نامه مهم به زاکانی: وضعیت سازه برج میلاد را بررسی کنید

امضاکنندگان نامه طی یکسال گذشته پیگیری کرده اند که مجموعه تحت امر جنابعالی به این مسائل برج میلاد با دانش بین المللی (و به شکل فنی) برخورد نمایند. ما ابراز کردیم که حاضریم مجانی و بدون دریافت یک ریال در این زمینه کمک کنیم. اما دریغ از حتی یک تماس تلفنی.

سه تن از اساتید معماری و مهندسی  کشورمان در نامه ای به شهردار تهران نسبت به وضعیت فنی برج میلاد ابراز نگرانی کردند.
 
به گزارش عصر ایران، متن این نامه که به امضای مهندس عباس زرکوب، بنیانگذار و مجری طرح برج میلاد، دکتر بهروز گتمیری استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و مشاور عالی پروژه برج میلاد و دکتر محمدرضا اسلامی استاد دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا رسیده است به شرح زیر است:
 
جناب آقای دکتر زاکانی 
با سلام
 
این نامه سیاسی نیست. بلکه دغدغه ای فنی و نگرانی جدی درباره سازه برج میلاد تهران است. 
 
جناب آقای زاکانی، در تمام دنیا سازه های مهم «پایش سلامت» می شوند ولی وضعیت برج میلاد از این جهت هم‌اکنون خطرناک است. چنانچه از فعالیت‌های انتخاباتی فارغ شده اید و فرصت تعمق در مسائل فنی و پایه ای را دارید لطفا این نامه پیوست را (که در بهمن ماه گذشته به دفتر شما ارسال شده و تحت شماره 417947 هم ثبت رسمی شده) مطالعه فرمایید. 
 
برج میلاد تهران سالهاست که پایش سلامت (به شکل فنی-مهندسی) نمی شود. متاسفانه تجهیزات ابزاردقیق که در زمان احداث برج در بدنه بتنی کارگزاری شده، یا از دست رفته و یا اینکه قرائت نمی شود. مضافا اینکه اتصالات فولادی دکل آنتن (پیچ های مقاومت بالا) و جوش‌های اتصالات پیچیده قسمت سبد سازه راس، نیازمند «کنترل دائم» توسط آزمایش‌‌های غیرمخرب است. علاوه بر اینها، اثر گودبرداریِ ضلع شمالی بر فونداسیون برج میلاد نیازمند مطالعات ژئوتکنیک جدی است.
 
برج میلاد شبیه انسانی است که مدتهاست به چک آپ پزشکی نرفته است و هر آن/لحظه محتمل است به واسطه فشار خون، یا قند خون … و یا «امور قابل پیشگیری دیگر» دچار مشکل شود. 
 
امضاکنندگان نامه پیوست طی یکسال گذشته پیگیری کرده اند که مجموعه تحت امر جنابعالی به این مسائل برج میلاد با دانش بین المللی (و به شکل فنی) برخورد نمایند. ما ابراز کردیم که حاضریم مجانی و بدون دریافت یک ریال در این زمینه کمک کنیم. اما دریغ از حتی یک تماس تلفنی.  
(در این زمینه صورتجلسه مورخ 8 مرداد 1402 -یک سال قبل- را نیز ملاحظه نمائید)
 
خواهشمند است به مجموعه تحت امر خود بفرمایید که به احترام جامعه فنی-مهندسی بزرگ کشور عزیزمان، گزارش فنی پایش سلامت برج میلاد «مربوط به یکسال اخیر» منتشر شود و در معرض قضاوت و ارزیابی فنی اساتید و پژوهشگران دانشگاهی کشورمان قرار گیرد. بدون شک، خرد جمعی در جامعه مهندسی کشور می تواند «پایش سلامت برج میلاد» را با سازه های مشابه در دنیا مقایسه نماید.
 
پیشاپیش از بذل توجه شما سپاسگزاریم. 
 
امضاکنندگان:
▪️مهندس عباس زرکوب
(بنیانگذار و مجری طرح برج میلاد طی سالهای 1374 تا 1382 )
▪️دکتر بهروز گتمیری
(استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و مشاور عالی پروژه برج میلاد طی سالهای 1375 تا 1383) 
▪️دکتر محمدرضا اسلامی
(استاد دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا و مهندس ارشد شرکت مشاور MBJ)
 
 
*رونوشت: جناب آقای مهندس چمران، ریاست شورای شهر تهران
 
تصویر نامه به زاکانی
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر