برنامه‌های اقتصادی ترامپ و هریس چه رازی را برملا می‌کنند؟

عصر مداخله‌گرایی اقتصادی در آمریکا

شماره روزنامه: ۶۰۸۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۸ ...

آنها فقط درباره زمان و چگونگی استفاده از این قدرت اختلاف نظر داشتند. روز جمعه در رقابت دو نفره، هریس شروع امضای خود را پای برنامه اقتصادی پیشروانه (چپ) گذاشت که در دهه گذشته شدیدا بر خط‌مشی اقتصادی دموکرات‌ها مسلط شده است. این تفکر اقتصادی این ایده را می‌پذیرد که دولت فدرال باید برای تقویت رقابت و اصلاح انحرافات در بازارهای خصوصی به‌شکل برجسته‌ای وارد عمل شود. این رویکرد به دنبال افزایش مالیات بر شرکت‌ها و افراد پردرآمد است تا کمک مالی به کارگران کم درآمد و طبقه متوسطی شود ​​که در تلاش برای ایجاد ثروت برای خود و فرزندانشان هستند. در عین حال، معافیت‌های مالیاتی بزرگی را برای شرکت‌هایی که هریس و دیگر مترقی‌ها آن را سود اقتصادی بزرگ می‌دانند، فراهم می‌کند؛ مانند فناوری‌های تولیدی مورد نیاز برای مبارزه با گرمایش جهانی یا ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه. این فلسفه برنامه سیاستی را که کامالا هریس روز جمعه از آن رونمایی کرد، زنده ساخت.

او متعهد شد تا 25هزار دلار به‌عنوان کمک پیش‌پرداخت به هر خریدار خانه برای اولین بار طی چهار سال ارسال کند؛ درحالی‌که 40میلیارد دلار را به شرکت‌های ساختمانی که خانه‌های اولیه می‌سازند، اختصاص دهد. او گفت که به‌طور دائم اعتبار مالیاتی گسترش‌یافته برای کودکان را که جو بایدن به‌طور موقت با قانون سال2021 خود ایجاد کرده بود، بازگرداند و در عین حال کمک‌های بیشتری را به والدین نوزادان ارائه کند. او خواستار ممنوعیت فدرالیِ افزایش قیمت‌های شرکت‌ها در مواد غذایی شد که به‌طور ناعادلانه قیمت مواد غذایی را افزایش می‌دهند. او خواستار استفاده از ابزارهای جدیدی برای مجازات شرکت‌هایی شد که مواد غذایی را گران می‌کنند. او گفت: «برنامه من شامل جریمه‌های جدیدی برای شرکت‌های فرصت‌طلبی است که از بحران‌ها سوءاستفاده می‌کنند و قوانین را زیر پا می‌گذارند.» او افزود: «ما به صنعت غذا کمک می‌کنیم تا رقابتی‌تر شود؛ زیرا معتقدم رقابت رگ حیات اقتصاد ما است.»

هدف اصلی چشم‌انداز هریس روشن است: «ترکیبی از مداخله دولت و کمک‌های دولتی که همه آنها برای کمک به آمریکایی‌هایی است که قصد دارند به طبقه متوسط صعود کنند.» همان‌طور که جین اسپرلینگ، دستیار سابق اقتصادی سه رئیس‌جمهور دموکرات که مشاور ارشد اقتصادی هریس است، می‌گوید: « تمرکز او بر اقتصاد فرصت‌ها و تاکید او بر مالکیت خانه نشان می‌دهد که او روی کاهش هزینه‌ها برای کمک به خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های زندگی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک متمرکز است.» صحبت‌های ترامپ اما ساده‌تر است. او می‌گوید اولین باری که در کاخ سفید بود، آمریکا را ثروتمند کرد و دوباره این کار را انجام خواهد داد. او همچنین هریس و بایدن را به‌دلیل افزایش تورم در دولت آنها مقصر می‌داند. او روز چهارشنبه در اشویل گفت: «من به هریس و بایدن یک معجزه اقتصادی تحویل دادم و آنها به سرعت آن را به یک کابوس اقتصادی تبدیل کردند.»

با این حال، مانند هریس، ترامپ مجموعه‌ای از تعهدات را درباره نحوه استفاده از قدرت دولت برای مداخله در بازارها و کمک به مصرف‌کنندگان ارائه کرد. او گفت که به کابینه خود دستور خواهد داد تا به نحوی هزینه بیمه خودرو را در 100روز اول ریاست جمهوری خود و احتمالا در همان هفته اول کاهش دهد. او گفت که قیمت انرژی را به نصف کاهش خواهد داد. او گفت که میلیون‌ها مهاجر را اخراج خواهد کرد تا قیمت مسکن پایین بیاید. ترامپ همچنین بر اعمال مالیات‌های جدید بر کالاهای وارداتی - از هر کشوری که ایالات متحده با آن تجارت می‌کند - تاکید کرد تا شرکت‌های بیشتری را مجبور به تولید محصولات در آمریکا کند. پیش از این، ترامپ گفته بود که برای واردات با نرخ 10درصد مالیات خواهد گرفت. او در اشویل گفت که این نرخ می‌تواند تا 20درصد باشد. این تعرفه‌ها توسط واردکنندگان آمریکایی پرداخت می‌شود، نه کشورهای خارجی. تحقیقات اقتصادی نشان می‌دهد که این شیوه تا حدی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. این نیز چشم‌انداز روشنی از قدرت مبتنی برمداخله دولت است که اقتصاد را تغییر می‌دهد.

این پایه و اساس برنامه اقتصادی ترامپ و در بسیاری از موارد، گسست از اصول محافظه‌کارانه اقتصادی است که مدت‌ها بر حزب جمهوری‌خواه تسلط داشته است. اما ترامپ همه این سنت‌ها را رها نکرده است. او متعهد شد که به کاهش مالیات‌ها ادامه دهد، از جمله تمدید کاهش مالیات برای افرادی که در سال2017 اصلاحات مالیاتی شامل حالشان شد. همچنین دوباره قصد دارد که مالیات بر درآمد مزایای تامین اجتماعی و درآمد انعام را حذف کند. او همچنین قول داد که مقررات فدرال تجاری، از جمله مقررات زیست محیطی و محدودیت‌های حفاری نفت در برخی از زمین‌های عمومی را لغو کند. تحلیل‌ها بر اساس گزارش‌های کمیته بودجه فدرال نشان می‌دهد که کاهش مالیات‌های ترامپ می‌تواند 7تریلیون دلار به کسری بودجه در یک دهه اضافه کند که فقط برخی از آنها با تعرفه‌ها یا لغو معافیت‌های مالیاتی که توسط ترامپ امضا شده، جبران می‌شود. اقتصاددانان هشدار می‌دهند که کسری بودجه بیشتر می‌تواند باعث افزایش تورم شود.

دستیاران ترامپ می‌گویند دستور کار او قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. استفان مور، یکی از بنیان‌گذاران کمیته محافظه‌کار آزادسازی رفاه و مشاور سیاستی ترامپ می‌گوید: «اگر بخواهید مالیات‌هاا را کاهش دهید، اقتصاد را آزاد کنید، انرژی بیشتری تولید می‌شود؛ همه این سیاست‌ها تورم‌زدا هستند، نه تورم‌زا.»  در کارولینای شمالی، ترامپ و هریس هرکدام به‌دنبال این بودند که فلسفه قدرت فدرال دیگری را به‌عنوان تهدیدی برای اقتصاد و خانواده‌های کارگری مطرح کنند. ترامپ هشدار داد که هریس در صورت انتخاب شدن باعث سقوط سهام به سبک سال1929 خواهد شد. هریس گفت که تعرفه‌های ترامپ معادل «مالیات ترامپ بر گاز، مالیات ترامپ بر غذا، مالیات ترامپ بر لباس، مالیات ترامپ بر داروهای بدون نسخه» است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان