بستنی شیر اسب سالم‌تر از بستنی شیر گاو است

، گروهی از دانشمندان علوم غذایی در دانشگاه فناوری وست پومرانین(West Pomeranian) در لهستان دریافتند که تهیه بستنی با شیر اسب به جای شیر گاو یک انتخاب غذایی مناسب است.

دانشمندان می‌گویند تولید بستنی از شیر اسب ممکن است سالم‌تر از تولید رایج آن با شیر گاو باشد. ضمن اینکه به گفته 60 داوطلبی که این بستنی را چشیدند، این بستنی خامه‌ای، از نظر بصری جذاب‌تر و با طعم و بافت خوب گزارش شد.

به گزارش ایسنا، آیا کسی هست که بستنی دوست نداشته باشد؟ بستنی یک خوراکی محبوب در سراسر جهان است، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بستنی ساخته شده از شیر اسب می‌تواند مزایای سلامتی شگفت انگیزی نسبت به نسخه سنتی آن که با شیر گاو درست می‌شود، داشته باشد.

به نقل از آی‌ای، گروهی از دانشمندان علوم غذایی در دانشگاه فناوری وست پومرانین(West Pomeranian) در لهستان دریافتند که تهیه بستنی با شیر اسب به جای شیر گاو یک انتخاب غذایی مناسب است.

این گروه در مطالعه خود که در سایت PLOS ONE منتشر شده است، چهار نوع بستنی با استفاده از شیر اسب و انواع مختلف باکتری ایجاد کردند.

فواید بستنی شیر اسب

بستنی به شکل سنتی با افزودن شیر گاو به خامه گاو همراه با مواد دیگر تهیه می‌شود و نتیجه یک خوراکی شیرین است که در سراسر جهان محبوبیت دارد.

این تیم در این مطالعه جدید دریافت که جایگزینی شیر گاو با شیر اسب و افزودن آن به خامه گاو یک انتخاب غذایی مناسب است.

مصرف شیر اسب بی‌سابقه نیست. بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان قرن‌ها از آن به جای شیر گاو استفاده می‌کردند و بسیاری بر این باورند که به مزایای سلامتی آن هنوز پرداخته نشده است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیر اسب از نظر ساختار به شیر انسان نزدیک‌تر از شیر گاو است و افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند می‌توانند با خیال راحت شیر ​​اسب بنوشند.

شیر اسب همچنین حاوی آنزیم‌ها و پروتئین‌های مفیدی است که در شیر گاو یافت نمی‌شود و چربی کمتری نیز دارد. به همین دلیل، دانشمندان امکان استفاده از شیر اسب را به جای شیر گاو در محصولات غذایی مختلف بررسی کردند.

این تیم تحقیقاتی در این تلاش جدید چهار نوع بستنی تولید کرد که در همگی آنها از شیر اسب به جای شیر گاو استفاده شده بود.

آنها باکتری‌های ماست را به بستنی اول و یک پروبیوتیک به نام اینولین(inulin) را به بستنی دوم اضافه کردند.

آنها در بستنی سوم یک سویه از باکتری به نام lacticaseibacillus rhamnosu را اضافه کردند و در بستنی چهارم نیز یک سویه متفاوت از باکتری به نام lactiplantibacillus را اضافه کردند.

آزمایش بستنی‌های هر دسته نشان داد که همه آنها از نظر ویژگی‌های آب شدن و سطوح پروتئین مشابه هستند.

به گفته 60 داوطلبی که این بستنی‌ها را میل کردند و بازخورد ارائه دادند، بستنی شیر اسب بیشتر خامه‌ای و از نظر بصری جذاب‌تر بود و طعم و بافت خوبی داشت.

با این حال مشخص شد که نمونه‌های حاوی هر دو باکتری ماست و اینولین طعم کمی اسیدی دارد.

از شیر اسب می‌توان برای تهیه ماست و بستنی استفاده کرد. شیر اسب به دلیل ترکیب ویژه‌ای که دارد، می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی با ارزش در نظر گرفته شود که می‌تواند به سلامت افراد نیز کمک کند.

بستنی‌های شیر مادیان می‌توانند به طور موثر ماست و باکتری‌های پروبیوتیک تحویل دهند. پس از تولید، سطح پروبیوتیک‌ها از مقدار درمانی مورد نیاز فراتر می‌رود.

نمونه‌های دارای افزودنی اینولین بیشتری از باکتری زنده اسید لاکتیک(LAB) داشتند. تعداد باکتری‌ها در نمونه بدون اینولین به طور قابل توجهی کمتر بود. این نشان می‌دهد که اینولین به طور مثبت بر بقای LAB در بستنی شیر مادیان تأثیر می‌گذارد.

نوع بستنی بر PH و اسیدیته قابل تیتراسیون انواع بستنی شیر مادیان تأثیر می‌گذارد. در شیمی، اسید قابل تیتراسیون به طور کلی به هر اسیدی اطلاق می‌شود که می‌تواند یک یا چند پروتون را در یک واکنش اسید-باز از دست بدهد.

همه انواع بستنی شیر مادیان دارای سختی کم و بافتی مناسب بودند که به طعم و بافت جذاب آنها کمک می‌کرد.

سرعت ذوب بالای این نوع بستنی احتمالا با محتوای کم چربی آن مرتبط است.

همه بستنی‌های شیر اسب ویژگی‌های حسی مشابهی داشتند و همه آنها کیفیت حسی و کلی بالایی داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر