دبیر انجمن حبوبات: ۵ هزار تن حبوبات در گمرکات مانده

سید علی افتخاری با بیان اینکه به تازگی طی بخشنامه ای بخشی از محصول نخود ترخیص شد اظهارداشت: به دلیل شدت گرمای هوا و رطوبت در گمرکات احتمال می رود بخشی از کالا که در گمرکات باقی مانده به مرحله فساد پذیری رسیده باشد.

دبیر انجمن حبوبات ایران گفت: رشد نرخ جهانی حبوبات، تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی، هزینه های واردات موجب افزایش 30 درصدی قیمت حبوبات طی یک سال اخیر شده است.
 
به گزارش ایرنا، سید علی افتخاری امروز دوشنبه در نشست خبری خود با بیان اینکه کاهش واردات مبنی بر کاهش بازار تقاضا نیست، افزود: با توجه به اینکه توازن عرضه و تقاضا موجب ثبات قیمتی در بازار می‌شود اما در سال 1402 تخصیص ارز مناسب نبود.
 
وی اضافه کرد: این بدان معناست که به یکباره ارز 28 هزارو 500 تومانی به ارز بین 42 تا 49 هزار تومان در نوسان تبدیل شد که همین امر موجب افزایش 30 درصدی نرخ حبوبات در بازار شده است.
 
دبیر انجمن حبوبات ایران از تامین نشدن ارز واردات حبوبات برای تجار و احتمال فساد 5 هزارتن کالا در گمرکات خبر داد و گفت: از میزان 50 هزار تن کالای حبوبات وادراتی در گمرکات 45 هزار تن آن ترخیص شده و 5000 تن معادل 10 درصد باقی مانده است.
 
به گفته وی، طبق قانون تجارت 10 درصد کالای وارداتی به منظور تخصیص ارز توسط تجار در گمرکات باقی می ماند.
 
وی با بیان اینکه به تازگی طی بخشنامه ای بخشی از محصول نخود ترخیص شد اظهارداشت: به دلیل شدت گرمای هوا و رطوبت در گمرکات احتمال می رود بخشی از کالا که در گمرکات باقی مانده به مرحله فساد پذیری رسیده باشد.
 
وی با اشاره به اینکه هنوز بخشنامه ای برای ترخیص عدس و لوبیا صادر نشده است افزود: تجار حبوبات از بهمن ماه سال گذشته تاکنون به مدت حدود 7 ماه نتوانسته اند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.
 
دبیر انجمن حبوبات ایران درباره حمایت‌ های تعرفه‌ ای حبوبات گفت: حبوبات جز اقلامی است که مالیات ارزش افزوده و عوارض گمرکی آن یک درصد است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر