اولین های دنیای ساعت؛ از اولین مدل خلبانی تا آنچه که روی مچ یوری گاگارین بود (تصویری)

اولین بودن یکی از فرصت های مهمی است که می تواند در رقابت داغ برندهای ساعت بسیار اثرگذار باشد...

عصر ایران - برندهایی که در صنعت ساعت سازی مشغول به فعالیت هستند، برای تمایز خود اقدامات مختلفی را انجام می دهند. اولین بودن یکی از مواردی است که می تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند. این رکوردها راهی برای ماندگاری هستند. در ادامه با برخی از اولین ها در دنیای ساعت های مچی از زمان ظهور آنها در اوایل قرن بیستم ارائه شده اند.

اولین ساعت مچی خلبانی

کارتیه سانتوس-دومون

چند اولین در دنیای ساعت 

در اوایل قرن بیستم، خلبان آلبرتو سانتوس-دومون متوجه شد که ساعت های جیبی برای پرواز کاربردی نیستند. بنابراین از دوست صمیمی خود، لویی کارتیه، خواست تا ساعتی برایش بسازد که بتواند هنگام هدایت هواپیمای خود از آن استفاده کند. در همین راستا، اولین ساعت مچی خلبانی به نام کارتیه سانتوس در سال 1904 متولد شد.

اولین ساعت مچی کرنوگراف

لونژین مونوپوشر کرنوگراف

چند اولین در دنیای ساعت 

اگرچه عملکرد کرنوگراف برای نزدیک به یک قرن در ساعت های جیبی وجود داشت، لونژین اولین شرکتی بود که در سال 1913 ساعت مچی کرنوگراف را معرفی کرد. لونژین مونوپوشر کرنوگراف از موتور کالیبر 13.33زد نیرو می گرفت و دقت آن یک پنجم ثانیه بود.

اولین ساعت مچی دارای تقویم دائمی

پتک فیلیپ 97975

چند اولین در دنیای ساعت 

اولین ساعت مچی دارای تقویم دائمی (پرپچوال) پتک فیلیپ در سال 1925 معرفی شد، اما قدمت خود موتور پرپچوال به سال 1898 باز می گشت، زمانی که برای یک ساعت آویز زنانه ساخته شد. پس از 27 سال، موتور فروش نرفته در قاب یک ساعت مچی با شماره مرجع 97975 جای گرفت.

اولین ساعت مچی غواصی

اُمگا مارین

چند اولین در دنیای ساعت 

در سال 1932، شرکت اُمگا ساعت مچی مارین را معرفی کرد که اولین ساعت آزمایش شده و تایید شده برای غواصی در ژرفای زیاد بود.

در شرایطی که رولکس با معرفی مدل اویستر در سال 1926 مدعی اختراع اولین ساعت مچی مقاوم در برابر آب بود، اما این ساعتی نبود که مقاومت آن در برابر فشار آب مانند اُمگا مارین آزمایش شده باشد.

اولین ساعت مچی توربیلون (با بند و موتور)

اُمگا توربیلون 301 پروتوتایپ

چند اولین در دنیای ساعت 

توربیلون های تجاری موجود در دهه 1980 راهی بازار شدند. با این وجود، اُمگا پیش از آن، کالیبر 301 را در سال 1947 توسعه داد که اولین موتور ساعت مچی توربیلون جهان است.

در حراج فیلیپس در سال 2017 مشخص شد که یک نسخه دارای قاب از اُمگا توربیلون 301 پروتوتایپ نیز در زمان تولید موتور ساخته شده بود. این ساعت به قیمت 1،428،500 فرانک سوئیس فروخته شد.

اولین ساعت مچی جی ام تی

گلایسین ایرمن

چند اولین در دنیای ساعت 

به درخواست خلبان و فرمانده بریتانیایی، چت براون، گلایسین اولین ساعت جی ام تی جهان را در سال 1953 ساخت. کلایسین ایرمن اولین ساعت مچی جهان با قابلیت ردیابی دو منطقه زمانی 24 ساعته بود. یک سال بعد، رولکس با معرفی مدل جی ام تی- مستر از این روند پیروی کرد.

اولین ساعت مچی در فضا

پولیوت استورمانسکی

چند اولین در دنیای ساعت 

در آوریل 1961، یوری گاگارین، فضانورد روسی سوار بر فضاپیمای وستوک 1 به عنوان اولین انسان حاضر در فضا تاریخ ساز شد. پرواز 108 دقیقه ای او شامل یک گردش به دور زمین بود که طی آن ساعت مچی 33 میلیمتری پولیوت استورمانسکی را به دست داشت.

اولین ساعت مچی کوارتز

سیکو کوارتز استرون 35اس کیو

چند اولین در دنیای ساعت 

در 25 دسامبر 1969، سیکو اولین ساعت مچی کوارتز جهان، یعنی مدل استرون 35اس کیو را معرفی کرد. معرفی این مدل به افزایش محبوبیت ساعت های کوارتز منجر شد که بحران کوارتز را نیز در پی داشت. همچنین، معرفی این مدل با دوره ای از موفقیت چشمگیر برای صنعت ساعت سازی ژاپن همراه بود.

اولین ساعت مچی دارای تقویم سالانه

پتک فیلیپ 5035

چند اولین در دنیای ساعت 

به رغم پیچیدگی کمتر، تقویم سالانه به طور شگفت انگیزی مدت ها پس از تقویم دائمی (پرپچوال) معرفی شد. در سال 1996، پتک فیلیپ اولین ساعت مچی دارای تقویم سالانه با شماره مرجع 5035 را معرفی کرد که به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر از یک مدل رده بالای دارای تقویم دائمی بود.

نکته‌ی مهم در رابطه با یک تقویم دائمی این است که به صورت خودکار سال کبیسه را در زمان تغییر سال به حساب می‌آورد. این یعنی همواره تاریخ، روز و ماه صحیح هستند. اما در تقویم‌های سالانه سال کبیسه در نظر گرفته نمی‌شود، بنابراین در سال‌های کبیسه نیاز است تقویم ساعت را به صورت دستی تنظیم کنید. اگر این تنظیم دستی را انجام ندهید، ماه فوریه 31 روزه خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان