چرا کارکنان بخش خصوصی در روزهای گرم تعطیل نمی‌شوند

قطعاً در زمان بروز پدیده‌های بحرانی مانند گرمای بسیار شدید کارگر بخش دولتی با کارگر بخش خصوصی در یک اقلیم زندگی و فعالیت می‌کننددرحالی‌که نیروی بخش دولتی در این شرایط تعطیل اما تبعات و خطرات این بحران‌ها متوجه کارگر بخش خصوصی می‌شود.

اطلاعیه‌های تعطیلی ادارات دولتی در حالی اطلاع‌رسانی می‌شود که هیچ مقام مسئولی به تکلیف و وضعیت بخش خصوصی در این اطلاعیه‌ها اشاره‌ای نمی‌کند.

به گزارش فارس، حدود دو ماه است که  گرمایی طاقت‌فرسا نه‌تنها استان خوزستان بلکه کل کشور و حتی دنیا را دربرگرفته است.

طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور: طی پنج‌روز آینده در بیشتر مناطق روند تدریجی افزایش دما تا 50 درجه پیش‌بینی می‌شود.

قطعاً زمانی که سازمان هواشناسی برای افزایش دما هشدار صادر می‌کند با انجام برخی مداخلات می‌توان از بستری‌شدن شهروندان در بیمارستان به دلیل گرمازدگی جلوگیر و از حضور در فضای باز به‌ویژه در ساعات اوج گرما اجتناب کرد.

اگر چه خوزستانی‌ها سال‌هاست در این شرایط اقلیمی و به تعبیری خرما‌پزان زندگی کرده‌اند، بااین‌وجود امسال شدت افزایش دما و خشکی آب‌وهوا نه‌تنها در خوزستان بلکه در کل کشور قابل‌مقایسه با سال‌های گذشته نبود.

بر همین اساس، دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی افزایش کم‌سابقه دمای هوا و تداوم گرمای شدید و به‌منظور حفظ سلامتی هم‌وطنان و مدیریت مصرف انرژی، فعالیت همه مراکز دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور (به جز مراکز خدمات امدادی و اورژانسی) در تاریخ شنبه 6 مرداد از ساعت 6 تا 10  صبح خواهد بود.

اما این اطلاعیه‌ها در خوزستان و حتی در کشور در حالی اطلاع‌رسانی می‌شود که هیچ مقام مسئولی به تکلیف و وضعیت بخش خصوصی در اطلاعیه‌های اعلام تعطیلی از سوی دولت و یا مدیریت بحران استان‌ها و کشور اشاره‌ای نمی‌شود، درحالی‌که بخش بزرگی از جامعه در بخش خصوصی شاغل هستند.

البته این موضوع به‌کرات و در ادوار مختلف تکرار شده و مسئولان با این بهانه که آن‌ها بودجه و حقوق بخش خصوصی را تأمین نمی‌کنند، قادر به توقف فعالیت واحدهای بخش خصوصی در روزهای بحرانی نبوده و این مدیران بخش خصوصی هستند که در چنین روزهایی باید تصمیم به ادامه یا جلوگیری از ادامه فعالیت را اتخاذ کنند.

بر اساس این گزارش، قطعاً در زمان بروز پدیده‌های بحرانی مانند گرمای بسیار شدید کارگر بخش دولتی با کارگر بخش خصوصی در یک اقلیم زندگی و فعالیت می‌کننددرحالی‌که نیروی بخش دولتی در این شرایط تعطیل اما تبعات و خطرات این بحران‌ها متوجه کارگر بخش خصوصی می‌شود.

باتوجه‌به اهمیت مدیریت انرژی، در استانی مانند خوزستان که بالغ بر 70 درصدبرق‌آبی کشور راتأمین می‌کند انتظار می‌رود مدیریت بحران استان از اختیارات خود برای بخش خصوصی نیز استفاده کند و چنانچه بحث ضرر و زیان‌بخش خصوصی مطرح شود دولت می‌تواند برای جبران  ضرر و زیان ناشی از توقف فعالیت بخش خصوصی در شرایط بحرانی هزار و یک راه  وجود دارد که معافیت‌های مالیاتی  یکی از آنها است.

به گزارش خبرگزاری فارس، خستگی، غش، سردرد، رنگ‌پریدگی، تعریق زیاد، بالابودن درجه حرارت بدن و تند شدن ضربان قلب از جمله علائم گرمازدگی است.

به گفته: عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت: استرس گرمایی می‌تواند سبب تشدید بیماری‌های زمینه‌ای، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات سلامت روان، تشدید آسم و در برخی موارد نیز منجر به انتقال بیماری‌های عفونی شود و می‌تواند سبب افزایش مرگ شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر