آدرس‌های غلط با اغراض سیاسی در موعد معرفی وزرای دولت جدید

واحدهای بخار دالاهو و فولاد بوتیا با وجود تکمیل تقریبی نصب، یک سال است که امکان راه اندازی نداشته اند، واحد لامرد اساسا نصب نشده و به عنوان یک سرمایه ملی راکد افتاده، و واحد قشم پاسارگاد بعد از دو سال از راه اندازی هنوز تست عملکردش میسر نشده…

بزنگاه معرفی کابینه وزرای رییس جمهور و تلاقی آن با روزهای اوج گرمای تابستانی، فرصتی شده تا دیدگاه های سیاسی یا منافع متفاوت، آدرس غلط دادن در علل ناترازی برق را وسیله ای برای نیل به غرض‌های سیاسی خود قرار دهند.

به گزارش عصر ایران؛ با بررسی اتهاماتی که در این میان، به مجموعه مپنا در این خصوص وارد می شود، سعی کردیم فضای صنایع و مشکلات دیگر کشور را در بستر یک دهه گذشته و به خصوص دوره مذاکرات برجام و پس از آن با دقت بیشتری ببینیم و چنین دستگیرمان شد که:

سازنده انحصارگر داخلی نبود که دخالت کند و در نتیجه شرکتهای بزرگ هواپیماسازی اروپا و امریکا آمدند سرمایه گذاری کردند و ما الان در داشتن و استفاده از انواع هواپیما مشکلی نداریم!

در صنعت نفت و گاز، اجازه ورود و سرمایه گذاری به توتال و شل و اکسون موبیل و لینده و انی و شل و غیرهم داده شد و آنها هم آمدند سرمایه گذاری کردند و ما الان در زمینه تولید انواع تجهیزات بالا میان و پایین دستی نفت و گاز مشکل نداریم و توسعه همه میدانهای نفت و‌گاز ما به خاطر نبود انحصارگر داخلی به خوبی محقق شده است!

در صنعت آب هم غول انحصارگر داخلی وجود نداشت که دخالت کند و در نتیجه همه از شرق و غرب عالم با دست گشاده انواع سایتهای شیرین سازی و بازچرخانی آب کشور را با تامین مالی ساختند و ما الان مشکل آب نداریم!

و البته دهها چالش دیگر کشور که به اصطلاح انحصارگرایی نداشت که در آنها دخالت کند و الان مسائل آنها حل شده و فقط برق مسأله دار است، چون سازنده داخلی نگذاشت دیگران بیایند و آباد کنند!

اما خوب است ببینیم در همین سال‌هایی که سازنده داخلی متهم به بستن راه بر دیگران شده، داده های دنیای واقعی در مورد عملکرد او و دیگران چه می گوید:

اول اینکه اگر فکر می کنید سازنده داخلی اساسا انحصار برقرار کرده و از واردات جلوگیری نموده، اشتباه می کنید. به همان اندازه که نسل جدید نیروگاههای داخلی در این سال‌ها ساخته شد، واردات خارجی وجود داشت، اما با این تفاوت که داخلی ها پشتیبانی کامل دارد و خارجی ها در شرایط تحریم های مالی و بانکی، تقریبا امکان تکمیل و پشتیبانی ندارد، به طوری که مسوولان وزارت نیرو در خصوص اتکا به این واحدهای جدید خارجی در دوران سخت ناترازی برق، مستاصل شده اند.

 توضیح بیشتر اینکه بعد از بر هم زدن توافق برجام از سوی آمریکا، فاینانس خارجی منتفی شد. با این وجود، نیمی از قرارداد احداث 5000 مگاوات نیروگاه کلاس اف توسط داخلی ها و با منابع مالی داخلی (غیر صندوق توسعه ملی!) به نتیجه رسید و واحدهای آن در نیروگاههای هنگام، دوکوهه، سهند و فولاد مبارکه راه اندازی شده اند و پشتیبانی و تامین قطعات داخلی دارند. 

در مقابل نیروگاه های کاسپین، هریس، دالاهو، فولاد بوتیا، لامرد و قشم پاسارگاد (مجموعا 7 واحد توربین گاز و 4 توربین بخار که بعضا با منابع صندوق توسعه ملی وارد شده اند)، هر یک در راه اندازی، پشتیبانی بهره برداری و تعمیرات یا تامین قطعات وضعیتی نگران کننده دارند.

واحدهای بخار دالاهو و فولاد بوتیا با وجود تکمیل تقریبی نصب، یک سال است که امکان راه اندازی نداشته اند، واحد لامرد اساسا نصب نشده و به عنوان یک سرمایه ملی راکد افتاده، و واحد قشم پاسارگاد بعد از دو سال از راه اندازی هنوز تست عملکردش میسر نشده…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر