پیناتکس ؛ فرمول سنتی فیلیپین در خانه مد نایکی و هوگو باس! (+تصاویر)

پیناتکس از برگ های آناناس که پس از برداشت میوه بلااستفاده باقی می مانند، درست می شود.

عصر ایران - پیناتکس یک ماده طبیعی نوآورنه است که از برگ های آناناس، محصول جانبی برداشت میوه، توسط شرکت آناناس آنام تولید می شود. پیناتکس محصولی محکم و بادوام است و به عنوان یک ماده دوستدار محیط زیست و جایگزینی برای چرم معرفی می شود. از این محصول می توان برای تولید کیف، کفش و پوشاک استفاده کرد.

پیناتکس آناناس

پیناتکس چگونه ساخته می شود

پیناتکس از برگ های آناناس که پس از برداشت میوه بلااستفاده باقی می مانند، درست می شود. این روشی نوآورانه برای استفاده از محصولی است که در غیر این صورت دور ریخته می شود. از این طریق، میزان زباله های آلی که راهی محل دفن زباله می شوند و در نتیجه، انتشار گاز متان کاهش می یابد.

پیناتکس توسط دکتر کارمن ایهوسا، متخصص کالاهای چرمی اسپانیایی توسعه یافته است. ایهوسا در دهه 1990 در فیلیپین کار می کرد و تاثیرات زیست محیطی تولید چرم وی را شگفت زده کرد. در همان زمان، ایهوسا متوجه شد که چگونه برخی لباس های سنتی فیلیپینی از الیاف آناناس تولید می شوند.

پیناتکس آناناس

ایهوسا از استفاده مردم محلی از پینا الهام گرفت. پینا ماده ای است که از برگ های آناناس بافته شده شکل می گیرد. این پارچه توری مانند به طور سنتی در تولید لباس فیلیپینی بارونگ تاگالوگ استفاده می شود. وی پژوهش های خود درباره اینکه چنین منبعی چگونه می تواند به چیزی قابل استفاده تر تبدیل شود، آغاز کرد. این پژوهش ها در نهایت به معرفی پیناتکس منتج شد.

پیناتکس با استخراج الیاف از برگ های آناناس پس از برداشت تولید می شود. برگ ها شسته شده و در آفتاب خشک می شوند، سپس یک فرایند پالایش را پشت سر می گذارند که به شکل گیری الیافی کرکی منتج می شود. این الیاف با پلی لاکتیک اسید مبتنی بر ذرت ترکیب شده و به یک مِش غیربافته به نام پینافلت تبدیل می شود که پایه محصولات پیناتکس است. این مش راهی اسپانیا یا ایتالیا می شود، جایی که با استفاده از رنگدانه های تایید شده رنگ می شوند و پوششی به آنها زده می شود که دوام، استحکام و مقاومت در برابر آب را افزایش می دهد.

پیناتکس آناناس

از آنجایی که این محصولی طبیعی است، تنفس پذیر و همچنین انعطاف پذیر است. به راحتی می توان روی آن چاپ و دوخت زد. پینتاکس کاملا زیست تخریب پذیر محسوب نمی شود زیرا برای پیوند الیاف با یکدیگر از پلی لاکتیک اسید، نوعی پلاستیک، استفاده می شود. در نتیجه، تحت شرایط کنترل شده این امر امکان پذیر است.  

از جمله برندهایی که از پینتاکس برای تولید محصولات خود استفاده کرده اند می توان به نایکی، اچ اند ام، پل اسمیت، سِزن، ماشو، راهویی، بوهیما، بین لاندن و هوگو باس اشاره کرد.

پیناتکس آناناس

پیناتکس آناناس

پیناتکس آناناس

پیناتکس آناناس

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان