حجت‌الاسلام رفیعی:

اصلاح میان مردم مهم‌ترین مصداق انفاق است/ تبیین قرآنی مصادیق و شرایط انفاق

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با تبیین مصادیق و شرایط انفاق تاکید کرد: انفاق تنها به کمک مالی ختم نمی‌شود، بلکه اصلاح میان مردم بهترین مصداق صدقه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، 24 تیر در جلسه تفسیر سوره حدید در حرم حضرت معصومه(س) به بحث توصیه آیات به انفاق اشاره کرد و گفت: قرآن عبارت «مستخلفین» را در این باره به کار می‌برد؛ یعنی آنچه را که انفاق می‌کنید، برای خودتان نیست و نباید به آن ببازید و بنالید، زیرا شما نماینده خدا هستید.

وی با بیان اینکه پول امانت در دست انسان است، تصریح کرد: قرآن در هر جا که توصیه به انفاق کرده است، می‌فرماید از مالی که به شما داده‌ام، انفاق کنید.

وی با بیان اینکه برخی در رفع نیاز خود به دیگران مراجعه و تعابیری مانند اول خدا، دو شما را به کار می‌برند که این گونه تعابیر درست نیست عنوان کرد: خداوند اول و آخر و ظاهر و باطن است و همه امور در دست اوست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه فقر و غنا همیشه بوده و هست و گزارشات جهانی می‌گویند که فاصله فقر و غنا در ایران زیاد است تصریح کرد: خداوند برای اینکه فاصله میان فقیر و غنی را کم کند انفاق را مطرح کرده تا از فشار به اقشار کم‌درآمد کاسته شود.

اهمیت انفاق از دید قرآن

وی در باب اهمیت انفاق افزود: آیات 261 تا 274 سوره مبارکه بقره راجع به انفاق است که نشان‌دهنده اهمیت آن است؛ قرآن فرموده است که هر کس انفاق کند برای او آسان می‌گیریم و از فزع روز قیامت در امان خواهد بود و در دنیا و آخرت در امنیت خواهد بود.

رفیعی با اشاره به آثار و برکات فراوان انفاق در راه خدا که در بعضی آیات وعده ده برابر شدن و در برخی 700 برابر شدن یک دانه را برای انفاق مثال زده است ادامه داد: در انفاق سه نوع انسان داریم برخی سائله هستند، برخی منفقه و برخی نیز ممسکه و بهترین آن‌هامنفقه است و برخی هم متاسفانه مناع للخیر هستند و از انجام کار خیر توسط دیگران نیز نارحت می‌شوند.

انفاق، تنها کمک مالی نیست

وی با اشاره به مصادیق انفاق گفت: انفاق فقط به کمک مالی نیست بلکه یکی از مهمترین انواع آن، اصلاح بین مردم است و در سیره ائمه(ع) است که مبلغی را برای رفع اختلاف میان مردم کنار می‌گذاشتند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی نه تنها رفع اختلاف نمی‌کنند بلکه اختلاف‌آفرینی هم می‌کنند به بدترین انسان‌ها در زبان روایات اشاره کرد و ادامه داد: یکی از بدترین انسان‌ها کسانی معرفی شده‌اند که اختلاف در میان مردم ایجاد می‌کنند و به آن دامن می‌زنند.

رفیعی عنوان کرد: یکی از اثارانفاق رسیدن خیر به اموات است که در روایت داریم شب‌های جمعه و به خصوص صبح جمعه منتظر دریافت حسنه‌ هستند و خوشا به حال کسانی که هدیه‌ای برای آنان می‌فرستند.

وی تاکید کرد: شیطان همیشه در راه انفاق مانع ایجاد می‌کند و انسان را از فقیر شدن و آینده زن و فرزند و ... می‌ترساند و باید بدانیم اینها همه وسوسه است و حقیقت غیر از این است زیرا خدا وعده داده است که مال انفاق کننده را زیاد می‌کند.

ارزش کار خیر در اسلام به نیت آن است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه مطلق کار خیر در اسلام ارزش ندارد گفت: برخی تصور نکنند هر فردی با هر نیتی که کار خیری انجام داد ثواب خواهد برد بلکه شرایطی دارد که اولین آن انفاق از بهترین مال و پاکیزه ترین آن است که خمس و زکات آن داده شده است.

وی اظهار کرد: دومین شرط آن، ابتغاء مرضات الله و کسب رضایت الهی و سوم آن است که بر انفاق شده منت نگذاریم زیرا از بین برنده صدقات است.

رفیعی بر لزوم اولویت‌سنجی در انفاق تاکید و بیان کرد: اولویت‌سنجی بسیار مهم است زیرا امروز مسجد  و حسینیه شاید به اندازه لازم داشته باشیم اما در ازدواج و تامین جهیزیه و ... مشکل داریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان