پنل تخصصی گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در سومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد برگزار شد

نه به سوخت ارزان؛ نه به قطع برق و گاز

بهرام شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران از سیاست‌های ضدتولید انتقاد کرد و خواستار نگاه دولت به سیاست‌های متعارف دیگر کشورها شد

اطلاعات درستی در صنعت سنگ وجود ندارد

در ابتدای پنل، یزدانی، با اشاره به چشم‌‌‌انداز و ماموریت انجمن سنگ ایران گفت: انجمن سنگ ایران به عنوان تنها تشکل اقتصادی فراگیر کشوری مسوولیت تسهیل‌‌‌گری و کمک‌‌‌رسانی برای ایجاد سیاستگذاری درست برای صنعت سنگ را جزو اهداف خود قرار داده است؛ چشم‌‌‌انداز صنعت سنگ رشد اقتصادی، توسعه و جایگاه مناسب در بازارهای جهانی است.

وی در پاسخ به این موضوع که بعضا آماری که در صنعت سنگ مطرح می‌شود، درست نیست، عنوان کرد: در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که انجمن NGO نیست، بلکه دقیقا تشکل اقتصادی است. در این میان بحث پروپاگاندای رسانه‌‌‌ای با بحث آماری که منجر به تصمیم‌‌‌سازی می‌شود بسیار متفاوت است؛ اگر در ساختار تصمیم‌‌‌گیری انجمن از آمار غیرواقعی استفاده کنیم مسیر درستی را برای تصمیم‌‌‌گیری درست انتخاب نکرده‌‌‌ایم و قطعا انجمن این مسیر را طی نمی‌‌‌کند.

دبیر انجمن سنگ ایران ادامه داد: اگر می‌‌‌خواهیم به رشد اقتصادی در صنعت سنگ برسیم به ساز و کار متفاوت نسبت به اتفاقی که تاکنون رخ داده نیاز است؛ برای این موضوع باید دیتای درست وجود داشته باشد که در این صنعت وجود ندارد. در این میان سرمایه اجتماعی برای هر سازمانی در کنار دارایی واجد اهمیت و هدف انجمن، احیای سرمایه انسانی است.

ما را با دنیا هم‌‌‌وزن کنید

در ادامه شکوری با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در قالب تشکل‌ها مسوولیت مشورت دادن به سه قوه را دارد، عنوان کرد: هدف بخش خصوصی که اتاق بازرگانی مادر آن محسوب می‌شود، کمک به سیاستگذاران دولت، مجلس و قوه قضائیه برای سیاستگذاری درست برای کشور است تا در نهایت بستری فراهم شود تا تمرکز فعال اقتصادی بدون هیچ حاشیه‌‌‌ای روی بنگاه اقتصادی خود باشد. وی ادامه داد: البته اگر قرار بود در تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌ها همه نظرات بخش‌خصوصی در نظر گرفته شود شرایط این نبود، بخش خصوصی تاثیرگذاری داشته است اما نه در حدی که انتظار می‌‌‌رفت؛ ما طرف مشورت قرار می‌‌‌گیریم اما اعمال نظرات ما بحث دیگری است. ظرفیت‌‌‌هایی در اتاق بازرگانی وجود دارد از جمله شورای عالی معادن که می‌‌‌تواند به سیاستگذاری کمک زیادی کند. البته سعی می‌‌‌کنیم خواسته‌‌‌های صنف را به گوش مسوولان برسانیم.

رئیس انجمن سنگ ایران با تاکید بر اینکه نبود آمار مشکل اساسی کشور است، گفت: مشخص نیست در ذخایر ما چقدر، دیتابیس پویا وجود دارد؛ تعداد واحدها و ذخایر را نمی‌دانیم اما بر مبنای این اطلاعات تصمیم می‌‌‌گیریم و هدف اعدادسازی نیست. طبق نُرم جهانی دنیا، باید بین 3تا 5درصد ذخایر در تولید به کار گرفته شود، اگر آماری که منتشر می‌شود درست باشد باید 60 میلیون تن تولید کنیم نه 15میلیون تن؛ این میزان تولید به مگاپروژه نیاز دارد.

شکوری با بیان اینکه رانت، تورم و نوع رفتار سیاستگذار روی صنعت سنگ تاثیرگذار است، اظهار کرد: اگر رانت حذف شود افراد غیرمتخصص از این بازار حذف خواهند شد. اگر امروز 3 تا 5درصد ذخایر را وارد تولید کنیم می‌‌‌توانیم در آینده 10درصد سهم از بازار جهانی بگیریم؛ البته این موضوع الزاماتی دارد که باید رعایت شود. وی افزود: درخواست ما از دولت این است که ما را با دنیا هم‌‌‌وزن کنند؛ سوخت ارزان ندهند اما برق و گاز را قطع نکنند. انتقال پول برای ما هزینه دارد، به دلیل فرسودگی وسایل نقلیه، حمل‌‌‌ونقل گران‌‌‌تر تمام می‌شود و با دنیا نرخ تعرفه ترجیحی نداریم. تمرکز تولیدکننده در همه دنیا برای تولید و بازارسازی است و چنین مشکلاتی را ندارد.

بیش از 134 معدن سنگ و 309 واحد فعال در استان خراسان رضوی وجود دارد

نازپرور نیز با اشاره به اینکه تشکل‌ها رسالت و اساسنامه خاصی دارند، اظهار کرد: هدف ما کمک به بهبود وضعیت بخش خصوصی در حوزه معدن است نه موازی‌‌‌کاری. هر قانونی در ابتدا به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود و این موضوع شرایط این استان را کمی خاص می‌کند. ما باید تسهیلگری را از دولتمردان بخواهیم و هدف ما کمک است. در استان ما روی سنگ ساختمانی به خوبی تمرکز نشده درحالی که سنگ استان خراسان رضوی یکی از بضاعت‌‌‌های قوی این استان است. سنگ را از این استان خارج می‌کنند، برش می‌دهند و 40 درصد سنگ برش خورده در کشور در استان خراسان رضوی دوباره به استان بازمی‌‌‌گردد و در این استان مصرف می‌شود؛ درحالی که هزینه حمل زیاد است و این فرآیند توجیهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 134 معدن سنگ و 309 واحد فرآوری سنگ ساختمان در استان خراسان رضوی وجود دارد، اظهار کرد: این آمار حاکی از آن است که در استان در حوزه سنگ حرفی برای گفتن داریم، تنوع سنگ خراسان رضوی در هیچ استانی مشاهده نمی‌شود. رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع آموزش اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: دسترسی ما به تکنولوژی روز دنیا سخت است، بنابراین تشکل‌ها باید بحث آموزش و آگاهی را جدی بگیرند. ما نیاز به حمایت داریم. وی ادامه داد: اکتشاف به درستی انجام نمی‌شود و مشکلات هر روز بیشتر می‌شود اما اوضاع با دست روی دست گذاشتن درست نمی‌شود. باید بخش خصوصی خودش به خودش کمک کند.

انجمن سنگ، کارشناس رایگان دولت است

در ادامه امیری درمورد مقبولیت صنفی عنوان کرد: فعالیت انجمن در استان خراسان رضوی خوب بوده است، طی 3 سال گذشته ممکن بود معادن تمدید نشود، با همکاری انجمن و خانه معادن جلوی این موضوع گرفته و معادن تمدید شد.  اعضای زیرمجموعه انجمن به عملکرد انجمن نگاه می‌کنند و ما باید بازوی این افراد باشیم. وی ادامه داد: در این راستا در جریان به کارگیری اتباع فعال شدیم؛ زیرا صنعت سنگ بدون حضور نیروی جوان اتباع فعال نخواهد بود. رئیس انجمن سنگ استان خراسان رضوی با تاکید بر توانایی این انجمن، اظهار کرد: کافی است دولت به ما اعتماد کند؛ اگر آقای پزشکیان اعلام می‌کند ما از کارشناسان استفاده می‌‌‌کنیم، باید بگویم ما کارشناس رایگانی هستیم در اختیار دولت. صنعت سنگ پتانسیل بالایی برای تولید و صادرات دارد و باید از نظرات کارشناسی استفاده شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر