پاسخ‌سوالات بیمه‌ای

۴ معمای بیمه تصادف

شماره روزنامه: ۶۰۷۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ...

بهروز اسدنژاد copy

اگر موتور یک خودرو تعویض شده‌باشد و در سند خودرو تعویض موتور ثبت نشده باشد، در زمان تصادف با خسارت مالی و جانی، آیا بیمه خسارت وارده را تحت پوشش قرار می‌دهد یا نه یا اینکه شرایط آن چیست؟

پاسخ: اولا اگر خودروی مذکور در تصادف خسارت دیده باشد و زیان‌دیده باشد بیمه‌گر فارغ از اینکه موتور ماشین زیان‌دیده تعویض شده یا نشده باشد مکلف به پرداخت خسارت وارده است.

ثانیا اگر خودرو تصادف کرده و فرد می‌خواهد از بیمه بدنه خود برای جبران خسارت وارده به موتور تعویضی استفاده کند نظرات مختلف است ولی اگر تعویض موتور بر خطر و موضوع بیمه تاثیر نداشته باشد و موجب افزایش خطر نشده باشد و ضمنا حسن نیت بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر باشد قابل جبران است ولی اگر بیمه‌گر تعویض موتور را مصداق تشدید خطر بداند بخشی از خسارت وارده کسر شده و مابقی پرداخت می‌شود.

 

من راننده اسنپ هستم تصادف کردم و مسافر داخل ماشین بوده. مسافر آسیب دیده. گواهینامه‌ام با وسیله نقلیه‌‌‌ام همخوانی داشته شرکت بیمه به من گفته چون  در بیمه‌ات اعلام نکردی که راننده اسنپ هستی باید کل خسارت را بدهم. آیا این وجهه قانونی دارد؟ یعنی چون من فقط راننده اسنپ هستم تمام خسارت و دیه مسافر را باید پرداخت کنم؟

پاسخ: در چنین شرایطی بیمه‌گر باید خسارت وارده به سرنشین‌های ماشین را از محل بیمه شخص ثالث خودرو به‌طور کامل و تا سقف تعهدات بیمه‌نامه پرداخت کرده و پس از پرداخت خسارت به سرنشینان، بیمه‌گر وفق مقررات ما‌به‌التفاوت خسارت را از راننده مقصر دریافت خواهد کرد که به این موضوع در صنعت بیمه قاعده نسبی حق بیمه می‌گویند.   توضیح اینکه اگر بیمه‌گذار یعنی راننده ماشین مقصر در ابتدای قرارداد به‌درستی کاربری ماشین خود را اسنپ معرفی می‌کرد شرکت بیمه بالطبع حق بیمه بیشتری دریافت می‌کرد چرا که میزان خطر خودروهای مسافرکش از خودروهای با کاربری شخصی بیشتر است. در اینجا بیمه‌گذار چون حق بیمه کمتری داده بنابراین حالا که تصادف کرده و خسارت به شخص ثالث وارد شده شرکت بیمه بخشی از خسارت را از مقصر حادثه خواهد گرفت.

 

بنده در ماه ذی‌الحجه تصادف کردم و مقصرم آیا بیمه دیه اینجانب را بر اساس ماه حرام پرداخت می‌کند؟

پاسخ: یکی از موارد و شرایطی که سبب می‌شود مقدار دیه افزایش پیدا کرده و به اصطلاح تغلیظ شود، آن است که تصادف و فوت در ماه‌های حرام اتفاق افتاده باشد. در حال حاضر در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث حداکثر تعهد جانی (یعنی دیه در ماه حرام برای یک فرد مسلمان) فروخته می‌شود و این مبلغ در سال 1403 به‌میزان یک میلیارد و 600 میلیون تومان است. این مورد برای زمانی است که خسارت توسط بیمه‌گذار به اشخاص ثالث وارد شود.

اگر راننده مسبب و مقصر حادثه خود نیز در حادثه تصادف آسیب جانی ببیند تعهد شرکت بیمه برای ایشان صرفا به اندازه تعهد جانی در ماه غیر‌حرام بوده و ربطی به ماه حرام یا غیر‌حرام ندارد. به‌عبارت واضح‌تر تعهد شرکت بیمه صرفا به اندازه رقم مندرج در بیمه‌نامه برای حوادث راننده است.

 

سلام یک نفر با ماشین من تصادف کرده بیمه‌اش  به اندازه خسارت وارده نیست قرار شد بقیه خسارت  را خودش بدهد الان زیر بار نمی‌رود باید چه‌کار کنم؟

پاسخ: تنها راه در چنین مواردی اقدام رسمی حقوقی و شکایت از طرف مقابل است.


می‌توانید سوالات  بیمه‌ای خود را به آدرس زیر ارسال کنید.

den.insurance@den.ir

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر