اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ از پیش‌بینی‌ها پیشی گرفت

رشد اقتصادی به نفع هریس

شماره روزنامه: ۶۰۶۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۶ ...

Untitled-2 copy

تولید ناخالص داخلی، معیار مناسبی برای سنجش کالاها و خدمات تولیدشده در یک کشور است. وزارت بازرگانی آمریکا، به تازگی گزارشی از رشد اقتصاد این کشور منتشر کرده است که نشان‌دهنده افزایش 2.8درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم امسال است. این در حالی است که پیش‌بینی برخی از کارشناسان از رشد اقتصاد آمریکا 2.1درصد بود. رشدی که اقتصاد آمریکا در این سه ماه شاهد آن بود، دوبرابر نرخ رشدی بود که درسه ماهه نخست سال 2024 محقق شد. بعد از افزایش نرخ تورم آمریکا در دوران همه‌گیری، فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد تا بتواند تورم را در این کشور مهار کند. نرخ‌های بهره بالا معمولا باعث کاهش تولید و کند شدن رشد اقتصاد یک کشور می‌شوند. بنابر این، رشد اقتصادی پرشتاب در سه ماه گذشته، گواه دیگری بر تاب‌آور شدن اقتصاد آمریکا در برابر نرخ بهره بالا است.

با وجود اینکه ایالات‌متحده در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی عملکرد خوبی داشته است و حتی در نرخ‌های بهره بالا نیز رشد قابل قبولی را شاهد بوده، همچنان نارضایتی‌هایی از سوی مردم نسبت به افزایش قیمت مواد غذایی، خودرو و مسکن نسبت به سال‌های گذشته وجود دارد. مصرف‌کنندگان نیز همچنان با هزینه‌های فزاینده ناشی از استقراض سروکله می‌زنند. از سوی دیگر، برخلاف نرخ بیکاری پایین در سه ماهه دوم امسال، سرعت ایجاد مشاغل نسبت به سه ماهه نخست کاهش یافته است. بازار مسکن نیز به علت افزایش قیمت‌ها و نرخ‌های بالای وام مسکن، شرایط رکودی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که فصل بهار معمولا شلوغ‌ترین فصل در بازار مسکن آمریکاست. در این فصل بسیاری از شرکت‌های بزرگ مواد غذایی در ایالات‌متحده، خبرهای ناامیدکننده‌ای درخصوص کا هش تقاضای مشتریان خود داده‌اند.

کامالا هریس؛ سوار بر امواج مثبت اقتصاد

با وجود تمامی مشکلاتی که ذکر شد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شرایط گذراست و آینده بهتری در انتظار اقتصاد این کشور است. در حال حاضر، آمریکا در مهار تورم طولانی‌مدت خود موفق بوده است. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد و به موتور رشد اقتصادی آمریکا سوخت بیشتری برساند. در صورت محقق شدن نرخ‌های پایین‌تر و افزایش رشد اقتصادی آمریکا در ماه‌های آینده، این رشد می‌تواند دستاویز خوبی برای کامالا هریس و حزب دموکرات آمریکا باشد. بنابراین، احتمال می‌رود که در ماه‌های آتی، شانس حزب دموکرات برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا افزایش داشته باشد و شرایط خوب اقتصادی در این چند ماه، به نفع هریس در انتخابات تمام شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر