یونیسف: ۷۷ میلیون کودک در خاورمیانه و شمال آفریقا از سوء تغذیه رنج می‌برند

یونیسف از دولت‌های منطقه خواست تا در برنامه‌ها، سیاست‌ها و بودجه‌های توسعه ملی خود، تغذیه را در اولویت قرار دهند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) امروز دوشنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که دست کم 77 میلیون کودک و نوجوان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل بحران‌ها از نوعی سوءتغذیه رنج می‌برند و تاکید کرد که این آمار تکان دهنده است.
 
به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب 48 نوشت: «این سازمان گفته است که حداقل 77 میلیون کودک یا از هر 3 کودک یک کودک در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نوعی سوء تغذیه رنج می‌برند».
 
یونیسف افزود: «55 میلیون کودک در منطقه دارای اضافه وزن یا چاق هستند، با این اشکال سوءتغذیه در میان کودکان سن مدرسه در تمام 20 کشور منطقه دیده می‌شود».
 
همچنین، از هر سه کودک و نوجوان در سن مدرسه، یک نفر از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برد، در حالی که 24 میلیون کودک دیگر از سوءتغذیه، از جمله کوتاه‌قدی، لاغری و لاغری رنج می‌برند.
 
وی خاطرنشان کرد که با وجود پیشرفت در کاهش شیوع کوتاه قدی در دو دهه گذشته، این مشکل همچنان در مقیاس وسیع وجود دارد و 10 میلیون کودک زیر 5 سال در منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد.
 
او معتقد است که سوءتغذیه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، زیرا در پس زمینه پیچیده‌ای از بحران‌های مداوم، بی ثباتی سیاسی، شوک‌های آب و هوایی و قیمت‌های بالای مواد غذایی رخ می‌دهد.
 
این سازمان در نظر گرفته است که از بحران‌های مرتبط با بحران مانند گرسنگی و اتلاف کودکان در سودان و یمن، تا بار دوگانه کوتاه‌قدی و اضافه وزن کودکان در مصر یا لیبی، هر زمینه منحصربه‌فردی نیازمند اقدامی متناسب است که بر د. آن زمینه خاص و علل زمینه‌ای اشکال سوءتغذیه تمرکز دارد.
 
آدل خادر، مدیر منطقه‌ای یونیسف برای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: «تنها یک سوم کودکان خردسال غذاهای مغذی مورد نیاز برای رشد را دریافت می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: این یک آمار تکان دهنده در سال 2024 است و با ادامه درگیری‌ها، بحران‌ها و سایر چالش‌ها در منطقه ما، خطر بدتر شدن آن وجود دارد.
 
یونیسف از دولت‌های منطقه خواست تا در برنامه‌ها، سیاست‌ها و بودجه‌های توسعه ملی خود، تغذیه را در اولویت قرار دهند.
 
آژانس‌های سازمان ملل ماه گذشته گفتند که درگیری‌ها، ناآرامی‌های اقتصادی و آب‌وهوایی تلاش‌ها برای کاهش گرسنگی را در سال گذشته با مشکل مواجه کرده و حدود 9 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است.
 
در گزارشی تخمین زده شد که حدود 733 میلیون نفر در سال 2023 با گرسنگی مواجه شدند، سطحی که پس از افزایش شدید در پی همه گیری کرونا، به مدت سه سال ثابت مانده است.
 
ناامنی غذایی متوسط ​​یا شدید، که مردم را مجبور به حذف وعده‌های غذایی می‌کند، سال گذشته 2.33 میلیارد نفر یا نزدیک به 29 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان