موشک مکو؛ کوسه ابرصوت لاکهید مارتین (+فیلم و عکس)

به گفته لاکهید مارتین، موشک مکو در میان نسل اول از موشک های این شرکت قرار دارد که به طور کامل در یک اکوسیستم مهندسی دیجیتال طراحی شده است.

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - لاکهید مارتین به تازگی اعلام کرد که موشک چند ماموریتی ابرصوت این شرکت به نام "مکو" (Mako) آماده عملیات است.

این موشک که نام خود را از سریع ترین کوسه در اقیانوس گرفته است، برای بیش از هفت سال در حال توسعه بوده است. به گفته لاکهید مارتین، موشک مکو می تواند در حملات هوایی، حملات دریایی، دفاع ضد هوایی و ماموریت های دیگر به کار گرفته شود.

موشک مکو می تواند روی انواع مختلف هواپیماها از جمله اف-35، اف/ای-18، اف-16، اف-15، و پی-8، و در محفظه حمل سلاح داخلی اف-22 و اف-35سی نصب شود. هر هواپیما با پایه های سلاح 30 اینچی، از جمله بمب افکن ها، می تواند این موشک را حمل کند.

موشک ابرصوت مکو

موشک مکو؛ کوسه ابرصوت لاکهید مارتین آماده شکار است

به گفته لاکهید مارتین، موشک مکو در میان نسل اول از موشک های این شرکت قرار دارد که به طور کامل در یک اکوسیستم مهندسی دیجیتال طراحی شده است. افزون بر این، بهترین شیوه های مهندسی سامانه های مبتنی بر مدل (Model Based Systems Engineering) و تشکیلات یکپارچه مبتنی بر مدل از چرخه عمر سلاح پشتیبانی می کنند.

بنابر بیانیه مطبوعاتی لاکهید مارتین، مکو به دلیل طراحی دیجیتال و معماری باز، از ادغام سریع عناصر ویژه ماموریت، مانند سر جنگی و جستجوگرها پشتیبانی می کند. این به کاربران اجازه می دهد تا مکو را بدون گرفتاری هایی خاص ارتقا دهند.

برای کاهش خطرات و هزینه ها، موشک ابرصوت مکو از اجزا سامانه های میدانی و زنجیره های تامین اثبات شده استفاده می کند.

همچنین، نصب این موشک روی هواپیماهای متعددی که توسط ارتش آمریکا استفاده می شوند، بررسی شده است.

آیا موشک لاکهید مارتین می تواند به جستجوی آمریکا برای یافتن سلاح های ابرصوت پایان دهد؟

موشک مکو؛ کوسه ابرصوت لاکهید مارتین آماده شکار است

موشک ابرصوت مکو 590 کیلوگرم وزن دارد. بدنه آن 33 سانتیمتر قطر و 4 متر درازا دارد. مکو را می توان روی جنگنده های نسل پنجم به کار گرفت و می تواند در بردهای عملیاتی چشمگیر که هواپیما را در فواصل ایمن از دشمن نگه می دارد، پرتاب شود.

در شرایطی که لاکهید مارتین هنوز جزئیاتی در مورد سرعت، دقت و دامنه ضربه این موشک منتشر نکرده است، اعلام کرده است که در حال یافتن راه های جدیدی برای نوآوری در این محصول است.

فرآیندهای تحول آفرین مانند طراحی تمام دیجیتال و ساخت افزایشی برای کاهش هزینه و زمان برنامه ریزی شده تولید استفاده می شوند.

در موشک مکو، مهندسان از ساخت افزایشی برای تولید بخش هدایت و باله ها استفاده کردند. بخش هدایت تمام الزامات مهندسی را با هزینه یک دهم برآورده می کند و 10 برابر سریع تر و ارزان تر از روش های ساخت کاهشی معمولی است.

موشک مکو؛ کوسه ابرصوت لاکهید مارتین آماده شکار است

در اوایل سال جاری میلادی، آمریکا آزمایش نهایی نمونه اولیه سلاح واکنش سریع هوا پرتاب ای جی ام-183ای (AGM-183A) که توسط لاکهید مارتین توسعه یافته بود را انجام داد. با این وجود، هیچ تمایل یا برنامه ای برای خرید این موشک در سال مالی 2025 از خود نشان نداده است.

از این رو، مکو می تواند به عنوان گزینه خوبی برای نیروی هوایی آمریکا و بخش های دیگر باشد. این موشک می تواند نیاز فعلی آمریکا برای موشک های ابرصوت را برآورده کند.

روسیه و چین دارای چندین سلاح ابرصوت در زرادخانه های خود هستند. از این رو، آمریکا نیز به دنبال به روز رسانی زرادخانه خود است.

موشک مکو؛ کوسه ابرصوت لاکهید مارتین آماده شکار است

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان