ابداع اسپری بینی جدیدی که می‌تواند پروتئین‌های عامل آلزایمر را در مغز از بین ببرد

این اسپری در آزمایش روی موش‌های پیر موفقیت‌آمیز بوده است.

محققان دانشگاه تگزاس اسپری بینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند درمانی موفقیت‌آمیز برای پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی باشد. این اسپری در آزمایش روی موش‌های پیر موفقیت‌آمیز بوده است ولی هنوز دقیقاً مشخص نیست روی انسان نیز همان تأثیر را داشته باشد.

براساس گزارش ScienceAlert، اسپری جدید در واقع انباشت پروتئین‌های تاو در مغز را هدف قرار می‌دهد؛ این پروتئین‌ها در مغز سالم ساختار داخلی سلول را تثبیت می‌کنند و با کمک به انتقال مواد مغذی در داخل سلول‌های عصبی، آن‌ها را زنده نگه می‌دارند.

به گزارش دیجیاتو، در اختلالات زوال عقل، تغییرات شیمیایی در مغز باعث می‌شود پروتئین‌های تاو از سلول‌های اصلی خود جدا و در مغز انباشته شوند و توده‌های نوروفیبریلاری (NFT) را تشکیل دهند. این توده‌ها عملکرد طبیعی سلول‌های مغز را مختل می‌کنند که آن‌ها را می‌کشد و زوال شناختی مانند آلزایمر به وجود می‌آورد.

اسپری بینی جدید برای جلوگیری از آلزایمر

طبق پژوهش منتشرشده در نشریه Science، محققان این اسپری را روی موش‌های مسن آزمایش کردند و متوجه بهبود عملکرد شناختی آن‌ها شدند. محققان یک آنتی‌بادی به نام TTCM2 را توسعه دادند که به‌طور خاص برای شناسایی و هدف قراردادن تجمعات مضر پروتئین‌های تاو طراحی شده است.

محققان این آنتی‌بادی را در ذرات خاصی قرار دادند و برای دورزدن سد خونی مغز که مانع اصلی هدف قراردادن توده‌های پروتئین است، از اسپری بینی استفاده کردند. محققان می‌گویند این روش نه‌تنها انتقال آنتی‌بادی‌های درمانی را بهبود می‌بخشد، بلکه کارایی آن‌ها را در پاکسازی توده‌های تاو و بهبود عملکردهای شناختی افزایش می‌دهد.

نکته مهم این دارو استفاده از پروتئین TRIM21 است که در سلول‌ها یافت می‌شود. معمولاً، TRIM21 به بدن کمک می‌کند از شر ویروس‌ها خلاص شود. در این مطالعه، محققان از TRIM21 برای پاک‌کردن توده‌های مضر تاو در سلول‌های مغز بهره بردند.

اگرچه نتایج اولیه محققان امیدوارکننده است، کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود تا این اسپری بینی بتواند به‌عنوان درمانی برای آلزایمر به‌ کار گرفته شود.