مکمل‌ها چگونه از بینایی محافظت می‌کنند؟ مطالعه جدید مکانیسم اثر آنتی‌اکسیدان‌ها را آشکار کرد

یک مطالعه جدید نشان داده است که مکمل‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با کاهش سرعت تخریب سلول‌های حساس به نور در شبکیه، از پیشرفت دژنراسیون ماکولا جلوگیری کنند. این کشف گامی مهم در جهت توسعه درمان‌های موثرتر برای این بیماری شایع است.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مکمل‌های مفید می‌توانند عارضه از دست دادن بینایی مرتبط با دژنراسیون ماکولا در مراحل پایانی "خشک" مرتبط با سن را کاهش دهند.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که سرعت پیشرفت خشکی در بیماری دژنراسیون ماکولا به ناحیه کلیدی چشم در طول سه سال به طور متوسط برای بیماران در مراحل پایانی که روزانه ترکیبی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مصرف می‌کردند، حدود 55 درصد کاهش یافت.

دکتر «تیارنان کینان» محقق ارشد و متخصص بالینی مؤسسه ملی چشم، گفت: «نتایج قبلی نشان داده است که مکمل‌ها پیشرفت دژنراسیون ماکولا را در مراحل متوسط تا پایانی کُند می‌کنند.»

کینان در در ادامه افزود: «تحلیل ما نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌ها همچنین می‌تواند پیشرفت بیماری را در افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا دیررس کُند نماید.»

مکمل‌ها شامل آنتی اکسیدان های ویتامین C، E، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین، همراه با مواد معدنی روی و مس هستند.

محققان می‌گویند دژنراسیون ماکولا خشک شایع‌ترین شکل دژنراسیون ماکولا است که از هر 10 نفر، 9 نفر را مبتلا به این بیماری چشم می‌کند.

محققان توضیح دادند که دژنراسیون ماکولا خشک زمانی اتفاق می‌افتد که رسوبات زرد رنگ کوچکی از پروتئین‌های چرب به نام دروسن در امتداد شبکیه حساس به نور در پشت چشم فرد شروع به ایجاد می‌کنند.

این رسوبات باعث از بین رفتن سلول‌های حساس به نور در شبکیه می‌شود، وضعیتی به نام "آتروفی جغرافیایی" که به آرامی در طول زمان گسترش می‌یابد. در نتیجه، افراد به تدریج دید مرکزی خود را از دست می‌دهند.

مطالعه جدید بر روی فووئا متمرکز شد، یک فرورفتگی کوچک در مرکز شبکیه چشم که مسئول دید مرکزی واضح است.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا خشک ابتدا به آتروفی جغرافیایی در خارج از فووئا مبتلا می‌شوند و تنها زمانی که دژنراسیون ماکولا به داخل فووئا نفوذ می‌کند بینایی مرکزی خود را از دست می‌دهند.

برای مطالعه جدید، محققان داده‌های بیش از 1200 شرکت‌کننده را در دو کارآزمایی بالینی بررسی کردند که اثربخشی مکمل‌ها را برای کُند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا آزمایش کردند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد برای افرادی که دژنراسیون ماکولا خشک آنها بر روی فووئا تأثیری نداشته است، مصرف مکمل‌ها می‌تواند پیشرفت بیماری چشم را به آن ناحیه حیاتی کُند نماید.

کینان گفت: «با توجه به اینکه گزینه‌های درمانی کمی برای افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا خشک در مراحل پایانی وجود دارد تا بینایی خود را حفظ یا بازیابی کنند، مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی یک گام ساده است که ممکن است از دست دادن بینایی مرکزی را کُند کند، حتی برای کسانی که بیماری دیررس دارند.»

کینان افزود، محققان قصد دارند کارآزمایی بالینی بعدی را برای تأیید این نتایج انجام دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر