تازه‌ترین پژوهش اتاق ایران به بررسی تحولات تجاری جهانی پرداخت

تاریک و روشن تجارت جهانی

شماره روزنامه: ۶۰۷۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ...

بررسی ‌سیاست‌های تجاری چین توسط سازمان تجارت‌جهانی

 سیاست‌های تجاری چین طی سال‌های اخیر همواره مورد‌مناقشه بوده‌است. آمریکا و اتحادیه اروپا همواره این کشور را به دورزدن قواعد تجارت آزاد متهم کرده‌اند؛ در همین راستا سازمان تجارت‌جهانی اخیرا نهمین بررسی ‌سیاست‌های تجاری چین را ترتیب داد‌ تا تحولات و چالش‌های کلیدی در رژیم‌‌‌‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری چین در طول سه سال‌گذشته را موردبحث قرار دهد. در این روند، بیش از 1500سوال از طرف کشورهای مختلف درباره سیاست تجاری چین مطرح شد؛ امری که اهمیت آن در سیستم تجاری چند جانبه را به‌وضوح نشان می‌دهد، در مقابل نیز چین پاسخ‌‌‌‌های کتبی مفصلی را ارائه کرد. در ادامه به مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در نهمین بررسی‌سیاست‌های تجاری چین توسط سازمان تجارت‌جهانی‌ اشاره می‌شود.

رشد اقتصادی: چین در سال‌2023، از رشد تولید ناخالص داخلی 5.2‌درصدی برخوردار شد که ناشی از سیاست‌های حمایتی و بازگشایی پس از کووید- 19 بود، با این حال تنش‌های ژئوپلیتیک، چالش‌های جمعیتی و مسائل مربوط به بخش املاک و مستغلات، چشم‌‌‌‌انداز اقتصادی این کشور را پیچیده ساخته است.

اصلاحات و آزادسازی: کشورهای عضو سازمان تجارت‌جهانی از اصلاحات اقتصادی پیشگیرانه چین و تعهد این کشور به اجرای برنامه پنجساله چهاردهم که بر آزادسازی تجارت و سرمایه‌گذاری تاکید دارد، استقبال کردند. علاوه‌بر این، انجام اصلاحات مداوم در سیستم قضایی، شرکت‌های دولتی، انرژی سبز و اقتصاد دیجیتال چین مورد‌توجه قرارگرفت.

سرمایه‌گذاری خارجی: اقدامات چین به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی، مورد استقبال سازمان تجارت‌جهانی قرارگرفت، اما نگرانی‌هایی نیز در مورد عدم‌شفافیت نظارتی و تبعیض‌‌‌‌آمیز‌بودن رفتار با شرکت‌های خارجی مطرح شد.

تعامل با سازمان تجارت‌جهانی: اعضای سازمان از مشارکت فعال چین در ابتکارات سازمان تجارت‌جهانی قدردانی کردند و از چین خواستند تا تعامل سازنده خود را بیش از گذشته تقویت‌کرده و مسوولیت‌های بیشتری در این سازمان بر عهده بگیرد.

شفافیت و حمایت دولتی: در گزارش سازمان تجارت‌جهانی، نگرانی‌هایی در مورد چارچوب‌های حمایت دولتی چین، اطلاع‌‌‌‌رسانی در مورد یارانه‌‌‌‌ها و تاثیر شرکت‌های دولتی بر بازارهای جهانی ابراز شده‌است. از سوی دیگر، اقداماتی از جمله افزایش شفافیت و انجام اصلاحات گسترده در شرکت‌های دولتی مورد توصیه این سازمان قرارگرفته‌است.

روش‌های تجاری: اعضای سازمان تجارت‌جهانی از اقدامات محدودکننده SPS و مقررات فنی متفاوت چین انتقاد کردند؛ در همین راستا از چین خواسته شد تا این اقدامات را مورد بازبینی قرارداده و با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ شود.

مناقصات دولتی و مالکیت معنوی: در گزارش سازمان تجارت‌جهانی، اقداماتی از جمله تسریع در الحاق چین به موافقت‌نامه خرید دولتی و رسیدگی به مسائل مربوط به حقوق مالکیت معنوی و انتقال اجباری فناوری مورد درخواست قرار گرفته‌است.

توافق‌نامه تجارت دیجیتال میان اتحادیه اروپا و سنگاپور

 اخیرا اتحادیه اروپا و سنگاپور مذاکرات مربوط به یک توافق‌نامه تاریخی تجارت دیجیتال را به پایان رسانده‌اند. این توافق‌نامه بر ایجاد اعتماد در مصرف‌کنندگان از طریق تضمین امنیت و امن‌‌‌‌سازی تراکنش‌های دیجیتال تمرکز دارد. همچنین شامل قوانین الزام‌‌‌‌آوری است که پیش‌بینی‌‌‌‌پذیری و قطعیت حقوقی را برای کسب‌وکارهای فعال در تجارت دیجیتال فراهم می‌کند. تسهیل جریان اطلاعات بین اتحادیه اروپا و سنگاپور، از اهداف اصلی این توافق‌نامه به‌شمار می‌رود.

وزارت خزانه‌‌‌‌داری آمریکا در پی کنترل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در چین، هنگ‌کنگ و ماکائو

 اخیرا وزارت خزانه‌‌‌‌داری ایالات‌متحده با هدف حفاظت از امنیت ملی، مقررات جدیدی را به‌منظور اعمال نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای کشورهای دیگر پیشنهاد کرده‌است. این اقدام مطابق با فرمان اجرایی 14105، مبنی‌بر جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های خاصی تمرکز دارد که می‌تواند به کشورهای مورد نگرانی، به‌ویژه چین، در توسعه فناوری‌ها یا محصولات حساس کمک کند. بر اساس قانون پیشنهادی، شهروندان آمریکایی ملزم به ارائه اطلاعات از سرمایه‌گذاری‌های خاص مرتبط با طراحی، ساخت و بسته‌‌‌‌بندی چیپ‌‌‌‌های الکترونیکی و همچنین توسعه هوش‌مصنوعی برای اهدافی مانند اطلاعات دولتی، نظارت گسترده، کاربردهای نظامی یا امنیت سایبری به وزارت خزانه‌‌‌‌داری هستند.

افزایش حجم تجارت خارجی چین

حجم تجارت خارجی چین در نیمه نخست سال‌جاری، به بالاترین سطح خود رسید؛ این در حالی است که این کشور از محیط خارجی چالش‌‌‌‌برانگیزی برخوردار بوده و از خود انعطاف‌‌‌‌پذیری و پویایی قابل‌ملاحظه‌ای نشان ‌داده‌است. در واقع چین به دلیل برخورداری از توانایی تولید بالا، همراه با بازار مصرف روبه‌رشد، پیشرفت‌های تکنولوژیک و سیاست‌های مطلوب تجاری، فرصت‌های گسترده‌ای برای شرکای تجاری خود فراهم‌کرده و به بهبود اقتصاد جهانی نیز کمک کرده‌است. از سوی دیگر با توجه به تغییر جهت سیاست‌های چین به سمت صادرات محصولات فناورمحور و سبز و همچنین افزایش همکاری تجاری با بازارهای نوظهور، کارشناسان خارجی را نسبت به چشم‌‌‌‌انداز پیشروی توسعه‌تجارت خارجی چین مطمئن کرده‌است.

حجم تجارت خارجی چین در دوره زمانی ژانویه تا ژوئن امسال، نسبت به سال‌گذشته، 6.1‌درصد افزایش‌یافته و به حدود 2.97‌تریلیون دلار رسیده، ضمن اینکه حجم صادرات آن به میزان 6.9‌درصد و واردات به میزان 5.2‌درصد رشد داشته‌است.نکته حائزاهمیت اینکه برای اولین‌بار در تاریخ، حجم تجارت خارجی چین از 2.97‌تریلیون دلار فراتر رفته‌است؛ در واقع این رقم نشان‌دهنده شتاب در رشد تجارت خارجی این کشور هر سه‌ماه یکبار است، زیرا در سه‌ماه دوم نیز نسبت به سال‌قبل، 7.4‌درصد رشد داشته که 2.5‌درصد بیشتر از سه‌ماه اول و 5.7‌درصد بیشتر از سه‌ماه چهارم سال‌گذشته بوده‌است.

رکورد جدید در تجارت میان روسیه و اعضای سازمان همکاری شانگهای

اخیرا وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد؛ تجارت متقابل بین روسیه و اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال‌2023 با 25‌درصد افزایش به 333‌میلیارد دلار رسیده‌است. علاوه‌بر این، حجم سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، به 10.2میلیارد دلارر رسیده و این در حالی است که حدودا همین مقدار سرمایه‌گذاری نیز از این کشورها در روسیه انجام شده‌است.

ژاپن در فهرست نظارت بر مداخله ارزی

اخیرا وزارت خزانه‌‌‌‌داری ایالات‌متحده آمریکا در اقدامی که نشان‌دهنده تشدید نظارت بر سیاست‌های ارزی شرکای تجاری کلیدی این کشور است، ژاپن را به فهرست نظارت بر مداخله ارزهای خارجی بازگرداند؛ این اقدام در حالی است که به مدت یک سال‌ژاپن از این فهرست حذف شده‌بود. در حال‌حاضر به‌جز ژاپن، کشورهای چین، ویتنام، تایوان، مالزی، سنگاپور و آلمان نیز در این فهرست قرار دارند. بازگشت ژاپن به این فهرست، ناشی از سرگیری مداخات ارزی این کشور در ماه‌های آوریل و مه ‌سال‌جاری به‌منظور مهار کاهش سریع ارزش ین در‌برابر دلار آمریکا بوده‌است. در همین راستا ژاپن به‌منظور ممانعت از تضعیف بیش از حد ین در بازه زمانی مذکور، مبلغی معادل 9.8تریلیون ین معادل 61.6میلیارد دلار آمریکا را صرف خرید ارزهای خارجی کرد. این اقدام پس از آن صورت‌گرفت که ارزش واحد پول ژاپن در تاریخ 29آوریل، به پایین‌ترین سطح خود طی 34‌ساله گذشته، یعنی 45.160 ین به ازای هر دلار آمریکا رسید.

کاهش سرعت رشد اقتصادهای شورای‌همکاری خلیج‌‌‌‌فارس

بر اساس نظرسنجی رویترز که اخیرا از کارشناسان اقتصادی انجام شده‌است، این‌گونه پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به دلیل کاهش تولید نفت در سال‌جاری، به‌طور قابل‌توجهی با کاهش مواجه شود؛ در این میان، عربستان‌سعودی کندترین رشد را خواهد داشت. بر اساس این نظرسنجی که از 24 اقتصاددان بین 8 تا 22 ژوئیه انجام شد، این‌گونه پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی عربستان‌سعودی در سال‌جاری، 1.3درصد خواهد بود؛ رقمی که در مقایسه با پیش‌بینی 1.9درصدی درنظرسنجی آوریل و 3‌درصدی در ژانویه، کاهش‌یافته‌است. با این حال، انتظار می‌رود امارات‌متحده‌عربی با افزایش 3.7درصدی تولید نفت و تمرکز بر گردشگری، نرخ رشد بهتری داشته‌باشد؛ انتظار می‌رود کویت در سال‌جاری در رکود باقی‌بماند درحالی‌که کشورهای قطر، عمان و بحرین، به ترتیب 2.2، 1.6 و 2.6درصد رشد خواهند داشت. به‌طورکلی، انتظار می‌رود اقتصادهای GCC در سال‌2024 به‌طور متوسط 1.9درصد رشد کنند.

احیای مذاکرات تجاری امارات‌متحده‌عربی با اتحادیه اروپا

اخیرا مقامات امارات‌متحده‌عربی نسبت به از سرگیری مذاکرات تجاری دوجانبه با اتحادیه اروپا تا پایان سال‌جاری میلادی ابراز امیدواری کرده‌اند؛ این در حالی است که مذاکرات بین اتحادیه اروپا و 6 کشور شورای همکاری خلیج‌‌‌‌فارس که شامل امارات‌متحده‌عربی و عربستان‌سعودی نیز می‌شود، همچنان متوقف باقی‌مانده‌است. امارات‌متحده‌عربی مدت‌هاست از مشارکت عمیق‌تر اتحادیه اروپا در منطقه خلیج‌‌‌‌فارس حمایت کرده‌، از همین‌رو امارات‌متحده‌عربی از اتحادیه اروپا درخواست کرده‌است تا مذاکراتی دوجانبه در مورد یک پیمان تجاری مجزا از مذاکرات شورای همکاری خلیج‌‌‌‌فارس را آغاز کند.

مهاجرت گسترده شرکت‌های بین‌المللی به ریاض

بر اساس گزارش اخیر شرکت مشاور املاک ساولز خاورمیانه، بیش از 120 شرکت خارجی در سه‌ماهه نخست سال‌جاری، دفتر مرکزی منطقه‌ای خود را به پایتخت عربستان‌سعودی منتقل کرده‌اند.این آمار حاکی از افزایش قابل‌توجه مهاجرت شرکت‌ها به ریاض است؛ رقمی که حاکی از افزایش 447‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته است.این روند، در پی اتخاذ چندین ابتکار استراتژیک از سوی دولت عربستان از جمله دستورالعمل «دفتر مرکزی» افزایش یافته‌است؛ دستورالعملی که شرکت‌های خارجی را به‌منظور حفظ دسترسی به قراردادهای دولتی سودآور، به افتتاح دفاتر منطقه‌ای خود در ریاض ملزم می‌کند. این تصمیم از سوی دولت عربستان، به‌منظور مشوق ارتقای توسعه اتخاذ ‌شده‌است.افزایش انتقال شرکت‌ها، به ارتقای تقاضا برای فضای اداری منجر شده‌است. در همین راستا حجم تقاضا برای اجاره دفتر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌است، به‌نحوی‌که میزان این تقاضا طی سه‌ماهه دوم، به ترتیب 3‌درصد نسبت به سه‌ماهه پیش از آن و 13‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته افزایش یافته‌است. متعاقب همین امر، نرخ رشد اجاره در برخی مناطق پایتخت عربستان، به‌ویژه در شمال و شمال‌شرقی ریاض، به ترتیب 23 و 20‌درصد افزایش یافته‌است.

اجرایی‌شدن توافق‌نامه تجارت جامع اقتصادی میان امارات و گرجستان

اخیرا توافق‌نامه مشارکت اقتصادی جامع میان امارات‌متحده‌عربی با جمهوری گرجستان به‌طور رسمی به مرحله اجرا درآمد. اقدامی که زمینه همکاری‌های بیشتر بین دو کشور به‌منظور گسترش فرصت‌های تجاری، توانمندسازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و تقویت زنجیره‌های تامین جهانی را فراهم کرد.در واقع این توافق‌نامه بر روابط اقتصادی مستحکم و درحال رشد سریع بین دو کشور بنا شده‌است که منجر به افزایش حجم تجارت غیرنفتی دوجانبه به 511.2‌میلیون دلار در سال‌2023 شد؛ رقمی که حاکی از رشدی معادل 6.3درصدی نسبت به سال‌2022 بوده‌است.توافق‌نامه حاضر، شامل حذف یا کاهش عوارض گمرکی بر 95‌درصد از ردیف‌‌‌‌های تعرفه‌‌‌‌ای که بیش از 90‌درصد از کل تجارت غیرنفتی دوجانبه بین دو کشور را شامل می‌شود، رفع موانع غیرضروری تجارت و بهبود دسترسی به بازار برای صادرات خدمات خواهد شد.

تجارت 5‌میلیارد دلاری افغانستان در نیمه اول سال‌2024

وزارت صنعت و تجارت افغانستان اخیرا اعلام کرده‌است، حجم تجارت این کشور با سایر کشورها در 6 ماه نخست سال‌2024 به رقم قابل‌توجه 5‌میلیارد و 237‌میلیون دلار رسیده‌است. این رقم، نشان‌دهنده رشد قابل‌توجهی در فعالیت‌های تجاری افغانستان است.

انعقاد توافق‌نامه 67.7‌میلیارد یورویی میان مصر و اتحادیه اروپا

اخیرا مقامات مصری اعلام کرده‌اند؛ این کشور توافق‌نامه‌هایی به ارزش 67.7‌میلیارد یورو با اتحادیه اروپا به امضا رسانده است. از منظر مقامات اتحادیه اروپا، این اقدام، اولین گام مهم در جهت اجرای مشارکت راهبردی و جامع میان مصر و اتحادیه اروپا است که در جریان نشست سران مصر و اتحادیه اروپا در مارس 2024 در قاهره مورد‌توافق طرفین قرارگرفت. توافق حاصله، مشارکت در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست و اقتصاد را دربر می‌گیرد.

ورود عراق به بازار خودروهای برقی

اخیرا سازمان صنایع نظامی عراق اعلام کرده‌است قصد دارد تا خط‌تولید خودروهای برقی را با همکاری شرکت‌های معتبر بین‌المللی، به‌ویژه یک شرکت چینی راه‌اندازی کند. این خودروها در مدل‌های مختلفی از جمله دو در، چهار در و پیکاپ تولیدشده و ظرفیت تولید سالانه این خودروها به 24‌هزار دستگاه خواهد رسید. سازمان صنایع نظامی عراق تاکید کرده که این کشور با هدف دستیابی به استانداردهای جهانی و پاسخگویی به نیازهای بازار داخلی، به تولید خودروهای برقی باکیفیت و بادوام روی ‌آورده‌است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان