نوشیدن الکل حتی به اندازه کم مضر است؛ پس چرا برخی مطالعات خلاف آن را می‌گویند؟

شواهد زیادی نشان می‌دهند مصرف هر مقدار الکل مضر است، پس چرا بسیاری از مطالعات ادعا می‌کنند مصرف کمی الکل عمر را بیشتر می‌کند؟

مطالعات دقیق حاکی از آن است که نوشیدن حتی مقادیر کم الکل امید به زندگی را کاهش می‌دهد. فقط مطالعات دارای نقایص جدی، نوشیدن الکل را مفید نشان داده‌اند. این یافته، نتیجه‌ی بررسی 107 مطالعه است که نشان می‌دهد نوشیدن الکل چگونه بر خطر مرگ افراد به هر دلیل در یک سن خاص تاثیر می‌گذارد.

به گزارش زومیت، تیم استاکول از دانشگاه ویکتوریا در کانادا به نیوساینتیست گفت ادعای افزایش طول عمر براثر مصرف مقدار متوسط الکل ادعایی است که صنعت تولید نوشیدنی های الکلی، حمایت و ترویج کرده است. اما مردم باید نسبت به این ادعاها تردید داشته باشند.

در حالی که خطرات مصرف متوسط الکل اندک است، باید به مردم گفته شود این نوشیدنی مفید نیست. مصرف مقدار کم الکل ممکن است به اندازه بسیاری از کارهای دیگری که انجام می‌دهند، خطرناک نباشد، اما مهم است مصرف‌کنندگان از این موضوع مطلع باشند. همچنین مهم است که تولید کنندگان ملزم شوند ازطریق برچسب‌های هشداردهنده روی محصولات خود مصرف کنندگان را از خطرات مصرف آن‌ها آگاه کنند.

بهترین راه برای ارزیابی اثرات الکل این است که گروهی از افراد را داشته باشیم که تعدادی از آن‌ها که به طور تصادفی انتخاب شده‌اند، الکل بنوشند و گروه دیگر الکل ننوشند و سپس تاثیر این امر بر سلامتی آن‌ها در طول چندین سال بررسی شود. از آنجایی که امکان انجام چنین مطالعاتی وجود ندارد، پژوهشگران درعوض باید از مردم درباره عادات نوشیدن الکل بپرسند و آن‌ها را به مدت کوتاه‌تری پیگیری کنند.

مطالعاتی که نشان می‌دهند مصرف مقدار متوسط الکل با افزایش طول عمر همراه است، دارای نقایص عمده‌ای هستند

تا دهه 2000 مطالعات متعددی نشان داده بودند رابطه میان نوشیدن الکل و خطر مرگ در سن خاص منحنی J شکل است. به این معنا که اگر مردم مقدار کمی نوشیدنی الکلی مصرف کنند، در مقایسه با افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف نمی‌کنند، خطر مرگ آن‌ها به هر دلیلی اندکی کاهش پیدا می‌کند، اما مصرف مقدار بیشتر نوشیدنی‌های الکلی خطر مرگ را افزایش می‌دهد.

استوکول و پژوهشگران دیگر نشان داده‌اند مطالعاتی که نشان می‌دهند مصرف مقدار متوسط الکل با افزایش طول عمر همراه است، دارای نقایص عمده‌ای هستند. مشکل اصلی این است که آن‌ها اغلب افرادی را که هرگز الکل ننوشیده‌اند با گروهی که الکل نوشیده‌اند، مقایسه نمی‌کنند. در عوض، بسیاری از مطالعات افرادی را که دیگر الکل مصرف نمی‌کنند با کسانی که هنوز الکل می‌نوشند، مقایسه می‌کنند.

استوکول می‌گوید افرادی که نوشیدن الکل را ترک می‌کنند، خصوصا وقتی مسن هستند، اغلب این کار را به دلیل مشکلات سلامتی که دارند انجام می‌دهند، بنابراین هنگام مقایسه، کسانی که مقدار کمی الکل می‌نوشند، سالم‌تر به‌نظر می‌رسند.

برخی از مطالعات ادعا می‌کنند کسانی را که درحال‌حاضر الکل مصرف می‌کنند با کسانی که هرگز الکل ننوشیده‌اند، مقایسه کرده‌اند؛ اما به‌گفته‌ی استوکول، تعریف آن‌ها از گروه دوم اغلب شامل کسانی که گهگاه الکل می‌نوشند نیز می‌شود. به‌عنوان مثال، مطالعه‌ای افرادی را که به مدت 11 سال متوالی الکل ننوشیده بودند، به‌عنوان کسانی که در طول زندگی خود الکل مصرف نکرده بودند، درنظر گرفته بود.

تیم استوکول دریافت که فقط در شش مورد از 107 مطالعه‌ی بررسی‌شده، منابع سوگیری یادشده به اندازه‌ی کافی درنظر گرفته شده بودند. بااین‌حال هیچ‌یک از این شش مطالعه نشان نمی‌دادند نوشیدن مقدار متوسط الکل با کاهش خطر مرگ همراه است.

استوکول می‌گوید: «مطالعات با کیفیت بالا رابطه خطی را نشان می‌دهند، به این صورت که هرچه بیشتر الکل مصرف کنید، خطر ابتلای شما به بیماری قلبی افزایش می‌یابد که بدیهی است. حتی با اینکه مطالعات ما مرگ‌ومیر ناشی از هر علت را بررسی می‌کنند، مرگ براثر بیماری‌های قلبی از علت‌های اصلی به شمار می‌رود.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر