امام جمعه مشهد گفت: جریان رسانه یک جبهه و خبرنگار، رزمنده این جبهه است.
به گزارش مهر، حجت الاسلام سید احمد علمالهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته 19 مردادماه که در حرم مطهر امام رضا علیهالسلام برگزار شد، با اشاره به سالروز شهادت شهید محمود صارمی و گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار کرد: در دنیای امروز و در عرصه این نظام و انقلاب، نقش خبرنگار و رسانه، نقش اولویتدار به تمام معنا است.
امام جمعه مشهد با اشاره به تشکیل جبهه جدید در حوزه رسانه، ادامه داد: دشمن جبههای تشکیل داده و در این جبهه همه تهاجمات خودش را متوجه اصول و مبانی انقلاب، نظام و اسلام کرده است و آن جبهه، «جبهه رسانه» است.
وی بر لزوم تقویت جبهه رسانه در نظام اسلامی تأکید کرد و گفت: ما در مقام دفاع از اسلام، نظام و انقلاب باید جبهه رسانه که با کارگزاری نیروهای انقلابی فداکار به نام «خبرنگار» کارگزاری میشود را تقویت کرده و به این عزیزان رسیدگی کنیم.
جایگاه جریان خبر و خبرنگار در قرآن کریم
علم الهدی بیان کرد: هرسال به مناسبت روز خبرنگار درباره خبر و خبرنگار افراد زیادی بحث میکنند و مطالبی را میگویند که به قول آقایان خبرنگار، دیگر حرفها تکراری شده، هی تعریف و تمجید میکنند و روز خبرنگار به یک سلسله شعار میگذرد اما در این جایگاه بنا ندارم حرفهای ازایندست بزنیم بلکه قصد دارم جریان خبر و خبرنگاری را از در قرآن بیان کنم.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه در قرآن دو آیه در رابطه با جریان خبر وجود دارد که خداوند در آیه اول درباره نقشآفرینی و اثرگذاری خبرنگار و در آیه دوم در مقام ارزیابی خبر و خبرنگار بحث میکند، خاطرنشان کرد: آیه اول که درباره نقشآفرینی رسانه و خبرنگار است، مربوط به جریان سلیمان حشمتالله است، حضرت سلیمان بر پرندگان، حیوانات و جن و انس حاکمیت پیدا کرده بود و از جمله پرندگانی که حضرت سلیمان تسخیر کرده بود، پرندهای به نام «هدهد» بود.
وی افزود: وظیفه هدهد در جریان نظام سلیمانی، پیدا کردن محل وجود آب در مسیر لشکر حضرت سلیمان بود تا لشکر را به آن سمت هدایت کند در واقع سِمَتِ هدهد در حکومت سلیمان، «آبیابی» بود؛ در یکی از روزها، حضرت سلیمان هدهد را در پیشانی لشکر ندید و فرمود «چه شده هدهد را نمیبینم، هدهدی که باید مسؤولیت خود را انجام دهد دیده نمیشود و باید تنبیه شود».
علم الهدی در بیان اتهام هدهد در لشکر حضرت سلیمان، ابراز کرد: تا اینجا هدهد بهعنوان یک متهم و کسی که ممکن است مرتکب جرم شده باشد در نظر حضرت سلیمان قرار گرفت، هدهد آمد و دلیل خود را اینطور بیان کرد «ای حشمتالله، من مشغول خبرنگاری بودم، در خبرنگاری به نقطهای رسیدم که در آن نقطه خود شما به آن نقطه نرسیدی، من بر واقعیتی احاطه پیدا کردم که تو بر آن احاطه نداشتی» و بعد جریان بلقیس ملکه سبا را برای سلیمان بیان کرد.
نقش خبرنگار و خبر صحیح در سیاستگذاری کشور
امام جمعه مشهد با بیان اینکه جریان خبرنگاری، جریانی است که میتواند بهعنوان نیروی مؤثر در همه سیاستگذاریها در همه نظام نقش داشته باشد، یادآور شد: خبرنگار میتواند عامل کشف حقایقی باشد که برای رساندن آن حقایق در تدبیر امور و مدیریت کشور، نقش فوقالعادهای ایفا کند که اگر خبر این خبرنگار نباشد، ممکن است در سیاستگذاریها و برنامهریزیها اشتباهاتی رخ دهد که قابل جبران نباشد.
وی متذکر شد: شما برادران و خواهران خبرنگار به اهمیت کار خودتان واقف باشید، ممکن است خبری بیاورید که جریان سیاستگذاری را در یک نظام تغییر بدهد و اگر بنا شد در این خبر صداقت و صحت رعایت نشود، ببینید با سرنوشت یک امت و زندگانی اجتماعی و سیاسی مردم چه اثری خواهد شد.
علم الهدی با بیان اینکه خداوند در دومین آیه مرتبط با خبر و خبرنگاری، در آیه 6 سوره حجرات، رسانه، خبر و خبرگزاری را ارزیابی میکند، ادامه داد: خداوند در این آیه میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»، اگر خبرنگار فاسقی برای شما خبری آورد، در آن تحقیق کنید که نکند شما با مردمی از روی نادانی و بیتوجهی برخورد کنید و بعد از برخورد خود پشیمان شوید.
ماجرای خبرنگار فاسق و گزارش دروغ به پیامبر
امام جمعه مشهد مقدس گفت: شأن نزول این آیه مربوط به جریان اسلام آوردن قبیله بنی خزاعه در دیدار رئیس این قبیله با پیامبر بود، پیغمبر به او فرمودند اگر قبیله شما مسلمان شوند، باید زکات دهند، حارث بن ابی ضرار نیز پذیرفت و گفت فرستادهای بفرستید تا زکات را به او تحویل دهیم.
وی افزود: حارث میان قبیله بازگشت، قبیله مسلمان شدند و زکات را جمع کرد، هرچه منتظر فرستاده پیغمبر برای جمعآوری زکات شدند، کسی نیامد؛ به سمت مدینه حرکت کرد تا علت را جویا شود که در راه به لشکری از مسلمانان برخورد کرد، گفت کجا می روید؟ گفتند ما آمدیم با تو بجنگیم، خبر رسیده تو مرتد شدی و زکات را برای خود برداشتی.
علمالهدی اضافه کرد: پیامبر ولید بن عقبه را مأمور به دریافت زکات کرده و به قبیله بنی خزاعه فرستاد، او از قبل با این قبیله مشکل داشت و در بین راه ترسیده بود، از میانه راه بازگشت و به پیامبر گزارش دروغ داد؛ اینجا بود که جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد.
خبرنگار، رزمنده جبهه جنگ رسانهای است
امام جمعه مشهد در تحلیل این آیه شریفه تصریح کرد: در مفهوم این آیه، خبرنگار به دو قسم خبرنگار صادق و راستگو و خبرنگار کاذب و دروغگو تقسیم میشود؛ اگر خبر دروغ باشد و خبرنگار خبرساز دشمن شد، با دروغ به نفع یک جریان حرف زد و خودش را به دشمن فروخت، ضربه مهلکی که او وارد میکند از هر ضربهای سنگینتر است.
وی با تأکید بر اینکه جریان رسانه یک جبهه و خبرنگار، رزمنده این جبهه است، تأکید کرد: در تشکیلات نظام ما باید جریان خبرنگاری در یک مسیر و تشکل منظم و قوی دربیاید تا خبرنگاران از تمام حقوق و حدود حرفهای برخوردار باشد و تمام ابزار کار در اختیار خبرنگار باشد و اگر در چنین شرایطی، خبرنگار خبرساز دشمن شد، او را کنار بگذارند.
نباید از کنار نیاز خبرنگاران عبور کرد
علم الهدی با بیان اینکه نباید از کنار نیازهای خبرنگاران بهسادگی عبور کنیم، اظهار کرد: جریان خبرنگاری باید در مدیریت خود خبرنگار و اهل رسانه دربیاید، امکانات بدهند و نیازهای آنان تأمین شود تا محتاج دشمن و عوامل دیگر نشوند و از طرفی نیز باید دستگاههای نظارتی توجه کنند در این جبهه، ستون پنجمی به وجود نیاید که از پشت به کشور و انقلاب خنجر بزند.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: امیدوارم عزیزانی که با اخلاص و جهاد در این عرصه با عشق به خدا فعالیت میکنند و همه ظرفیت وجودیشان را در استخدام این نظام و انقلاب درآوردند، خداوند قدمبهقدم در همه کارهایشان به آنان اجر شهید بدهد و با شهدا محشور باشند.