حمله در روز شوم یهودیان/ انتظار کشنده در اسرائیل برای انتقام ایران

یک پزشک اسرائیلی در فیس بوک نوشت:" روزی که برای تخریب معبد سوگواری می کنیم، نگرانم که به زودی نابودی کشور اسرائیل را رقم بزنیم چون یک قدم با آن فاصله داریم. ما بزرگترین دشمنان خود هستیم."

در حالی که رهبران اسرائیل بر سر شکاف های شدید با هم اختلافاتی بنیادین دارند و در اظهارات خود با هم درگیر می شوند؛ حمله انتقام جویانه ایران در حال نزدیک شدن است و جامعه اسرائیلی هم روزهای دوشنبه و سه شنبه (دیروز و امروز) برای شوم ترین روز تاریخ یهود روزه می گیرند. 

به گزارش عصرایران، این تصویری است که وبگاه اسرائیلی " jta "، از وضعیت جامعه اسرائیلی در انتظار اقدام انتقام جویانه ایران علیه اسرائیل ترسیم کرده و نوشت:

اگر ایران قبل از سه‌شنبه شب حمله خود به اسرائیل را آغاز کند، ممکن است برخی یهودیان بگویند که زمان حمله از حدود 2000 سال پیش تعیین شده بود.

روز دوشنبه هنگام غروب آفتاب، یهودیان در سراسر جهان روزه سالانه "تیشا بآو " را آغاز می کنند که تا شب سه شنبه ادامه دارد. روز روزه اساسا از دیدگاه یهودیان برای عزاداری به مناسبت ویرانی دو معبد باستانی یهودی است که در اورشلیم وجود داشتند و هزاران سال پیش ویران شدند.

حمله در روز  شوم یهودیان/ انتظار کشنده در اسرائیل برای انتقام ایران

اما با گذشت زمان، چه از روی طرح و نقشه و چه اتفاقی، یک سری بلایای دیگر یهودیان نیز در همان روز رخ داده است. و برخی نیز نگرانند که درس‌هایی که حکیمان یهودی از تخریب معابد گرفته‌اند - که اختلافات و جنگ داخلی در میان یهودیان باعث تخریب آنها شده است - امروزه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

"دینا اپشتاین" از اسرائیل در فیس بوک نوشت: "من بسیار نگرانم، نه به خاطر تهدید ایران یا لبنان، بلکه به خاطر آنچه که شده‌ایم. به دلیل مشروعیتی که به نفرت سازش ناپذیر داده ایم."

اسرائیلی‌ها از زمان ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران در 31 ژوئیه، خود را برای حمله ایران آماده می‌کنند، با این نگرانی که این حمله می‌تواند جنگ گسترده‌تری را آغاز کند. 

صبح روز دوشنبه - ساعاتی قبل از شروع روزه در اسرائیل – شبکه فاکس نیوز آمریکا گزارش داد که حمله ممکن است در کمتر از 24 ساعت آینده انجام شود.

بلایای گذشته یهودیان در روز "تیشا باو" یا حول و حوش آن رخ داده است، مانند آغاز تبعید به آشویتس و بمبگذاری در مرکز یهودی آمیا در بوئنوس آیرس. اکنون، یهودیان سراسر جهان نگران هستند که مصیبت دیگری را به لیست" تیشا باو" اضافه کنند.

کانتور اسکات بورسکی در فیس بوک نوشت: " از روزه گرفتن امسال در غم انگیزترین روز در تقویم یهودیان که از امشب شروع می شود احساس ناراحتی می کنم. اسرائیل و جهان در حال آماده شدن برای پاسخ ایران به ترور رهبر حماس هستند. منابع اطلاعاتی غربی می گویند ممکن است این اتفاق در روز تیشا باو رخ دهد.

به طور سنتی، خاخام های اسرائیلی، داستان تخریب معابد را به عنوان یک داستان هشدار دهنده در مورد خطرات "نفرت بی اساس" بین یهودیان می دانند. این قرائت، تیشا باو را بیشتر فرصتی برای تشویق یهودیان به اتحاد و هشدار نسبت به لفاظی های شیطانی ساخته است.

کسانی که به دنبال شواهدی مبنی بر شکاف‌های بین یهودیان می‌گردند، می‌توانند آن‌ها را در سرفصل‌های خبری امروز اسرائیل بیابند، زیرا رهبران ارشد اسرائیل در روز دوشنبه هم علنا با هم مخالفت کردند، حتی زمانی که دولت از طرح‌های احتمالی برای یک جنگ چند جبهه حمایت کرد؛ پس از آنکه یوآو گالانت، وزیر دفاع، ایده "پیروزی کامل" بر حماس را "بیهوده" خواند و نخست وزیر بنیامین نتانیاهو پاسخ داد که گالانت "روایت ضد اسرائیلی" را اتخاذ کرده است.

اسرائیلی ها در فضای مجازی هم در پست هایی از نمونه های شدید شکاف های اجتماعی در اطراف خود خبر دادند.

"افری شاکد" یک پزشک اسرائیلی در فیس بوک نوشت:" روزی که برای تخریب معبد سوگواری کرده و روزه می گیریم، من واقعا نگران هستم که به زودی نابودی کشور اسرائیل را رقم بزنیم زیرا واقعا یک قدم با آن فاصله داریم. ما بزرگترین دشمنان خود هستیم."

حمله در روز  شوم یهودیان/ انتظار کشنده در اسرائیل برای انتقام ایران

اگر ایران" تیشا باو" را به عنوان تاریخ حمله خود انتخاب کند، اولین باری نخواهد بود که دشمنان اسرائیل تقویم عبری را دنبال می کنند. جنگ یوم کیپور در سال 1973 اسرائیل را غافلگیر کرد، زمانی که بسیاری از سربازان آن روزه می گرفتند و در کنیسه نماز می خواندند، آغاز شد. 

پنجاه سال بعد، حمله 7 اکتبر حماس نیز اسرائیل را در حالی که بسیاری از شهروندانش جشن "سیمچات تورات" را جشن می گرفتند، شوکه کرد. در سال 2002، مرگبارترین حمله انتفاضه دوم زمانی رخ داد که شبه نظامیان فلسطینی هتل پارک در نتانیا را در حالی که خانواده های اسرائیلی در مراسم عید فصح بودند، مورد حمله قرار دادند.

و از آنجایی که اسرائیلی ها طی 2 هفته گذشته و از بیم حمله انتقام جویانه ایران تدارکات لازم را انباشته کرده اند و اقدامات احتیاطی را قبل از حمله انجام داده اند، برخی اسرائیلی ها نیز در شبکه های اجتماعی این موضوع را دست مایه شوخی کرده اند.

برای مثال یک نفر در پستی نوشته: "ما برای اتاق امن غذا و آب خریدیم. در حالی که ایران در روز روزه تیشا باو حمله می کند که اساسا ما روزه می گیریم."

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان