گزارش اختصاصی مشرق/

جزئیات درگیری با عناصر تحت فرمان آمریکا در جنوب شرق سوریه / چرا واشنگتن از پیشروی نیروهای عشایر در شرق رود فرات هراس دارد؟ + نقشه میدانی

جنوب شرق سوریه در روزهای گذشته صحنه درگیری سنگین بوده و آمریکایی ها نیروهای کمکی خود را به شرق رود فرات اعزام کردند چرا که از شکست شبه نظامیان کُرد و تسلط عشایر بر منابع نفتی شرق رود فرات هراس دارند.

سرویس جهان مشرق - استان دیرالزور در جنوب شرق سوریه یک دوره طولانی حدود 5 سال را با آرامش نسبی و آتش بس اعلام نشده پشت سرگذاشت اما در روزهای اخیر صحنه درگیری های جدید میان عناصر موسوم به گروه دموکراتیک (شبه نظامیان کُرد تحت فرمان آمریکا مستقر در شرق رود فرات) و عشایر سوری بوده است.

یک منبع میدانی که تحولات را در جنوب شرق سوریه از نزدیک دنبال می کند به جزئیات درگیری ها اشاره کرد و گفت عشایر سوری از مناطق تحت کنترل در غرب رود فرات (غرب استان دیرالزور) عملیاتی را علیه شبه نظامیان کُرد در شرق رود فرات ترتیب دادند.

این منبع میدانی با بیان این که درگیری ها در شرق رود فرات در محور شهرک های ذبیان، ابوحمام، الحوایج، البصیره، الصبحه، الطیانه و... به وقوع پیوست، افزود: در جریان درگیری ها عشایر اهل سنت موفق شدند تعدادی از مقرهای نیروهای کُرد را در مناطق غراتیج، ابوحردوب و ... به کنترل دربیاورند.

سران گروه موسوم به دموکراتیک سوریه از ترس سقوط مناطق راهبردی، نیروهای ذخیره خود را از جنوب استان الحسکه به شرق استان دیرالزور (شرق رود فرات) اعزام کردند و همین نگرانی باعث شد آمریکایی ها برای کنترل وضعیت وارد میدان شوند.

با افزایش سرعت پیشروی نیروهای عشایر در شرق رود فرات، ارتش رژیم تروریستی آمریکا خطر از دست دادن مناطق تحت اشغال را در این محور به خوبی احساس کرد و علاوه بر اعزام عناصر کمکی، خطوط تماس و درگیری را چندین مرتبه بمباران کرد.

جزئیات درگیری با عناصر تحت فرمان آمریکا در جنوب شرق سوریه / چرا واشنگتن از پیشروی نیروهای عشایر در شرق رود فرات هراس دارد؟ + نقشه میدانی 

وی از کشته و زخمی شدن حداقل 20 تن از نیروهای دو طرف در جریان درگیری ها خبر داد و گفت: شرق رود فرات غنی از میادین نفتی و گازی است و آمریکایی ها هراس دارند با پیشروی عشایر سوری، کنترل این مناطق راهبردی را از دست دهند و به همین دلیل نیروهای خود را در این نقاط به حالت آماده باش در آورده اند.

آمریکایی ها به بهانه مبارزه با گروهک تروریستی داعش در شرق استان دیرالزور (شرق رود فرات) از شبه نظامیان کُرد حمایت کردند و این مناطق که سرشار از میادین نفتی و گازی (از جمله میدان کونیکو، العمر، غواری، سیجان و...) است را به اشغال درآوردند و سالهاست ثروت ملت سوریه را به طور آشکار و علنی غارت می کنند.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، آمریکایی ها علاوه بر غارت منابع نفتی و گازی، عناصر تروریستی داعش را در مناطق تحت اشغال از جمله اردوگاه الهول، پشتیبانی و آموزش می دهند و همچنین از نیروهای موسوم به دموکراتیک حمایت می کنند تا مانع از نفوذ نیروهای ارتش سوریه به شرق رود فرات شوند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر حدود 45 درصد از خاک استان دیرالزور (شرق رود فرات) شامل میادین نفتی و گازی در اشغال آمریکا و نیروهای شبه نظامی کُرد است و مناطق غربی (حدود 55 درصد مساحت استان) از جمله شهرهای دیرالزور، البوکمال، المیادین و... دز کنترل نیروهای ارتش سوریه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر