کشف کوکائین در کوسه‌های برزیل: آلودگی باورنکردنی آب‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کوسه‌های سواحل ریودوژانیرو در معرض آلودگی شدید با کوکائین قرار دارند. دانشمندان برزیلی با بررسی نمونه‌های بافت کوسه، میزان بسیار بالایی از این ماده مخدر را در بدن آن‌ها کشف کرده‌اند.

این ماده مخدر با غلظتی تقریباً 100 برابر بیشتر از هر حیوان دریایی دیگری در این کوسه‌ها وجود دارد.

به گزارش دیجیاتو، محققان و زیست‌شناسان دریایی برزیل مقادیر زیادی کوکائین را در ماهیچه و کبد کوسه‌های سواحل ریودوژانیرو پیدا کردند. بااینکه آلودگی‌های ناشی از کوکائین در آب‌های برزیل برای تمام گونه‌های زنده آن خطرناک است، این ماده مخدر با غلظتی تقریباً 100 برابر بیشتر از هر حیوان دریایی دیگری در بدن این کوسه‌ها وجود دارد.

براساس گزارش ScienceAlert، محققان مؤسسه Oswaldo Cruz در برزیل، غلظت کوکائین بالایی در 13 کوسه تیزبینی (Sharpnose) برزیلی جوان پیدا کرده‌اند. همچنین مقادیر قابل‌توجهی از متابولیت اصلی کوکائین، بنزویل‌اکگونین (Benzoylecgonine)، را در همه کوسه‌ها به‌جز یکی از آن‌ها یافتند.

کشف کوکائین در کوسه‌های برزیل

کشف کوکائین در کوسه‌های برزیل: آلودگی باورنکردنی آب‌ها

برزیل با مشکل جدی کوکائین به‌عنوان آلاینده مواجه است. در نمونه‌های آب جمع‌آوری‌شده از خلیج سانتوس در سال 2017، مقادیر کافئین و کوکائین یکسانی وجود داشت. هر دوی این مواد پس از دفع توسط مصرف‌کنندگان، از طریق فاضلاب وارد آبراهه‌ها می‌شوند. همچنین برزیل، در جایگاه صادرکننده بزرگ کوکائین، تأسیسات پالایش غیرقانونی دارد که باعث آلودگی آب‌ها می‌شوند. علاوه‌براین، بسته‌های مواد مخدر که قاچاقچیان دور می‌ریزند نیز گاهی وارد آب دریاها می‌شود.

هنگامی که کوکائین به آب‌ها راه می‌یابد، ممکن است ارگانیسم‌های دریایی در پایین زنجیره غذایی آن را جذب کنند که با غلظت‌های بیشتری به مصرف‌کنندگان بالاتر می‌رسد. تا پیش از پژوهش حاضر، محققان از میزان غلظت این ماده در بدن حیوانات بزرگ‌تر و شکارچی، مانند کوسه‌ها، مطلع نبودند.

کشف کوکائین در کوسه‌های برزیل: آلودگی باورنکردنی آب‌ها

محققان سه کوسه تیزبینی برزیلی نر و ده ماده را که کشتی‌های ماهیگیری از 2021 تا 2023 در سواحل ریودوژانیرو صید کرده بودند، تشریح کردند. نمونه‌هایی از بافت‌های ماهیچه‌ای و کبد کوسه‌ها را برای شناسایی کوکائین آنالیز کروماتوگرافی مایع کردند. در تمام نمونه‌ها، کوکائین با غلظتی تقریباً 100 برابر بیشتر از هر حیوان دریایی دیگری وجود داشت.

هنوز معلوم نیست کوکائین چه تأثیری بر این کوسه‌ها می‌گذارد، یا اینکه این ماده مخدر مثل انسان‌ها بر رفتار کوسه‌ها یا عملکردهای دیگر مانند توانایی‌های تولیدمثلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا خیر.

نتایج پژوهش محققان در نشریه Science of The Total Environment منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر