چرا ابتلای زنان و مردان به بیماری‌ های مرتبط با سلامت روان یکسان نیست؟

گروهی از دانشمندان علوم اعصاب و متخصصان رفتاردرمانی چند مؤسسه در آمریکا، تفاوت‌هایی را بین ساختار مغز مردان و زنان در زمینه‌های مرتبط با تصمیم‌گیری، پردازش حافظه و مدیریت احساسات یافتند.

دانشمندان دریافتند تفاوت‌های ساختار مغز زنان و مردان باعث می‌شود احتمال ابتلای آنان به بیماری‌های مرتبط با سلامت روان متفاوت باشد.
 
به گزارش ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، گروهی از دانشمندان علوم اعصاب و متخصصان رفتاردرمانی چند مؤسسه در آمریکا، تفاوت‌هایی را بین ساختار مغز مردان و زنان در زمینه‌های مرتبط با تصمیم‌گیری، پردازش حافظه و مدیریت احساسات یافتند.
 
این گروه در پژوهش خود، بیش از هزار اسکن مغزی را مقایسه کردند تا بهتر بفهمند چرا مردان و زنان، مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها متفاوت هستند.
 
پژوهش‌های قبلی نشان داده نوزادان پسر سه برابر بیشتر از نوزادان دختر در معرض ابتلا به اوتیسم هستند؛ همچنین احتمال ابتلای آنان به اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی (اِی‌دی‌اِچ‌دی) دو برابر بیشتر از نوزادان دختر است. از سوی دیگر، نوزادان دختر تقریباً دو برابر بیشتر از پسران در معرض ابتلا به اضطراب یا اختلالات خُلقی در بزرگسالی قرار دارند.
 
متخصصان سلامت روان از سال‌ها پیش احتمال می‌دادند دلیل تفاوت بیماری‌های مغزی زنان و مردان، تفاوت‌های فیزیکی مغز آنان است. این گروه پژوهشی معتقد است شواهدی برای این تفاوت‌ها پیدا کرده‌ است.
 
چرا ابتلای زنان و مردان به بیماری‌های مرتبط با سلامت روان یکسان نیست؟
 ساختار سلولی میکروسکوپی مغز یک زن بالغ که با استفاده از اِم‌آرآی اندازه‌گیری شده و تالاموس (آبی)، آمیگدال (سبز) و هیپوکامپ (قرمز) را نشان می‌دهد.
پژوهشگران برای تشخیص تفاوت‌های جنسیتی احتمالی مغز زنان و مردان، نواحی ماده خاکستری زیر قشری (subcortical) از جمله آمیگدال (بادامه) و تالاموس را بررسی کردند که بنا بر پژوهش‌های قبلی با سلامت روان مرتبط بودند.
 
سپس اسکن اِم‌آرآی مغز هزار و 65 مرد و زن را بررسی کردند تا تفاوت در ریزساختار مغز، مانند نحوه متمرکز شدن سلول‌ها، آرایش یا حتی ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها را بیابند.
 
گروه پژوهشی یافته خود را تفاوت‌های بزرگ و مرتبط با جنسیت در ریزساختارها توصیف کردند؛ همچنین دلیل تفاوت را در آمیگدال و تالاموس یافتند که احتمال می‌دهند با اختلالات روانی مانند اضطراب، کم‌توجهی‌بیش‌فعالی، مشکل در مهارت‌های اجتماعی و افسردگی مرتبط باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر