افزایش قیمت نفت ایران و نگرانی اوپک از کاهش تقاضای جهانی

جدیدترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد قیمت نفت سنگین ایران در ماه ژوئیه افزایش یافته است.

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در ژوئیه افزایش یافت و کاهشی را که در دو ماه قبل از آن داشت، متوقف کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ژوئیه، به 84 دلار و 57 سنت رسید که 92 سنت معادل 1.1 درصد در مقایسه با قیمت 83  دلار و 65 سنت در ژوئن مه، افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال 2024 تاکنون، به 83 دلار و 62 سنت در مقایسه با 79 دلار و 84 سنت در مدت مشابه سال 2023 رسیده است.

ارزش سبد نفتی اوپک در ژوئیه، به 84 دلار و 43 سنت در هر بشکه رسید که یک دلار و 21 سنت معادل 1.5 درصد در مقایسه با 83 دلار و 22 سنت در ژوئن، افزایش کاهش داشت. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال 2024 تاکنون، به 83 دلار و 71 سنت در هر بشکه رسیده است که در مقایسه با 79 دلار و 56 سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته، چهار دلار و 15 سنت معادل 5.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از 12 کشور است، در ژوئیه، به 26.75 میلیون بشکه در روز رسید که 185 هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، افزایش داشت. تولید نفت در عربستان سعودی، عراق و ایران افزایش داشت، در حالی که در لیبی کاهش پیدا کرد.

همزمان، مجموع تولید نفت متحدان اوپک در گروه اوپک پلاس، در ماه میلادی گذشته، به 14.16 میلیون بشکه در روز رسید که بر مبنای ماه به ماه، 68 هزار بشکه در روز کاهش داشت.

تولید نفت ایران در ژوئیه، با 20 هزار بشکه در روز افزایش، به 3.271 میلیون بشکه در روز رسید.

چین باعث تغییر پیش‌بینی اوپک شد

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2024 را بازنگری کرد و برآورد پایین‌تری ارائه داد. این گروه با اشاره به تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار چین در نیمه اول سال میلادی جاری و انتظارات ضعیف‌تر برای چین، انتظارات خود را از میزان رشد تقاضا در سال میلادی آینده، ‌تعدیل کرد.

اوپک اکنون پیش‌بینی می‌کند تقاضای جهانی برای نفت به میزان 2.11 میلیون بشکه در روز در سال 2024 رشد کند که کمتر از رشد 2.25 میلیون بشکه در روز است که در گزارش قبلی این گروه، برآورد شده بود.

در گزارش اوپک آمده است: این بازبینی، نشان ‌دهنده داده‌های واقعی دریافت ‌شده برای سه‌ ماهه نخست سال 2024 و در برخی موارد برای سه‌ ماهه دوم و همچنین کاهش انتظارات برای رشد تقاضای نفت چین در سال 2024 است. با وجود شروع ضعیف فصل رانندگی تابستانی نسبت به سال قبل، انتظار می‌رود تقاضای سوخت حمل ‌و نقل به دلیل ترافیک مطلوب جاده‌ای و هوایی، قوی بماند.

تجدیدنظر اوپک در دورنمای رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2024، نخستین بازنگری است که از ژوئیه سال 2023 برای امسال انجام داده است. بین موسسات پیش‌بینی‌کننده، اختلاف بیش از حد معمولی در خصوص میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2024 وجود دارد که عمدتا به دلیل اختلاف نظرات درباره چین و همچنین درباره روند گذار جهانی به سمت سوخت‌های پاک‌تر است.

با وجود این تجدیدنظر، اوپک همچنان دیدگاه خوش بینانه‌تری نسبت به سایرین دارد. قیمت نفت پس از انتشار گزارش ماهانه اوپک، بالای 80 دلار در هر بشکه معامله شد.

اوپک در این گزارش، پیش‌بینی خود از رشد تقاضا در سال میلادی آینده را به 1.78 میلیون بشکه در روز کاهش داد که 70 هزار بشکه در روز کمتر از میزان برآورد شده در گزارش قبلی این گروه است.

اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش شامل روسیه است، از اواخر سال 2022، مجموعه محدودیت‌های عرضه داوطلبانه‌ای را برای حمایت از بازار نفت به اجرا گذاشته است. این گروه در دیدار دوم ژوئن وزیرانش توافق کرد محدودیت عرضه اضافی 2.2 میلیون بشکه در روز تا پایان سپتامبر ادامه پیدا کند و از اکتبر، به تدریج، حذف شود.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را 970 هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر