ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی عنوان کرد:

اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی مردم؛ شروط تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی مردم در بخش‌های مختلف، عنوان کرد: مسئله اقتصاد مقاومتی که از اهم مسائل است شرط اول آن اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی مردم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی چهارشنبه، 21 اسفندماه، در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با توجه به در پیش بودن ایام فاطمیه، با استناد به فرمایشات حضرت فاطمه زهرا(س) به بیان احادیث و نکات اخلاقی پرداخت.
وی با بیان این که افراد بد امت کسانی هستند که غرق در ناز و نعمت و بی‌خبر از توده‌های محروم و گرسنه هستند، اظهار کرد: شنیده شده در برخی سفره‌هایی که در برخی هتل‌های تهران ارائه می‌شود هجده نوع غذا مصرف می‌شود. چندی قبل نیز شنیده شد که بستنی‌های طلا و امثال آن در تهران پیدا شده؛ اینها مصداق بارز اسراف و تبذیر است.
جلوی اسراف و تبذیر گرفته شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: تا جلوی این ریخت و پاش‌ها گرفته نشود الطاف الهی شامل حال ما نخواهد شد، خدا نکند کسانی که می‌خواهند با این مسائل مبارزه کنند در میان آنها کسانی باشند که خودشان اهل فساد باشند.
این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم پرهیز از اسراف عنوان کرد: امیدواریم مقامات قضایی و مسئولان محترم در رده‌های مختلف با این گونه مسائل مبارزه کنند و جلوی اشرار امت را بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که باید به ایام فاطمیه اول و دوم بسیار اهمیت داد، تصریح کرد: همه باید به این ایام اهتمام کنند البته در فاصله بین این دو مراسم اگر مراسم ساده‌ای داشته باشند که خالی از گناه باشد اشکالی ندارد.
مباحث اختلافی میان مذاهب در مجالس عزای فاطمی مطرح نشود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی یادآور شد: وهابیت و تکفیری‌ها می‌خواهند این ایام کمرنگ باشد، اما ما باید سعی کنیم، مسائلی مطرح نشود که دشمنی بین مسلمانان را بیشتر کند و به مقدسات دیگر مذاهب توهین شود، هرچه می‌توانید در مقام و منزلت حضرت زهرا(س) و مصائب آن حضرت بگویید اما مسائل اختلاف انگیز در این برنامه‌ها نباشد چرا که در این شرایط ضرر بسیاری برای پیروان مکتب اهل بیت(ع) دارد.
این مفسر قرآن در ادامه سخنان خود با بیان این که ما مشکلات اقتصادی و فرهنگی داریم، ابراز کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند، هیچ کار مهمی در هیچ کشوری جز با هماهنگی و همراهی ملت‌ها انجام نمی‌شود، برای مبارزه با این مشکلات مردم باید با صرفه جویی و جلوگیری از ریخت و پاش‌ها همکاری کنند.
وی با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی مردم در بخش‌های مختلف، عنوان کرد: مسئله اقتصاد مقاومتی که از اهم مسائل است شرط اول آن اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی مردم است؛ برای حل مسائل فرهنگی نیز مردم باید همکاری لازم را داشته باشند.
این مرجع تقلید ادامه داد: البته درباره مذاکرات مربوط به انرژی هسته‌ای که امیدواریم به جایی برسد، اما هرگز نباید خیال کنیم به طور قطع به جایی می‌رسد، باید این فرض را داشته باشیم که اگر به نتیجه نرسید چه کنیم، گرفتار سردرگمی نشویم. برنامه اقتصاد مقاومتی برای این است که در چنین شرایطی دچار مشکل نشویم.
زیاده‌خواهی دشمنان حاکی از بهانه‌جویی‌های کودکانه است
وی افزود: زیاده خواهی دشمنان نشان می‌دهد که اینها قانع نیستند، هنوز مسئله هسته‌ای تمام نشده صحبت از مسائل دیگر و مراکز نظامی است، اینها بهانه‌های کودکانه‌ای است که ماهیت آنها را نشان می‌دهد.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: البته اگر مذاکرات به جایی برسد که ان شاءالله خواهد رسید و یا نرسد فضای دنیا را در تحریم‌ها سست و شل کرده و می‌کند، مردم دنیا می‌فهمند این تحریم‌ها مغرضانه و کینه توزانه است، ایران حاضر شده به صورت منطقی مذاکره کند.
ارزش‌های اسلامی پناهگاه ما در مقابل دشمنان است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید اجازه دهیم ارزش‌های اسلامی در مطبوعات، فیلم‌ها و رسانه‌ها کمرنگ شود، گفت: اگر ارزش‌ها در جامعه تضعیف شد، قدرت ما در مقابل دشمن ما شکسته می‌شود. آنچه باعث پیروزی ما در جنگ شد، ارزش‌ها، دعای کمیل‌ها و زیارت عاشوراها و ایمان قوی مذهبی بود، ما اگر این ارزش‌های اسلامی را تضعیف کنیم پناهگاهی در مقابل دشمنان نخواهیم داد.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی عنوان کرد: این که دشمنان همیشه شعار آزادی بی‌قید و شرط می‌دهند برای این است که به دنبال کمرنگ شدن ارزش‌ها در جامعه ما هستند. ارزش‌های دینی حافظ نظام و کشور و عزت و آبروی ما است؛ تا دیروز با روسیه دوست بودند امروز چه می‌کنند؟ از دوستان خود جاسوسی و شنود می‌کنند.
لزوم مبارزه با غول تورم توسط مردم و دولت
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به گلایه‌های مردمی درباره تورم و وضعیت معیشت، بیان کرد: در این باره نامه‌های زیادی به دفتر ما ارسال می‌شود. باید یکی از برنامه‌های اقتصادی مبارزه با غول تورم باشد تا پشت مردم زیر بار سنگین تورم خم نشود.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: البته دولت محترم برنامه‌هایی برای مبارزه با تورم دارد که دعا می‌کنیم در این راه موفق باشند، مردم نیز در این راستا همکاری‌های لازم را داشته باشند تا یک عده اجازه سوء استفاده پیدا نکنند.
وی در پایان با تبریک سال جدید به ملت بزرگ و شریف ایران، عنوان کرد: امیدواریم سال آینده سالی پر از برکت، موفقیت، پاکی، قداست و پیروزی برای ملت بزرگ ایران باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان