میگرن‌های مداوم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری دیگر باشد

میلیون‌ها نفر از درد شدید میگرن رنج می‌برند که گاه اختلالات زیادی در زندگیشان ایجاد می‌کند.

در حالی که میگرن به خودی خود می‌تواند جدی باشد، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک دیگر باشد.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، محققان هلندی دریافتند که میگرن در زنان با فشار خون بالا مرتبط است و افرادی که فشار خون بالا دارند حداقل 16 درصد بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند. این تیم تحقیقاتی معتقد است میگرن و فشار خون می‌توانند مرتبط باشند، زیرا فشار خون بالا می‌تواند جریان خون در رگ‌های خونی کوچک را کاهش دهد. این اتفاق می‌تواند اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش دهد و باعث حمله میگرن شود.

فشار خون بالا همچنین با بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله سکته مغزی و حمله قلبی مرتبط است؛ زیرا فشار بالا می‌تواند خطر لخته شدن خون در مغز را افزایش دهد و به رگ‌های خونی آسیب برساند. مشخص نیست دقیقاَ چه چیزی باعث بروز میگرن می‌شود، اما فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی فرض گرفته می‌شود.

محققان گفتند نتایج آن‌ها نشان نمی‌دهد که همه افراد مبتلا به فشار خون بالا به میگرن مبتلا می‌شوند و فشار خون بالا تنها یکی از عوامل احتمالی آن است. گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می‌کند افراد بالای 40 سال حداقل یک بار در سال آزمایش فشار خون دهند.

پس از تعدیل عوامل خطر مانند فعالیت بدنی و سطح تحصیلات، محققان دریافتند شرکت کنندگان زن با فشار خون دیاستولیک بالاتر احتمال بیشتری برای ابتلا به میگرن داشتند. فشار خون دیاستولیک پایین‌ترین اعداد بین دو عدد فشار خون است و نشان دهنده فشار در شریان‌ها بین هر ضربان قلب است. از طرف دیگر فشار خون سیستولیک بالاترین عدد است و نشان دهنده فشار در شریان‌ها در طول ضربان است. فشار خون سالم برای اکثر بزرگسالان حدود 120/80 میلی متر جیوه است.

محققان ارتباط مشابهی میان میگرن و فشار خون بالا در میان مردان پیدا نکردند. البته محققان این پژوهش فاش کردند تعداد کمی مرد در این پژوهش مورد آزمایش قرار گرفتند. دکتر آنتونت ماسن ون دن برینک، فارماکولوژیستی که رهبری این پژوهش را برعهده داشت، گفت: «تحقیقات پیشین نشان می‌دهد میگرن با خطر بالای مشکلات قلبی عروقی مانند سکته مغزی، بیماری قلبی و حمله قلبی مرتبط است، اما اطلاعات کمی درباره علت آن وجود دارد. پژوهش ما عوامل خطر شناخته شده بیماری‌های قلبی عروقی مانند دیابت، سیگار، چاقی و کلسترول بالا را مورد بررسی قرار داد و افزایش احتمال ابتلا به میگرن را فقط در شرکت کنندگان زن با فشار خون دیاستولیک بالاتر مشاهده کرد.»

این تیم تحقیقاتی همچنین چگونگی ارتباط سیگار و دیابت با میگرن را نیز بررسی کرده است. محققان دریافتند سیگاری‌ها 28 درصد کمتر و دیابتی‌ها 26 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به میگرن هستند. دکتر ماسن گفت: «این نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند، زیرا ثابت نمی‌کنند که سیگار کشیدن باعث کاهش خطر ابتلا به میگرن می‌شود.»

در عوض، سیگار کشیدن ممکن است باعث حملات میگرنی شود، در نتیجه افرادی که میگرن دارند کمتر به سراغ سیگار می‌روند. پیش از این تحقیقات نشان داده بود نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند اثر ضد درد یا کاهش درد داشته باشد؛ در حالی که بیماران مبتلا به دیابت ممکن است دارو‌های کاهش دهنده فشار خون مصرف کنند که در نتیجه خطر ابتلا به میگرن را کاهش می‌دهد. سیگار کشیدن و دیابت، هردو تغییر اندازه رگ‌های خونی کوچک را محدود می‌کنند، جریان خون را کاهش می‌دهند و خطر ابتلا به میگرن را افزایش می‌دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر