![](/Upload/Public/Content/Images/1396/04/02/1206360117.jpg)
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی مجتمع آموزش عالی فقه، حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، 30 اردیبهشت در جلسه تبلیغی «بیان تجربیات تبلیغی» که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه (حجتیه) برگزار شد، با اشاره به آیه «نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ»(حجر/9)، اظهار کرد: آوردن «ذِّکْرَ» در این آیه، به این مهم اشاره دارد که در کنار قرآن، باید به مراجع حدیثی ناب دین مانند نهجالبلاغه نیز اهتمام داشت تا بتوان حق ذکر را ادا کرد.
وی افزود: چگونه در شب قدر، یعنی شب نزول قرآن این شب را زنده میداریم، در حالی که از معارف قرآنی در این شب هیچ خبری نیست و ذکر نیز بزرگ داشته نمیشود.
این استاد تفسیر با اشاره به آیه 30 سوره فرقان مبنی بر مهجور شدن قرآن در نزد امت پیامبر(ص) اظهار کرد: بنده، خودم را مجرم میدانم که نتوانستهام حق قرآن را ادا کنم و بنا به این آیه قرآنی، نبی مکرم اسلام(ص) که رحمه للعالمین است، در همین دنیا از کسانی که حق قرآن را ادا نکردهاند، قطعا شکایت میکند.
قرائتی اضافه کرد: طلاب حوزههای علمیه، اگر دوره تفسیری نداشته باشند و استادان حوزه نیز در کنار کفایه و اصول، نهجالبلاغه را تدریس نکنند، در حق قرآن و حدیث کوتاهی کردهاند.
وی، با تأکید بر لزوم راهاندازی نهضت تفسیری در میان جامعه، خاطرنشان کرد: روحانی که بدون قرآن است، قطعا بدون نور است و روحانی بدون نور، به گواه قرآن «یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ»(بقره/257) است و نمیتواند مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت کند.
بیان روان احکام برای مردم
این مفسر قرآن روش تبیین احکام دین برای مردم را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: روحانی، همانند مادری است که غذاهای متنوعی میخورد تا به بچه خود شیر دهد. روحانیون نیز باید توجه کنند که فتواهای مشهور و قطعی را در عبارات روان به مردم انتقال دهند و از ارائه فتاوای مختلف و ابهامآور برای مردم خودداری کنند تا هم عوام و هم خواص از آن بهره برند.
قرائتی، با اشاره به تبعات منفی عرفانگرایی از مثنوی، ابراز کرد: برای نمونه این مصرع از مثنوی «ما برون را ننگریم و قال را؛ ما درون را بنگریم و حال را»، مخالف آموزههای دینی ما است که چگونه تنها با نگاه به درون، بتوان به برون بیتوجه شد، مگر نه آنکه برون نیز قسمتی از درون نیز شمرده میشود، از این رو، باید معارف دین را از منبع اصیل آن که همان قرآن است، جستجو کنیم.
وی با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد حوزه نسبت به دروس تفسیری خود، یادآور شد: بسیاری از تفاسیر موجود به روز نیستند، لازم است طلاب حوزههای علمیه با تفسیر روز قرآن آشنا گردد تا بتوانند این مفاهیم گهربار را با توجه به مقتضیات زمان و مصادیق روز به مردم انتقال دهند.
این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه اگر روحانیت نجنبد، منقرض خواهد شد، تأکید کرد: طلاب، از هر فرصتی، حتی روزهای تعطیل خود استفاده کنند و مطالعه و مباحثههای قرآنی و حدیثی مانند نهجالبلاغه در بین خود ایجاد کنند تا پایه نهضت تفسیری در میان حوزه ایجاد گردد.