گفت‌و‌گوی عصر ایران با استاد دانشگاه راتگرز

ترامپ به بخشی از گذشتۀ زشت آمریکا تبدیل خواهد شد

"ممکن است رابرت کندی جونیور نامزد باقی بماند. امیدوارم آرایی که این نامزد مستقل جمع کند از ترامپ باشد، نه هریس. بدون حضور کندی، هریس به راحتی پیروز می‌شود."- مایکل آرون راکلند

 عصر ایران؛ محمد حسن گودرزی- «هریس به خوبی آماده است تا آمریکا را به دیدگاه‌های سنتی لیبرال، دموکراتیک و ایده آلیستی خود بازگرداند. ترامپ به زودی به "تاریخ" تبدیل خواهد شد، بخشی از بخش زشت گذشته آمریکا. همچنین داشتن یک زن به عنوان رئیس جمهور عالی خواهد بود. زمان آن فرا رسیده است که این اتفاق بیفتد و هریس زن مناسبی است.»


این دیدگاه مایکل آرون راکلند (Michael Aaron Rockland) است؛ استاد دانشگاه راتگِرز (Rutgers University) نیوجرسی در رشته مطالعات آمریکا، نویسنده و روزنامه‌نگار که در گفت‌و‌گو با عصر ایران طرح کرده است.

  بهانۀ مضاحبه این است که  در روزهای اخیر و با توجه به بالاتر رفتن تنش در خاورمیانه، در آن سوی جهان و ایالات متحده کامالا هریس و دونالد ترامپ در حال آماده شدن برای رقابت بر سر رهبری این کشور در حال رقابت‌اند. 

به نظر می‌رسد با توجه به جایگزینی هریس با جو بایدن ریئس جمهور فعلی، انتخابات ریاست جمهوری وارد فاز جدیدی شده و ترامپ که یک برتری بزرگ را بعد از مناظره با جو بایدن به دست آورده بود حالا تا حد زیادی با چالش مواجه شده است.

راکلند تاکنون چهار کتاب در مورد جامعه آمریکا در نیوجرسی نوشته و موفق شده است که جایزه ملی تدریس مِری سی.تروپی (Mary C. Turpie) را در زمینه مطالعات آمریکا در 1997 و جایزه Scholar-Teacher را از دانشگاه راتگرز در 2003 به دست آورد. در گفت‌و‌گو با این کارشناس مسائل سیاسی آمریکا به تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری میلادی بر داخل و خارج این کشور پرداخته‌ایم:


راکلند در این مصاحبه و در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر کمپین کامالا هریس بسیار فعال بوده و به نظر می‌رسد برخلاف انتظارش، او کار بسیار خوبی را علیه دونالد ترامپ آغاز کرده با اشاره به نوع نگاه دونالد ترامپ به مسائل داخلی و خارجی گفت: باید صادقانه بگویم که ترامپ فردی شرور و نادان است. بزرگ‌ترین چالش هریس متقاعد کردن اکثریت قاطع آمریکایی‌ها برای دیدن و فهمیدن این موضوع است، زیرا من گمان می‌کنم پیشتر، رای دهندگان نادانی و شرارت ترامپ را فهمیده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی آمریکا تصریح کرد: یک چالش دیگر ممکن است این باشد که رابرت کندی جونیور نامزد باقی بماند. امیدوارم آرایی که این نامزد مستقل جمع کند از ترامپ باشد، نه هریس. بدون حضور کندی، هریس به راحتی پیروز می‌شود.


استاد دانشگاه راتگرز این موضوع را که نوع نگاه دونالد ترامپ به مسائل مختلف باعث ایجاد دودستگی و انشعاب شدید در جامعه آمریکا شده تائید کرد و گفت: برای من ترسناک است که یک آمریکایی بتواند هر چیزی جذاب یا هوشمندانه در مورد ترامپ بیابد. من معتقدم که محبوبیت ترامپ در حال از بین رفتن است و هریس به راحتی پیروز خواهد شد.


وی تفاوت‌های نگاه هریس به مسائل داخلی و خارجی آمریکا با جو بایدن را رد کرد و گفت: من هیچ تفاوتی بین دیدگاه سیاست خارجی هریس و بایدن نمی بینم.


راکلند در پاسخ به سوالی در مورد کمپین حزب جمهوری خواه و استفاده دونالد ترامپ از حادثه ترور خود، گفت: مردم به طور کلی این حادثه را فراموش کرده‌اند و این کمپین چندان نمی‌تواند از ترور ترامپ استفاده تبلیغاتی کند. با این همه من معتقدم ترامپ به راحتی در انتخابات شکست خواهد خورد. 

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: هریس به خوبی آماده است تا آمریکا را به دیدگاه‌های سنتی لیبرال، دموکراتیک و ایده آلیستی خود بازگرداند. ترامپ به زودی به «تاریخ» تبدیل خواهد شد، بخشی از بخش زشت گذشته آمریکا. همچنین داشتن یک زن به عنوان رئیس جمهور عالی خواهد بود. زمان آن فرا رسیده است که این اتفاق بیفتد و هریس زن مناسبی است.

راکلند در پاسخ به این سوال که یکی از بزرگترین مسائل در سیاست خارجی آمریکا امروز خاورمیانه است. نوع نگاه کامالا هریس و دونالد ترامپ به خاورمیانه چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ گفت:  بزرگترین تفاوت این است که ترامپ هرگز به کسی جز دونالد (ترامپ) اهمیت نداده است.


استاد دانشگاه راتگرز افزود: من امیدوارم که با هریس، پس از ریاست جمهوری بسیار موفق بایدن، ایالات متحده به روش های سنتی دموکراتیک خود ادامه دهد. انتخاب معاون او، والز، بخش مهمی از این امر خواهد بود. ایالات متحده به وفاداری قوی خود به اسرائیل و نیروهای دموکراتیک در سراسر جهان ادامه خواهد داد.
 
راکلند در پایان و در پاسخ به این سوال که به نظر شما بزرگترین چالش برای رئیس جمهور آینده آمریکا در زمینه داخلی و خارجی چیست؟ گفت: بزرگ‌ترین چالش هریس این است که پس از شکست آسان ترامپ، پیروان MAGA (Make America Great Again) ترامپ، به روش‌های سنتی دموکراتیک خود بازگرداند. من وفاداری پیروانش به ترامپ را تکان دهنده و ضد آمریکایی دیدم. من مشتاقانه منتظر بازگشت ادامه‌دارمان، که توسط بایدن آغاز شد، به آرمان‌گرایی و ارزش‌های آمریکایی و رهبری آن در جهان هستم. 

وی ادامه داد: ترامپ کابوسی است که ایالات متحده از آن بیدار می شود. ریاست جمهوری او فاجعه و کاملاً ترسناک است. آمریکا در انتخابات نوامبر به او فرصت دیگری نخواهد داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر