سخنگوی وزارت خارجه:

ایران در زمان مقتضی اسرائیل را تنبیه می‌کند

شماره روزنامه: ۶۰۸۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ...

کنعانی با بیان اینکه ما از اینکه مذاکراتی برای آتش‌‌‌بس انجام شود حمایت کرده‌‌‌ایم و مشورت‌‌‌های منطقه‌‌‌ای در این زمینه داشته‌‌‌ایم،  اظهار کرد: به‌رغم نگاه اصولی و انتقادی که به رفتار آمریکایی‌‌‌ها داریم از تلاش‌‌‌هایی که همراه با حسن نیت است،  حمایت می‌‌‌کنیم.کنعانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تاکنون نشان داده است که تمایلی برای برقراری آتش‌بس ندارد و واکنش‌‌‌هایی که از این رژیم بعد از این مذاکرات می‌‌‌بینیم همین موضوع را نشان می‌‌‌دهد و آنها ذره‌‌‌ای از ادامه کشتار خود کوتاهی نکرده‌‌‌اند،  گفت: توپ در حال حاضر در زمین آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است و دولت آمریکا باید نشان دهد که هدفش از برقراری مذاکرات یک مانور سیاسی با هدف[کسب] دستاورد سیاسی و خریدن زمان برای رژیم صهیونیستی برای ادامه کشتار است یا اینکه واقعا به دنبال ایجاد آتش‌‌‌بس است.

 آنچه در این زمینه محل قضاوت است عملکرد آمریکایی‌‌‌هاست. وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از تحلیل‌‌‌های منتشر شده مبنی بر اینکه ایران احتمالا در برابر ایجاد آتش‌‌‌بس در غزه از حق خود در ارتباط با خونخواهی از ترور اسماعیل هنیه در تهران می‌‌‌گذرد،  با تاکید بر حمایت ایران از ضرورت ایجاد آتش‌‌‌بس فوری در غزه و توقف کشتار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: این موضوع با حق مشروع ایران و تنبیه متجاوز و پاسخ به تجاوز صورت گرفته ارتباط مستقیمی ندارد. این دو موضوع،  دو موضوع جداگانه هستند و ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بر حق قانونی و مسلم خود بر تنبیه متجاوز تاکید داریم و همچنین به دوستان خود نیز گفته‌‌‌ایم که به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم و از تلاش‌‌‌های همراه با حسن نیت حمایت می‌‌‌کنیم و از دیگر سو بر حق ذاتی ایران در استیفای حقوق خود و تنبیه متجاوز تاکید داریم و در زمان مقتضی نیز از آن استفاده می‌‌‌کنیم.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این تحلیل درست است که ایران ممکن است در راستای دادن امتیازات به حماس در جریان مذاکرات آتش‌‌‌بس،  اقدام علیه رژیم صهیونیستی را به تاخیر بیندازد تصریح کرد: پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی یک حق ذاتی و مشروع است و این حق در هیچ شرایطی از بین نمی‌‌‌رود. وی با بیان اینکه طرف‌‌‌هایی که در چند روز اخیر با ایران رایزنی و گفت‌‌‌وگو کرده‌‌‌اند به این حق اذعان کرده‌‌‌اند،  خاطرنشان کرد: اقدام صهیونیست‌‌‌ها از منظر حقوق بین‌الملل یک تجاوز آشکار بود.

در مذاکرات آتش‌‌‌بس حضور نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور دارد و اگر حضور ندارد چرا؟ گفت: ما در این مذاکرات حضور نداریم و برنامه‌‌‌ای برای حضور نداریم. همان‌طور که می‌‌‌دانید یک طرف این مذاکرات،  رژیم صهیونیستی است و ما در چارچوبی که یک طرف آن رژیم صهیونیستی حضور داشته باشد،  شرکت نمی‌‌‌کنیم. وی ادامه داد: تصمیم‌گیری در ارتباط با موضوع فلسطین و تصمیم‌گیری در ارتباط با وضعیت کنونی آن در اختیار فلسطین و مردم فلسطین است که اکنون در گروه‌‌‌های مقاومت فلسطینی به‌ویژه جنبش حماس تبلور یافته است‌‌‌. ملت فلسطین و گروه‌‌‌های فلسطینی از رشادت و صلابت کافی برخوردار هستند که از حقوق خود دفاع کنند. کنعانی تاکید کرد: البته ما در ارتباط با این مذاکرات با دوستان خود مشورت‌‌‌های نزدیک داریم و رایزنی و گفت‌‌‌وگو می‌‌‌کنیم.

دعوت پوتین از پزشکیان

وی همچنین با اشاره به دعوت پوتین از پزشکیان برای شرکت در نشست سران بریکس در روسیه گفت: در این نشست فرصت برای ملاقات و گفت‌‌‌وگو بین سران دو کشور وجود دارد. کنعانی تاکید کرد: امضای نهایی این سند یک روند حقوقی دارد که باید طی شود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد امضای موافقت‌‌‌نامه جامع همکاری‌‌‌های بلندمدت ایران و روسیه گفت: مذاکرات حقوقی و فنی در این زمینه به پایان رسیده است و بعد از تکمیل روند اداری و تشریفاتی امضا و اجرایی می‌‌‌شود.

ضرورت رای اعتماد بالای مجلس به عراقچی

وی در پاسخ به سوالی در مورد نگاه بدنه وزارت خارجه به معرفی «سید‌عباس عراقچی» به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی از سوی رئیس‌‌‌جمهور گفت: عراقچی از بدنه وزارت خارجه و برخاسته از متن وزارت خارجه هستند و بدنه دستگاه دیپلماسی با عراقچی بیگانه نیستند. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عراقچی سلسله مراتب ترقی را از پست کارشناسی تا رده‌‌‌های عالی مدیریتی در وزارت خارجه طی کرده‌‌‌اند،  گفت: منتظر هستیم که نماینده‌‌‌های منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی به ایشان رای اعتماد بالایی بدهند؛ چرا که رئیس دستگاه دیپلماسی هر میزان که رای بالاتری از مجلس شورای اسلامی بگیرند با اقتدار و قوت قلب بیشتری در عرصه بین‌المللی در راستای پیشبرد سیاست‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران و تحقق منافع مردم حرکت می‌‌‌کنند و امیدواریم که این موضوع محقق شود. کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد نقش عراقچی در برجام گفت: عراقچی در این حوزه دارای تخصص،  تجربه و مسلط بر اجزای این سند هستند و همان‌طور که آقای عراقچی در مجلس اشاره کردند در این زمینه بر اساس سیاست‌‌‌های قطعی نظام،  قانون راهبردی مجلس و فرصت‌‌‌های دیپلماتیکی که در اختیار ایران قرار می‌گیرد در جهت احقاق حقوق ملت ایران عمل خواهیم کرد.

روند بسیار مثبت در روابط ایران و مصر

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی روند تلاش‌‌‌های ایران و مصر برای گسترش روابط را بسیار مثبت عنوان کرد و در ارتباط با بحرین گفت: در ارتباط با از سرگیری روابط با بحرین نیز،  همان‌طور که پیش از این اعلام کرده‌‌‌ایم دو کشور توافق کرده‌‌‌اند که سازوکارهای مشترکی برای آغاز مذاکرات ایجاد کنند و در این مسیر در حال حرکت هستیم.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان