کوهستانِ غرق‌شده در اقیانوس؛ آیا اینجا آتلانتیسِ گمشده است؟

یک کوه بزرگ دریایی با سه آتشفشان غیرفعال که میلیون‌ها سال پیش در سواحل لانزاروته در اقیانوس غرق شد، از نظر برخی محققان ممکن است منشأ افسانه تمدن غرق شدۀ «آتلانتیس» باشد.

محققان در اسپانیا جزایر گمشده‌ای کشف کرده‌اند که میلیون‌ها سال پیش در اقیانوس غرق شده‌اند و برخی از آن‌ها هنوز سواحلشان دست‌نخورده است. لوئیس سوموزا، رئیس پروژه مطالعه فعالیت‌های آتشفشانی در جزایر قناری، گفته: «این کوه ممکن است منشأ افسانه آتلانتیس باشد.» 

به گزارش فرادید، تیم این جزایر را روی یک کوه دریایی یا کوه زیرآبی یافته که شامل سه آتشفشانِ در حال حاضر غیرفعال می‌شود و قطری حدود 50 کیلومتر دارد و پایه آن حدود 2.3 کیلومتر زیر سطح اقیانوس است. 

دانشمندان این کوه دریایی تازه کشف‌شده را به نام تمدنی افسانه‌ای که افلاطون نخستین بار دربارۀ آن سخن گفته، کوه «لوس آتلانتیس» نامیدند. 

سوموزا، زمین‌شناس موسسه زمین‌شناسی و معدن اسپانیا گفته: «آن‌ها در گذشته جزیره بودند اما غرق شده‌اند و هنوز هم در حال غرق شدن هستند.» 

دانشمندان این کوه را حین کاوش در بستر دریا در ساحل شرقی لانزاروته، شرقی‌ترین بخش جزایر قناری، با استفاده از یک وسیله نقلیه از راه دور (ROV) در عمق بین 100 تا 2500 متری پیدا کردند. این غواصی بخشی از پروژه آتلانتیس IGME-CSIC بود که هدف آن درک بهتر فعالیت‌های آتشفشانی و گرمابی زیر آبی در منطقه است. 

کوهستانِ غرق‌شده در اقیانوس؛ آیا اینجا «آتلانتیسِ گمشده» است؟

نمای نزدیک از قله لوس آتلانتیس، کوهی که سه آتشفشان غیرفعال دارد

لوس آتلانتیس مجموعه‌ای از جزایر در دوران ائوسن (56 تا 34 میلیون سال پیش) بوده است. پس از توقف فوران آتشفشان‌ها، گدازه جامد و متراکم‌تر شد و سبب شد جزایر در اقیانوس غرق شوند، اما برخی از ویژگی‌های این جزایر گمشده بجا مانده است. 

سوموزا گفته: «ما سواحل، صخره‌ها و تپه‌های ماسه‌ای را در قله هموار کوه دریایی شناسایی کرده‌ایم.» سوموزا افزود که شن و ماسه‌ای که اکنون سنگ‌های آتشفشانی را پوشانده، زمانی که جزایر به طور فعال در حال غرق شدن بودند، رسوب کرده است. 

برخی از سواحل فقط 60 متر زیر سطح اقیانوس‌ها هستند. در طول آخرین عصر یخبندان، وقتی سطح دریاها بسیار پایین‌تر از امروز بود، آتشفشان‌های غیرفعال دوباره به جزیره تبدیل می‌شدند. سپس حیات وحش ساکن این جزایر میشد، اما وقتی سطح دریاها با پایان دوره یخبندان بالا رفت، آن‌ها دوباره غرق شدند. 

سوموزا می‌گوید این تیم نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از لوس آتلانتیس را برای قدمت‌یابی سنگ‌های آتشفشانی و مشخص کردن زمانی که جزایر شروع به غرق شدن کردند، تجزیه و تحلیل خواهد کرد. آن‌ها قرار است سال آینده برای مطالعه آتشفشان‌های زیردریایی جزایر قناری بازگردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر