محور مقاومت دیجیتال در برابر اسرائیل

محور مقاومت با بیش از ۱۵ گروه نخبه سایبری در فضای دیجیتال طی نزدیک به ۱۱ ماه گذشته اسرائیل را آماج حملات سایبری خود قرار داده اند.

یکی از مهم ترین ابعاد جنگ 10 ماهه اخیر بین حماس و حزب الله از سویی و ارتش رژیم اسرائیل از سوی دیگر، حوزه عملیات های سایبری و توان فوق العاده بالای حماس و حزب الله در مدیریت یک جنگ سایبری گسترده علیه اسرائیل بوده است.

به گزارش عصرایران، وبگاه شبکه " تی آر تی" ترکیه با انتشار گزارشی در این باره نوشت:

حماس و حزب الله پس از هفتم اکتبر و آغاز عملیات طوفان الاقصی از طریق یک جنگ سایبری پیچیده در حال باز تعریف مجدد جنگ مدرن هستند.

حماس جبهه جدیدی را در جنگ غزه گشوده است و در بحبوحه تهاجم مستمر به فلسطین تحت محاصره از 7 اکتبر، ضربات قاطعی را به اسرائیل وارد کرده است.

حماس نقش بزرگتری به عنوان یک بازیگر غیردولتی در جنگ جاری ایفا کرده است و ارتش مجهزتر اسرائیل را در میدان به چالش می کشد. در همین حال، حزب‌الله از جبهه شمالی آتش پشتیبانی برای هدف قرار دادن ارتش اسرائیل می ریزد.

جنگ اسرائیل علیه غزه تاکنون بیش از 40 هزار نفر را کشته است که بیشتر آنها زن و کودک بوده اند و این منطقه محصور را به یک زمین بیابانی از قلوه سنگ و فلزات پیچ خورده تبدیل کرده است.

این دو گروه همچنین به طور فزاینده ای از سلاح های سایبری پیشرفته در تلاش های خود علیه اهداف نظامی اسرائیل استفاده می کنند.

حمله دو طرفه

در نمایشی خیره کننده از قابلیت های سایبری، نیروی سایبری حماس با موفقیت در ارتباطات نظامی اسرائیل در روزهای اولیه جنگ نفوذ و اطلاعات حیاتی را جمع آوری کرد و چندین برنامه بدافزار را راه اندازی کرد که به هدایت راهبرد میدان نبرد این گروه کمک کرد.

نیروی سایبری بخشی از شاخه نظامی حماس یا همان "گردان های قسام" است که توسط اسرائیل به عنوان "سربازان سایه" توصیف می شود.

بر اساس تحقیقات نیویورک تایمز، عوامل نیروی سایبری "دانش شگفت‌انگیز دقیقی از اسرار ارتش اسرائیل"  از جمله اطلاعات دقیق در مورد مکان سربازان و زمان واکنش داشتند.

از زمان آغاز جنگ در 7 اکتبر، حزب الله نیز عملیات دیجیتالی خود را علیه اسرائیل افزایش داده است.

گزارش اداره ملی سایبری اسرائیل نشان می‌دهد که بیش از 15 گروه مرتبط با ایران از جمله حماس و حزب الله در حملات سایبری علیه اسرائیل شرکت کرده‌اند و اغلب اطلاعات، روش‌ها و ابزارها را به اشتراک می‌گذارند و بخش‌های کلیدی مانند انرژی و حمل‌ونقل اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.

حزب‌الله حملات سایبری را علیه اهداف اسرائیل در تلافی حملات به لبنان انجام داده است. تاثیر این عملیات سایبری قابل توجه بوده است.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، رسانه های اسرائیلی از 7 اکتبر تاکنون بیش از 3 میلیارد حمله سایبری علیه سیستم های رایانه ای نظامی این کشور را ثبت کرده اند.

این رقم خیره کننده بر اثربخشی کمپین های دیجیتالی این گروه ها تاکید می کند.

موفقیت فعالیت‌های سایبری حماس و حزب‌الله سوالاتی را در مورد نقص‌های احتمالی در اطلاعات و امنیت اسرائیل به‌ویژه با توجه به شهرت اسرائیل به عنوان "یکی از پیشرفته‌ترین کشورها" در دفاع سایبری مطرح کرده است.

ژنرال "چارلز مور" معاون سابق فرماندهی سایبری ایالات متحده، در این باره به "پولیتیکو" گفته که این عملیات ها با توجه به توانایی های سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده، بسیاری را شگفت زده کرد.

ظهور بازیگران غیردولتی مانند حماس و حزب الله در حوزه سایبری بخشی از روند بزرگتری است که ماهیت جنگ مدرن را تغییر می دهد.
هزینه کم و استقرار سریع سلاح‌های سایبری به این گروه‌ها این امکان را داده است که به سرعت فاصله خود را با بازیگران دولتی کم کنند وپویایی قدرت متعارف در میدان نبرد دیجیتال را به چالش بکشند.

این تغییر پیامدهای مهمی برای آینده درگیری دارد، زیرا به گروه‌هایی مانند گروه‌های درگیر در "محور مقاومت" قدرت سایبری می‌دهد تا با دشمنان برتر از نظر فناوری مقابله کنند و قدرت خود را فراتر از حوزه‌های نفوذ سنتی خود توسعه دهند.

علاوه بر این، در میدان عمومی دیجیتال، حماس و حزب‌الله به طرز ماهرانه‌ای از رسانه‌های اجتماعی برای شکل دادن به روایت و جلب حمایت از آرمان خود استفاده می‌کنند.

علیرغم تلاش‌ها برای سانسور، این گروه‌ها حضور پررنگی در سکوهایی مانند تلگرام و توییتر داشته‌اند و به‌روزرسانی‌های خط مقدم جنگ را به اشتراک می‌گذارند و حملات اسرائیل به غیرنظامیان را نمایش داده و جنگ روانی را مدیریت می‌کنند.

تحلیلگران تاکید می‌کنند که ظهور یک "محور مقاومت" متحد در فضای سایبری، با ایران که به طور بالقوه توانایی‌های سایبری قابل توجه خود را در این درگیری خرج می کند، می‌تواند تغییر قابل‌توجهی در چشم‌انداز دیجیتالی خاورمیانه باشد.

با ادامه جنگ، بدیهی است که جنگ سایبری نقش محوری فزاینده ای ایفا خواهد کرد و گروه های مختلف از راهبردهای دیجیتال برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

این گروه‌ها با هک کردن اسرار نظامی، حمایت آنلاین، همسویی با سایر نیروهای ضد اسرائیلی در فضای سایبری و شکل‌دهی به افکار عمومی، قوانین درگیری نامتقارن را بازتعریف می‌کنند و هاله شکست ناپذیری اسرائیل را به چالش می‌کشند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان