آشنایی با پیشرفته‌ترین بمب‌افکن اتمی آمریکا(+عکس)

جدای از زیبایی آینده‌نگرانه این بمب افکن، ابعاد آن فاصله زیادی تا B-۵۲ یی که قرار بود جایگزینش شود، نداشت. البته از آن کمی کشیده‌تر بود (طول XB-۷۰، حدود۵۶ متر بود و طول B-۵۲، در حدود ۴۸ متر) و باریک‌تر از آن طراحی شده و طول بال‌هایش ۳۲ متر بود در حالی که طول بال‌های B-۵۲ حدودا ۵۶ متر بود.

تولید بمب‌افکن اتمی Valkyrie می‌توانست به بازدارنده هسته‌ای آمریکا تبدیل شود؛ اما به شرط آنکه تکنولوژی ساخت آن، 10 سال زودتر فراهم می‌شد.

به گزارش خبرآنلاین، در اواخر دهه 1950 میلادی، به نظر می‌رسید که بمب افکن آمریکایی XB-70 Valkyrie از کتاب‌های علمی تخیلی بیرون آمده است. با طراحی تیز و زاویه‌دار و برخورداری از شش موتور پس‌سوخت و جدیدترین سیستم‌های هدف‌گیری، ناوبری و جنگ الکترونیکی، این بمب افکن، در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین و سریع‌ترین بمب افکن تاریخ جهان قرار گرفت ولی این طور نشد.

جدای از زیبایی آینده‌نگرانه این بمب افکن، ابعاد آن فاصله زیادی تا B-52 یی که قرار بود جایگزینش شود، نداشت. البته از آن کمی کشیده‌تر بود (طول XB-70، حدود56 متر بود و طول B-52، در حدود 48 متر) و باریک‌تر از آن طراحی شده و طول بال‌هایش 32 متر بود در حالی که طول بال‌های B-52 حدودا 56 متر بود.

آشنایی با پیشرفته‌ترین بمب‌افکن اتمی آمریکا

بمب افکن طراحی شده دارای شش موتور توربوجت پس سوز جنرال الکتریک YJ93-GE-3 بود که نیروی رانش حیرت‌آوری تولید می‌کرد که تقریبا سه برابر بیشتر از B-58 Hustler که در آن زمان اولین نمونه عملیاتی بمب افکن 2 ماخ جهان بود، به نظر می‌رسید.

از بسیاری جهات به نظر می‌رسید که XB-70 پیشرفته‌ترین و تواناترین بمب افکن تاریخ لقب بگیرد. اما ساخت آن زمانی آغاز شد که آینده بمب افکن‌ها دچار نوسان شده بود. در سال 1959، موشک SM-65 Atlas که اولین موشک بالستیک بین‌قاره‌ای آمریکا (ICBM) بود وارد خدمت شد.

در همان سال، تست موشک UGM-27 Polaris که اولین موشک بالستیک زیردریایی آمریکا (SLBM) بود آغاز گردید. این سیستم‌های تسلیحاتی جدید، رویکرد آمریکا برای ارسال مهمات هسته‌ای به اهداف دور را متحول کرد و دیگر نیازی به بمب افکن و سرمایه‌گذاری هنگفت برروی طراحی بمب افکن‌های جدید حس نمی‌شد.

در سوم دسامبر 1959، تنها یک روز بعد از انتصاب توماس گیتس به عنوان وزیر دفاع آمریکا، او پرونده ساخت XB-70 را به حالت یک پرونده اولیه برگرداند ولی حتی این تصمیم هم کار این بمب افکن را تمام نکرد و در سال‌های 1960 و 1961 بودجه‌ای برای این برنامه تخصیص داده شد.

آشنایی با پیشرفته‌ترین بمب‌افکن اتمی آمریکا

در سال 1960، جان اف کندی و لیندون بی جانسون، سناتورهای آن زمان هر دو به حمایت از این برنامه پرداختند ولی طولی نکشید که ورق برگشت و در سال 1961، کندی که به سمت رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد، ضربه نهایی را به XB-70 زد و این برنامه برای هشت سال دیگر به عنوان تلاشی برای نمایش فناوری در دو هواپیمای نمونه اولیه با نام XB-70A ادامه یافت.

یکی از این دو هواپیما بعد از برخورد با هواپیمای F-104 Starfighter در یک عکسبرداری هوایی در سال 1966 نابود شد و دیگری در موزه ملی نیروی هوایی آمریکا در پایگاه نیروی هوایی رایت پترسون ماندگار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر