سیاست خاورمیانه‏‌ای نامزد دموکرات‌ها چگونه است؟

هریس؛از غزه تا ایران

شماره روزنامه: ۶۰۶۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۸ ...

اسرائیل –فلسطین

هریس در دوران تصدی معاونت خود در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین صحبت کرده بود. او در یک سخنرانی گسترده در ماه مارس در ایالت آلابامای جنوبی به جنگ غزه پرداخت و از شرایط موجود در فلسطین ابراز تاسف کرد و گفت: «بسیاری از فلسطینیان بی‌گناه کشته شده‌اند.»او در این سخنرانی گفت: «مردم غزه از گرسنگی می‌‌میرند. شرایط غیرانسانی است و انسانیت مشترک ما را وادار به عمل می‌کند.» هریس مستقیما از اسرائیل در مورد این وضعیت انتقاد کرد و گفت: «اسرائیل باید برای افزایش قابل‌توجه جریان کمک‌‌ها به غزه بیشتر تلاش کند.» هریس در مقایسه با بایدن نسبتا منتقد اسرائیل توصیف شده است. به نقل از مقامات سابق، ‌‌ان‌‌بی‌‌سی روز یکشنبه گزارش داد که «به نظر می‌رسد معاون رئیس‌جمهور مایل به انتقاد علنی از نتانیاهو و ابراز همدردی با وضعیت اسفبار غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه است.»

جوئیش اینسایدر در همان روز نوشت که «معاون رئیس‌‌جمهور تا حد زیادی دیدگاه رئیس‌‌جمهور در مورد اسرائیل را تکرار کرده است، اما نگاه دلسوزانه‌‌تری نسبت به وضعیت اسفناک فلسطینیان در غزه ابراز کرده است.»انتقاد هریس از اسرائیل فراتر از غزه است. در ژوئن سال گذشته، هریس در پاسخ به طرح‌‌های بحث‌‌برانگیز اصلاحات قضایی نخست‌‌وزیر بنیامین نتانیاهو، از اسرائیل خواست «قوه قضائیه مستقل» خود را حفظ کند. بن کاسپیت از المانیتور در آن زمان نوشت که این اظهارات خشم جناح راست اسرائیل را برانگیخت.

هریس در کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) در سال 2017 در دوره سنای خود سخنرانی کرد و گفت: «من معتقدم که پیوندهای بین ایالات متحده و اسرائیل ناگسستنی است.»شوهر هریس، آقای دوم داگ امهوف، به شدت در تلاش‌‌های ایالات متحده برای مبارزه با یهودی ستیزی فزاینده، از جمله در بحبوحه جنگ غزه، شرکت داشته است. او در نوامبر به پولیتیکو گفت که «بحران یهودی ستیزی» در دانشگاه‌‌های ایالات متحده وجود دارد. در ماه مه سال گذشته، امهوف در کاخ سفید هنگام اعلام استراتژی ملی ایالات متحده برای مقابله با یهودی‌ستیزی سخنرانی کرد.هریس در ماه ژوئن به The Nation گفت که «احساسات» معترضان طرفدار فلسطین را درک می‌کند. وی افزود: «آنها دقیقا نشان می‌دهند که احساسات انسانی در پاسخ به غزه چگونه باید باشد. چیزهایی وجود دارد که برخی از معترضان می‌گویند که من کاملا آنها را رد می‌‌کنم، بنابراین قصد ندارم به طور عمده نکات آنها را تایید کنم. اما ما باید آن را هدایت کنیم. من احساس پشت آن را درک می‌کنم.»

ایران

هریس نیز مانند بایدن از دولت ایران انتقاداتی کرده اما از گفت‌وگو حمایت می‌کند. او در شهریور سال گذشته در یک‌سالگی ناآرامی‌های ایران انتقاداتی را مطرح کرد. هریس حمایت خود را از توافق هسته‌‌ای ایران اعلام کرد و قبل از انتصاب به عنوان معاونت رئیس‌جمهور، نسبت به تشدید تنش با جمهوری اسلامی هشدار داده بود. او در ژانویه 2020 زمانی که سناتور بود، قانون منع جنگ علیه ایران را معرفی کرد. این اقدام، کمک مالی برای هرگونه اقدام نظامی غیرمجاز آمریکا علیه ایران را رد می‌کند. این قانون پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی سپاه قدس در بغداد در اوایل همان ماه توسط آمریکا معرفی شد.در مناظره معاونت ریاست جمهوری 2020، هریس از دولت ترامپ به دلیل خروج از توافق انتقاد کرد و گفت که این اقدام امنیت آمریکا را کاهش داد. توافق سال 2015 برخی از تحریم‌‌ها علیه ایران را در ازای کاهش برنامه هسته‌ای آن حذف کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2018 از این توافق خارج شد و آن را «یک طرفه» خواند.

خلیج فارس

هریس نماینده ایالات متحده در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در دبی در ماه دسامبر بود. وی در این مراسم با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی و همچنین با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد. بر اساس گزارش کاخ سفید، هریس و شیخ محمد در مورد جنگ غزه، از جمله همکاری بین ایالات متحده و امارات در مورد «برنامه‌‌ریزی پس از جنگ» در این منطقه گفت‌وگو کردند.هریس در سال 2022 پس از مرگ شیخ خلیفه بن زاید آل‌نهیان، رئیس‌‌جمهور این کشور، یک هیات آمریکایی به امارات متحده عربی را رهبری کرد. او در ابوظبی با جانشین وی، شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

هریس پس از دیدار با شیخ محمد گفت: «ما اینجا بودیم تا در مورد قدرت مشارکت، دوستی و تعهدمان در آینده بحث کنیم.»در سفر سال 2022 تنش‌‌هایی در روابط ایالات متحده و امارات وجود داشت. امارات متحده عربی نگران تلاش‌‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌‌ای ایران و همچنین پاسخ آن به حملات حوثی‌‌های یمن به این کشور خلیج فارس بود. المانیتور در آن زمان گزارش داد که دو کشور بر سر جنگ در اوکراین نیز اختلاف‌نظر داشتند.هریس به‌عنوان یک سناتور از عربستان سعودی انتقاد کرد. در سال 2019، او به قطعنامه‌‌ای رای داد که به حمایت ایالات متحده از جنگ عربستان سعودی علیه حوثی‌‌ها در یمن پایان می‌دهد.

هریس در پرسش‌نامه شورای روابط خارجی در سال2019، ترامپ را متهم کرد که چشم خود را بر قتل جمال خاشقجی، نویسنده سعودی بسته است. او با اشاره به قتل خاشقجی و جنگ در یمن از ایالات متحده خواست تا روابط خود با عربستان سعودی را «به طور بنیادی» مورد ارزیابی قرار دهد. وی با بیان اینکه حوزه‌های مورد علاقه دوجانبه بین دو کشور وجود دارد، گفت: «سعودی‌‌ها شریک قوی بوده‌‌اند.»

سوریه

هریس از برنامه‌‌ریزی ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در سال 2019 انتقاد کرد و گفت که او با این اقدام «مردم را فروخته است.» این اظهارات اشاره‌‌ای به نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه بود.پس از حملات هوایی آمریکا علیه ارتش سوریه در سال 2017، هریس علیه بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور بیانیه‌‌ای صادر کرد؛ اما از این حملات حمایت نکرد. هریس گفت ترامپ باید در مورد سیاست خود در سوریه با کنگره مشورت کند. ترامپ مجوز این حملات را صادر کرد. هریس در سال 2017 در اولین سفر خارجی خود به عنوان سناتور آمریکایی از اردوگاه پناهندگان سوری در اردن بازدید کرد.

تیم فعلی هریس

تیم فعلی هریس شامل مشاور امنیت ملی او، فیلیپ گوردون و ایلان گلدنبرگ، مشاور او در امور خاورمیانه‌ و امور دفاعی و فناوری است. گوردون به طور قابل‌توجهی در سیاست ایالات متحده در قبال منطقه مشارکت دارد و در سال‌جاری با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه و ملک عبدالله دیدارهایی داشته است.

گوردون در ماه ژوئن به اسرائیل و کرانه باختری رود اردن سفر کرد. او با مقامات اسرائیلی درباره برنامه‌‌ریزی پس از جنگ در غزه و حزب‌‌الله گفت‌وگو کرد و درباره خشونت شهرک‌‌نشینان اسرائیلی و گسترش شهرک‌‌سازی در کرانه باختری «ابراز نگرانی» کرد. بر اساس گزارش کاخ سفید، او در رام‌‌الله با مقامات فلسطینی درباره تلاش‌‌ها برای افزایش کمک به غزه و «نیاز به ادامه اصلاحات» در تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت کرد.

گوردون قبلا در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، از سال 2013 تا 2015 به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور و هماهنگ‌کننده کاخ سفید برای خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس کار می‌‌کرد. او پیش از آن از سال 2009 تا 2013 دستیار وزیر امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا در زمان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا بود. وی در سال 2008 کتابی در مورد ترکیه با عنوان «برد ترکیه: چگونه آمریکا، اروپا و ترکیه می‌توانند شراکت در حال محو شدن را احیا کنند؟» نوشت.

گلدنبرگ نیز از سال 2013 تا 2015 به عنوان یک کارمند ارشد حرفه‌‌ای در کمیته روابط خارجی سنا روی مسائل خاورمیانه کار می‌‌کرد. او همچنین در دوران دولت اوباما، مشاور ویژه خاورمیانه و سپس رئیس تیم ایران در دفتر معاون وزیر دفاع در امور سیاست از سال 2009 تا سال 2012 بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر