طرز تهیه یتیمچه به‌ ۵ روش سنتی و اصیل(+عکس)

این غذای خوشمزه و سنتی معمولاً نیاز به گوشت ندارد اما اگر وقت بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم با گوشت تکه‌ای یا حتی گوشت چرخ‌کرده هم آن را درست کنیم.

دقت کرده‌اید که بعضی اوقات واقعا نمی‌دانیم چه غذایی درست کنیم؟ همان وقت‌هایی که دنبال یک غذای ساده می‌گردیم که هم مقوی و سالم باشد و هم اعضای

طرز تهیه یتیمچه ساده

طرز تهیه یتیمچه به‌ 5 روش سنتی و اصیل

این مدل یتیمچه هم بسیار خوشمزه است و هم در مدت زمان نیم‌ساعت آماده می‌شود. برای تهیه آن نیاز به مواد زیر دارید:

 
مواد لازم مقدار
بادمجان 4 عدد بزرگ
گوجه‌فرنگی 4 عدد متوسط
پیاز 2 عدد متوسط
سیر 4 حبه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز پخت یتیمچه: 

به گزارش خبرآنلاین، برای درست کردن این غذای ساده مراحل زیر را قدم‌به‌قدم طی کنید.

مرحله اول: پوست بادمجان‌ها را بگیرید، آن‌ها را به‌خوبی بشویید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. حالا آن‌ها را از وسط نصف کنید و با کمک تخته آشپزخانه به‌صورت معکب‌های کوچک برش بزنید.

مرحله دوم: پیاز‌ها و سیرها را بشویید، پوست‌شان را جدا کنید و به‌صورت نگینی خرد نمایید. گوجه‌ها را نیز به صورت نگینی برش بزنید.

مرحله سوم: پیازها را در یک ماهیتابه تفت دهید و پس از اینکه تغییر رنگ داد، سیرها را به آن اضافه کنید. پس از اینکه پیاز و سیر با هم تفت خوردند، بادمجان‌ها را هم به تابه اضافه کنید تا کاملا سرخ شود. در آخر گوجه‌فرنگی را در تابه بریزید و همراه دیگر مواد تفت دهید.

مرحله چهارم: نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و پس از چند دقیقه، به‌اندازه نصف لیوان آب جوش در تابه بریزید و درب آن را بگذارید تا با شعله کم مواد به‌خوبی بپزند و عطرشان آزاد شود.

مرحله پنجم: اگر می‌خواهید یتیمچه شما رنگ بهتری داشته باشد، می‌توانید به‌اندازه یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید.

مرحله ششم: وقتی آب داخل تابه بخار شد و یتیمچه جا افتاد، غذای‌تان حاضر است.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان شمالی

طرز تهیه یتیمچه گیلانی با یتیمچه‌های دیگر کمی تفاوت دارد؛ این غذا را می‌توانید هم به عنوان خورشت با برنج سرو و هم با نان میل کنید. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
بادمجان 1 کیلوگرم
گوجه‌فرنگی نیم‌ کیلوگرم
پیاز 2 عدد
سیر 3 حبه
تخم‌مرغ 4 عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه یتیمچه گیلانی:

مرحله اول: پوست بادمجان‌ها را پس از شستن بگیرید و آن‌ها را به شکل مکعبی برش بزنید. یک لیوان آب در قابلمه بریزید و بادمجان‌ها را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا آب داخل قابلمه کاملا بخار شود و بادمجان‌ها بپزند.

مرحله دوم: حالا به سراغ پیازها بروید. در یک تابه با مقداری روغن پیازهای خردشده را تفت دهید. پس از اینکه کمی تغییر رنگ داد، سیرها را به‌صورت ریز برش بزنید و همراه پیازها تفت دهید.

مرحله سوم: پیازها را از تابه خارج کنید و بادمجان‌ها را در آن بریزید تا حدود 5 دقیقه به‌خوبی تفت بخورد. حالا گوجه‌ها را خرد کنید و به بادمجان‌ها اضافه نمایید. اجازه دهید تا حداقل به مدت یک ربع روی حرارت متوسط قرار بگیرند و تفت بخورند.

مرحله چهارم: پس از این مدت، پیازها را اضافه کنید، نمک، فلفل و زردچوبه را در آن بریزید و اجازه دهید تا طعم همه مواد با هم ترکیب شود.

مرحله پنجم: وسط تابه را خالی کنید، تخم‌مرغ ها را وسط تابه بشکنید. پس از اینکه کمی خودش را گرفت، همه مواد را هم بزنید؛ البته می‌توانید به‌صورت هم‌نزده هم سرو کنید.

مرحله ششم: این غذا را با برنج یا نان در یک ظرف مناسب سرو کنید.

طرز تهیه یتیمچه کدو

طرز تهیه یتیمچه به‌ 5 روش سنتی و اصیل

اگر طعم کدو را بیشتر دوست دارید، می‌توانید این غذا را با کدو درست کنید. ما در ادامه طرز تهیه یتیمچه با کدو و بادمجان را توضیح داده‌ایم که شما می‌توانید بادمجان را به‌طور کامل از این دستور حذف نمایید.

مواد لازم مقدار
کدو 4 عدد متوسط
بادمجان 2 عدد متوسط (اختیاری)
گوجه‌فرنگی 3 عدد
پیاز 2 عدد
سیر 2 حبه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه: 

کدوها را بشویید و با پوست به شکل حلقه‌ای یا مکعبی برش بزنید. پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را هم به شکل مکعب‌های هم‌اندازه درآورید. گوجه‌فرنگی‌ها و پیازها را به شکل ریز خرد کنید. پوست سیر را بگیرید و رنده کنید. پیازها را یک تابه مناسب تفت دهید و پس از اینکه طلایی‌رنگ شد، سیر‌ها را به آن اضافه کنید تا همراه پیاز تفت بخورد.

حالا کدو و بادمجان را اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا در تابه سرخ شوند. گوجه‌فرنگی‌ها را هم بریزید و همه مواد را هم بزنید تا کاملا با هم تفت بخورند. در آخر نمک، فلفل و زردچوبه را بریزید و نصف لیوان آب جوش به آن اضافه نمایید. درب تابه را بگذارید تا همه مواد با هم به‌خوبی پخته شود.

طرز تهیه یتیمچه با گوشت

طرز تهیه یتیمچه به‌ 5 روش سنتی و اصیل

یتیمچه با گوشت عطر و طعم بسیار خوشمزه‌‌تری پیدا می‌کند. برای تهیه این یتیمچه هم بهتر است از کدو و بادمجان به‌طور همزمان استفاده کنید اما می‌توانید در صورت تمایل هر کدام از آن‌ها را حذف نمایید.

مواد لازم مقدار
گوشت خورشتی 300 گرم خردشده
کدو سبز 4 عدد متوسط
بادمجان 2 عدد
گوجه‌فرنگی 3 عدد
پیاز 2 عدد
سیر 2 حبه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:

کدو‌ها و بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای یا مکعبی برش بزنید. گوجه‌فرنگی‌ها و پیازها را خرد و سیر را رنده کنید. پیازها را در یک تابه تفت دهید و پس از طلایی‌شدن سیر را به آن اضافه نمایید. حالا گوشت‌های خرد شده خورشتی را به این ترکیب اضافه کنید تا کاملا تفت بخورد و تغییر رنگ بدهد.

نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه نمایید، سپس کمی آب داخل قابلمه بریزید و درب تابه را بگذارید تا گوشت کاملا بپزد. کدو، بادمجان و گوجه‌ها را در یک تابه دیگر با مقداری روغن تفت دهید و پس از آنکه نرم شد، به مواد گوشتی اضافه کنید تا به مدت نیم‌ساعت همه مواد با حرارت کم با هم بپزند. وقتی آب غذا تقریبا تمام شود، آماده سرو کردن است.

طرز تهیه یتیمچه با مرغ هم به همین شکل است؛ فقط باید به جای گوشت از مرغ استفاده کنید. یتیمچه با مرغ زودتر هم آماده می‌شود.

طرز تهیه یتیمچه با سیب زمینی

طرز تهیه یتیمچه به‌ 5 روش سنتی و اصیل

این غذای خوشمزه را می‌توانید با سیب‌زمینی هم درست کنید. کافی‌ست یکی از دستورهای بالا را مطابق با ذائقه خود انتخاب و 3 عدد سیب‌زمینی متوسط به آن اضافه کنید. برای پخت هم سیب‌زمینی باید بعد از سرخ شدن پیاز و سیر به تابه اضافه شود تا کمی تفت بخورد. پس از آن بادمجان یا کدو را اضافه کنید و بقیه مراحل را مطابق با آنچه بالاتر گفتیم، پیش ببرید.

سوالات متداول

  • چگونه تلخی بادمجان را بگیریم؟

پوست بادمجان را بگیرید و سپس برش بزنید؛ مقداری نمک روی آن بپاشید و به مدت یک ساعت در آبکش قرار دهید. سپس بادمجان‌ها را بشویید و برش دهید. پس از آن با روغن سرخ‌کردنی بادمجان‌ها را سرخ کنید.

  • طرز تهیه یتیمچه ترکی چگونه است؟

طرز تهیه یتیمچه تهرانی و ترکی شبیه به هم است؛ درواقع این دو غذا هیچ فرقی با هم ندارند. برای تهیه آن هم باید به یتیمچه‌تان 1 عدد فلفل دلمه‌ای اضافه کنید و یتیمچه را با بادمجان بپزید.

نتیجه‌گیری

گاهی خوردن غذاهای ساده و فوری، از غذاهای سنگین و چرب بیشتر می‌چسبد. پس بهتر است غذاهایی مثل یتیمچه را در لیست غذاهای هفتگی‌تان قرار دهید تا بدن‌تان را از انواع و اقسام مواد مقوی بهره‌مند کنید.

در این مطلب طرز تهیه یتیمچه را به چند روش مختلف آموزش دادیم تا شما بر طب ذائقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. بهتر است در تفت دادن مواد غذایی یتیمچه زیاده‌روی نکنید تا این مواد خاصیت خود را حفظ کنند و برای سلامتی‌تان مفید باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان