روان‌شناسان درباره انیمیشن Inside Out ۲ چه می‌گویند؟

کاوش تجربه عاطفی انسان

شماره روزنامه: ۶۰۶۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۳ ...

این تغییر برای او یک چالش بزرگ است و فیلم روایت تحولاتی است که در احساسات و حافظه او رخ می‌دهد. احساسات اولیه رایلی به شخصیت‌هایی در فیلم تبدیل می‌شوند که هر کدام شخصیت خاص خود را دارند: شادی، غم، خشم، ترس و انزجار. داستان تا حد زیادی در داخل سر رایلی اتفاق می‌افتد، در مکانی به نام دفتر مرکزی، جایی که این احساسات با هم کار می‌کنند تا به او کمک کنند که راه خود را در یک شهر جدید پیدا کند و به یک حالت عاطفی متعادل دست یابد. حالا و ‌8 سال پس از نمایش این انیمیشن، نسخه دومش با حضور برخی کاراکترهای جدید وارد بازار اکران شده ‌است. در فیلم جدید، احساسات رایلی تشدید می شود، زیرا او سعی می‌کند روابط خود را با بهترین دوستانش حفظ کند و در عین حال سعی می‌کند گروه جدیدی از دوستان را تحت‌تاثیر قرار دهد. این خط داستانی نشان می‌دهد که چگونه انتظارات و هنجارهای اجتماعی بر احساسات و رفتار ما تاثیر می‌گذارد، زیرا رایلی بین دو گروه جابه‌جا می‌شود. استقبال از این انیمیشن آن‌قدر زیاد بوده که این احتمال وجود دارد که Inside Out 2 با عبور از رکورد 2.5میلیاردی فروش، به جمع سه فیلم پرفروش تاریخ سینما بپیوندد و حتی صدرنشین تاریخ سینما باشد. اما چرا این انیمیشن تا این اندازه محبوب شد؟

نظرها

لیزا دامور، مشاور ارشد روان‌شناسی کودکان و نوجوانان: این فیلم به عادی‌سازی احساسات منفی و ناراحت‌کننده مانند اضطراب و ترس کمک می‌کند. هدیه فیلم به مخاطبانش این است که می‌آموزد سطح سلامت روانی چیست و سلامت روان به معنای احساس خوب نیست. این انیمیشن آموزش می‌دهد که همه احساس‌های انسان در مواقع مختلف، به کار می‌آیند و باید درک شوند. پس مهربان بودن و شادی همیشه خوب نیست بلکه گاهی لازم است که ما خشمیگن باشیم، ناراحت باشیم یا حتی تنفر داشته باشیم. به این معنا اگر کسی همیشه خوشحال باشد، احتمالا دچار یک ناهماهنگی است.

پایگاه رسانه‌ای GGSC که از رسانه‌های علمی معتبر به شمار می‌آید، در این باره نوشته: Inside Out  چیزی بیش از یک فیلم انیمیشن است. این اثر، یک کاوش متفکرانه و عمیق از تجربه عاطفی انسان است که بر اهمیت همه احساسات، نه فقط شادی، برای سلامت عمومی یک انسان تاکید می‌کند. این انیمیشن با به تصویر کشیدن خلاقانه و همدلانه عملکرد درونی ذهن رایلی، به ما یادآوری می کند که روابط انسانی در جزئی‌ترین حالت خود، تا چه اندازه می‌تواند بر درک ما از جهان و احساسات عمومی‌مان اثرگذار باشد. با‌این‌حال، فیلم یک فرصت حیاتی را از دست داد تا ستارگان واقعی نمایش را که در نسخه اول به حاشیه رانده شده بودند، به نمایش بگذارد؛ عشق، لطف و همدلی کجا هستند؟ در‌حالی‌که برخی استدلال می‌کنند عشق یک احساس به دقیق‌ترین معنای علمی نیست، هم علم و هم علوم انسانی مدت‌هاست که عشق را برای توسعه سلامت جوامع ضروری می‌دانند.

آلانا جیمز، روان‌شناس نوجوانان: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میزان اضطراب در نوجوانان در حال افزایش است و این مساله تاثیر طولانی‌مدت بر طیفی از نتایج، از عملکرد مدرسه تا درآمد

در بزرگسالی دارد. به همین خاطر بسیاری از خانواده‌ها اضطراب فرزندان نوجوانشان را نگران‌کننده می‌دانند و خود نیز دچار اضطراب می‌شوند؛ اما Inside Out 2 نشان می‌دهد که اضطراب یک احساس طبیعی است و می‌تواند هدف مثبتی داشته باشد. به‌عنوان یک روان‌شناس، متوجه شدم که Inside Out 2 تنظیم احساسات را نشان می‌دهد، روش‌هایی که ما واکنش‌های احساسی خود را مدیریت می‌کنیم.

در اینجا، می‌بینیم که چگونه اضطراب می‌تواند نقش مثبتی در زندگی ما داشته باشد. اضطراب به عنوان یک احساس آینده‌نگر نشان داده می‌شود که به رایلی کمک می‌کند تا از عواقب بد جلوگیری کند. یک عامل بزرگ برای اضطراب رایلی ترس از این است که او در دبیرستان دوستی نداشته باشد. این یک امر منطقی برای نگرانی است. روابط همسالان در نوجوانی اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند و تجربیات دوستی نوجوانان با رفاه ما مرتبط است. بین احساس اضطرابی که در Inside Out 2 می‌بینیم و یک اختلال اضطرابی تفاوت وجود دارد. داشتن نگرانی بخشی معمولی از بزرگ شدن است، همان‌طور که بخشی معمولی از زندگی بزرگسالی است.

پراشانز والاوان، ‌روان‌شناس: Inside Out 2 چیزی بیش از کنترل کردن احساسات است. این فیلم از طریق درک عمیق روان‌شناختی خود، در مورد پیچیدگی‌های متعدد ذهن ما تامل می‌کند و جستاری فلسفی در مورد چگونگی شکل دادن به هویت ارائه می‌دهد.

درخشش Inside Out 2 در این است که با فرمت سرگرم‌کننده است، بخشی از معادلات پیچیده روان‌شناختی را به زبان ساده برای مخاطبانش بازگو می‌کند یا آموزش می‌دهد. فیلم اول به مرگ شادی کودکانه می‌پردازد، فیلم دوم درباره مرگ تصور ما از خودمان است. این فیلم پیشنهاد می‌کند که جهان، محیط ما، تجربیات ما، توانایی ما در مهار احساسات، و خاطرات خوب و بد ما، همه با هم ترکیب می‌شوند تا سیستم‌های اعتقادی ما را شکل دهند و حس خودمان درباره خودمان را کامل کنیم یا تغییر دهیم.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان