چند حقیقت جالب درباره دنیای حیوانات؛ از ۲۰۰ هزار لیوان شیر تا گوارش یک ماهه غذا

درک بهتر از زندگی حیوانات می تواند احترام بیشتر برای زندگیشان از سوی ما و همچنین دلسوزی برای شرایط ناخوشایندی که امروزه بسیاری از آن ها با آن روبرو هستند را به دنبال داشته باشد.

عصر ایران - ما بخش قابل توجهی از زندگی خود را در تعامل با انسان های دیگر سپری می کنیم. اما یادگیری حقایقی درباره دنیای حیوانات می تواند به مردم در درک بهتر گونه هایی که با آن ها در این جهان شریک هستیم، کمک کند.

درک بهتر از زندگی حیوانات می تواند احترام بیشتر برای زندگیشان از سوی ما و همچنین دلسوزی برای شرایط ناخوشایندی که امروزه بسیاری از آن ها با آن روبرو هستند را به دنبال داشته باشد. درک حیوانات می تواند منجر به اصلاح رفتار افراد شود و اقدامات بیشتری برای کاهش آسیب به حیوانات صورت بگیرد.

چند حقیقت جالب درباره دنیای حیوانات

شش گروه حیوانات

شش گروه از حیوانات در سیاره زمین وجود دارد. پستانداران دارای ویژگی هایی مانند متابولیسم خون گرم، داشتن نوعی خز یا مو، و تولد نوزادان که سپس با شیر تغذیه می شوند، هستند.

گروه بعدی پرندگان هستند که آنها نیز خونگرم هستند، اما بدن آن ها به جای مو با پر پوشیده شده است. پرها به بسیاری از گونه های پرندگان امکان پرواز را می دهند. پرندگان به طور معمول حیواناتی خوش صدا هستند و تخم می گذارند.

خزندگان خونسرد و پوشیده از فلس هستند. آن ها گروهی هستند که برای صدها میلیون سال به عنوان دایناسور روی سیاره زمین حضور داشته اند. چهار نوع از خزندگان وجود دارند که شامل مارمولک ها، لاک پشت ها، مارها و کروکودیل ها و تمساح ها می شوند. همه آنها تخم هایی با پوسته چرم مانند می گذارند و برای تامین گرما به خورشید متکی هستند.

دوزیستان جانوارنی نیمه آبزی هستند که باید همیشه خود را مرطوب نگه دارند. این کار از طریق غوطه ور شدن در آب مانند رودخانه یا دریاچه یا با حفظ رطوبت در بدن مانند وزغ ها صورت می گیرد.

ماهی ها به طور کلی همیشه در آب، چه شور و چه شیرین، حضور دارند. به جای ریه، آن ها دارای آبشش هستند که امکان جذب اکسیژن موجود در آب را فراهم می کند. باید به این نکته توجه داشت برخی از حیوانات ساکن اقیانوس مانند نهنگ ها و دلفین ها، ماهی نیستند، بلکه به گروه پستانداران تعلق دارند زیرا هوا را با ریه های خود تنفس می کنند و به فرزندان خود شیر می دهند.

آخرین گروه، بی مهرگان هستند که فاقد ستون فقرات و اسکلت داخلی هستند. این گروهی بسیار متنوع از حیونات است. بی مهرگان شامل حشرات (اسکلت آن ها در قسمت بیرونی بدن قرار دارد)، بندپایان (آنهایی که اسکلت بیرونی تقسیم شده دارند، مانند سخت پوستان)، کرم ها، حیوانات دریایی مانند اختاپوس، و اسفنج ها و غیره می شوند.

چند حقیقت جالب درباره دنیای حیوانات

چند حقیقت جالب درباره دنیای حیوانات

- یک گاو در طول زندگی خود می تواند نزدیک به 200 هزار لیوان شیر تولید کند.

- کوالاها تا 22 ساعت در شبانه روز می خوابند. از آنجایی که برگ درخت اکالیپتوس به عنوان منبع اصلی غذای این حیوان سمی است، دستگاه گوارش آن ها باید بیش از حد کار کند تا سموم را از بین ببرد. این فرآیند انرژی بر است و به همین دلیل کوالاها 18 تا 22 ساعت می خوابند.

- فیل های بالغ یکی از پستاندارانی هستند که توانایی پریدن ندارند. پریدن مکانیزمی برای فرار از شکارچیان است و وقتی به اندازه کافی بزرگ و سنگین هستید، نیاز به فرار به نوعی غیر ضروری می شود. فیل ها همچنین برای همنوعان مرده خود عزاداری می کنند.

- اختاپوس ها می توانند با بازوهای خود مزه ها را بچشند. همچنین، آن ها دارای سه قلب هستند و خونی آبی رنگ دارند.

- گوارش کامل یک برگ برای تنبل ها ممکن است به یک ماه زمان نیاز داشته باشد. هر چیزی درباره تنبل ها کند است و گوارش نیز از این شرایط مستثنی نیست.

- سنجاب ها بچه های یتیم را به فرزندی قبول می کنند. بسیاری از گونه های قلمرو حیوانات، بچه های یتیم از نوع خود و گاهی حتی از گونه های دیگر را به فرزندی قبول می کنند. مساله ای که این رفتار را در سنجاب ها برجسته می کند این است که آن ها برخلاف گونه هایی مانند شیر و گوزن چندان اجتماعی نیستند.

- پروانه ها با استفاده از پاهای خود مزه ها را می چشند. این حشرات دارای گیرنده هایی روی پاهای خود هستند که مشابه با جوانه های چشایی انسان عمل می کنند.

- خفاش تنها پستانداری است که می تواند پرواز کند. اگرچه خفاش ها از نظر ظاهر و رفتار بیشتر شبیه به پرندگان هستند، اما در واقع به گروه پستانداران تعلق دارد. آن ها زنده زا هستند، به فرزند خود شیر می دهند و به جای پر یا فلس با مو پوشیده شده اند.

- شامپانزه ها حیوانات بسیار باهوشی هستند و توانایی ساخت انواع مختلف ابزارها را دارند.

- اورانگوتان ها سنگین ترین حیوانات ساکن روی درختان هستند. اورانگوتان ها با وزنی بین 50 تا 90 کیلوگرم، بزرگترین پستانداران ساکن درختان هستند. آن ها بیشتر عمر خود را روی درختان سپری می کنند.

- یک روزه ها (Mayflies) حشراتی آبزی هستند که کوتاه ترین طول عمر در قلمرو حیوانات را به خود اختصاص داده اند. به طور معمول آن ها تنها 24 ساعت زندگی می کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر