علت ایجاد زانوی عقب رفته را بشناسید ؛ راه تشخیص زانوی عقب رفته / ورزش برای درمان زانوی عقب رفته

کی از راه‌های دیگر تشخیص زانوی عقب رفته به این صورت است که در حالی که درشت نی و استخوان ران در یک خط قرار گرفته اند (زاویه صفر درجه یا ۱۸۰ درجه) ساق را بلند کنید. بلند کردن ساق موجب می شود که درشت نی نسبت به استخوان ران در سطحی بالاتر باشد و زاویه دار واقع می شود. این حالت، نشان دهنده زانوی عقب رفته است.

زانوی عقب رفته به باز شدن بیش از حد طبیعی زانو اطلاق می‌شود که باعث می‌شود زانو عقب تر از وضعیت طبیعی قرار گیرد؛ عارضه‌ای که می‌توان آن را با حرکات اصلاحی درمان کرد.

به گزارش ایسنا، عارضه زانوی عقب رفته در خانم‌ها شایع است و درجه‌های مختلفی دارد و آن را به دسته‌های خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌کنند؛ همچنین ورزشکاران در معرض ابتلا به عارضه زانوی عقب رفته هستند، چرا که زانوها همواره در معرض آسیب دیدگی قرار دارند، ضمن این که ممکن است این تغییر شکل زانو منجر به بیماری‌های دیگری از جمله زانو درد و استئوآرتریت زانو شود.

علی شعبانی‌فرد مسئول حرکات اصلاحی هیات پزشکی ورزشی خوزستان در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: از علل ایجاد این عارضه می توان به عوامل مختلفی از جمله ضعف عضله چهار سر، فلج عضله چهار سر، کوتاهی عضله چهار سر، قوی بودن عضله چهار سر، ضعف عضلات پشت ران، ضعف عضلات پشت ران و چهار سر، فلج عضلات پشت ران، تغییر شکل پای چماقی، پارگی لیگامنت متقاطع خلفی، وضعیت غیر طبیعی در دوران جنینی، کوتاهی عضلات قدامی ساق پا، کوتاهی وتر اشیل، کوتاهی عضلات پشت ساق، کوتاهی عضلات درشت نئی و غیره اشاره کرد.

او درباره چگونگی تشخیص زانوی عقب رفته نیز عنوان کرد: برای این منظور، می توان دو پا را از سطح زمین بلند کرد. این کار در حالی صورت می گیرد که فرد طاقباز خوابیده است. زاویه زانو در حالت طبیعی و هنگامی که کاملاً صاف است، صفر درجه است، اما اگر زانو عقب رفته باشد، این زاویه تغییر خواهد کرد. در صورتی که یک طرفه باشد، تغییر شکل را در مقایسه با سمت سالم بهتر می توان تشخیص داد. در دو طرف‌ها نیز اندازه گیری زاویه باز شدن زانو به تشخیص کمک می‌کند.

علت ایجاد زانوی عقب رفته را بشناسید ؛ راه تشخیص زانوی عقب رفته ؛ ورزش برای درمان زانوی عقب رفته

مسئول حرکات اصلاحی هیات پزشکی ورزشی خوزستان افزود: یکی از راه‌های دیگر تشخیص زانوی عقب رفته به این صورت است که در حالی که درشت نی و استخوان ران در یک خط قرار گرفته اند (زاویه صفر درجه یا 180 درجه) ساق را بلند کنید. بلند کردن ساق موجب می شود که درشت نی نسبت به استخوان ران در سطحی بالاتر باشد و زاویه دار واقع می شود. این حالت، نشان دهنده زانوی عقب رفته است.

او با اشاره به تعدادی از تمرینات اصلاحی برای زانوی عقب رفته، گفت: یکی از حرکات اصلاحی تمرین پل زدن است؛ در این تمرین فرد به پشت روی زمین می‌خوابد. زانوها را خم می‌کند و کف پاهای خود را روی زمین می‌گذارد. بعد به آرامی لگن خود را تا جای ممکن از زمین فاصله می‌دهد و دوباره به حالت قبل برمی‌گردد. همچنین کشش عضلات چهار سر در حالت ایستاده را جزو حرکات اصلاحی است به صورتی که با دست چپ، پای راست را بگیرید و زانو را خم کنید و سپس ران را باز کنید به طوریکه عضله چهار سر کشیده می شود.

شعبانی فرد افزود: حرکت اسکات نیز دیگر حرکت اصلاحی برای درمان این عارضه است. در این حرکت پاها به عرض شانه باز می‌شود. فرد با خم کردن زانو به سمت پایین می‌آید و دوباره بلند می‌شود. در این تمرین زانو نباید از انگشتان پا جلوتر بیاید. باز کردن لگن در حالت چهار دست و پا هم از دیگر حرکات اصلاحی است، به صورتی که در وضعیت چهار دست و پا قرار بگیرید. دست‌ها باید مستقیم زیر شانه‌ها و زانوها نیز مستقیم زیر لگن قرار بگیرند.

سعی کنید به زمین نگاه کنید و کمر را صاف نگه دارید. سعی کنید ستون فقرات خود را درگیر نکرده و زانوی خود را در حالتی که 90 درجه خم شده است نگه دارید. یک پا را با همان حالت خمیده به آرامی به سمت عقب و بالا (به سمت سقف) بلند کنید. حداکثر ارتفاع پا باید درست قبل از جایی باشد که کمر قوس پیدا کند و یا لگن شروع به چرخش نماید. پس از انجام این حرکت دوباره به حالت اول برگردید. 10 تا 15 بار این حرکت را تکرار کنید. می‌توانید برای سخت‌تر کردن این تمرین از یک باند کشی که بین دو پا و بالای زانو بسته شده است استفاده کنید. سپس تمرین را با پای دیگر نیز تکرار کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان