۵ قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-۶۰ Black Hawk ساخت سیکورسکی (+عکس)

هلیکوپتر بلک هاوک دارای قابلیت‌های زیادی است (اگرچه تنها هلیکوپتر تهاجمی کا-۵۲ روسی امکان ایجکت کردن خلبانان را داشته و در این زمینه از دیگر هلیکوپتر‌های نظامی متمایز است).

هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی یکی از موفق‌ترین هلیکوپتر‌های نظامی دارای قدرت ترابری متوسطی ​​به شمار می‌آید که تاکنون ساخته شده است. این هلیکوپتر اولین بار در سال 1979 وارد خدمت شد و همچنان در حال تولید است.

به گزارش روزیاتو، بلک هاوک در طول عمر خود به طور مداوم مدرن سازی و بروزرسانی شده است و یکی از هلیکوپتر‌های نظامی پیشرو در جهان باقی مانده است.

هلیکوپتر بلک هاوک دارای قابلیت‌های زیادی است (اگرچه تنها هلیکوپتر تهاجمی کا-52 روسی امکان ایجکت کردن خلبانان را داشته و در این زمینه از دیگر هلیکوپتر‌های نظامی متمایز است).

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

1- اطفای حریق

نسخه فایرهاوک می‌تواند تا 1،000 گالن (3،785 لیتر) آب را حمل کند

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی (+عکس)

دشمنان در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. گاهی اوقات، شاهین سیاه وظیفه مبارزه با آتش را بر عهده دارد. برخی از بلک هاوک‌ها دارای یک سیستم اطفای حریق داخلی با ظرفیت 3،217 لیتر هستند که برای اطفای حریق هوایی طراحی شده است (این بدان معناست که آن‌ها دیگر نیازی به تانکر‌های متصل شده به شکم بدنه ندارند). اتصال یا برداشتن سیستم اطفای حریق این هلیکوپتر فقط حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. در این نقش، بلک هاوک برای استفاده غیرنظامی مناسب است.

از سال 2000، سازمان آتش نشانی لس آنجلس از نوع فایرهاوک هلیکوپتر بلک هاوک به عنوان یک تیم اطفای حریق موثر در سیستم آتش نشانی زمینی و هوایی استفاده کرده است. بلک هاوک‌ها می‌تواند تا 11 آتش نشان و تجهیزات آن‌ها را وارد منطقه حریق کرده و تا 1000 گالن آب را روی آتش بریزد. نوع جدید لاکهید از این هلیکوپتر به نام S-70i Firehawk بر اساس قابلیت‌های آتش نشانی Black Hawk ساخته شده است.

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

2- حملات رزمی

بلک هاوک دارای مسلسل و تا 16 موشک هلفایر است

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

در حالی که هلیکوپتر آپاچی متعلق به نیروی زمینی ارتش ایالات متحده اولین هلیکوپتر تهاجمی این نیرو است، بلک هاوک مسلح شده می‌تواند توانمندی‌های حملات تهاجمی نیز داشته باشد. بلک هاوک مسلح می‌تواند با نرخ شلیک بالا و پایدار خود از راکت‌های 70 میلی‌متری و توپ‌های رو به جلو کالیبر 50، برای فراهم کردن آتش سرکوب کننده و پشتیبانی استفاده کند. همچنین این هلیکوپتر می‌تواند نقش ضد زره را ایفا کند، تانک‌ها و سایر خودرو‌های زرهی دشمن را با موشک‌های هلفایر خود به صورت استندآف و از فاصله دور نابود کند.

بلک هاوک مسلح یک قابلیت تهاجمی مقرون به صرفه را برای نسل سوم بلک هاوک به ارمغان می‌آورد. سیکورسکی برای اولین بار در سال 2017 این سیستم تسلیحاتی را دارای صلاحیتی مطابق با استاندارد‌های قابلیت پرواز نظامی ایالات متحده تایید کرد و این هلیکوپتر اکنون در اختیار امارات متحده عربی نیز قرار گرفته است.

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

3- لیفت خارجی

نسخه ترابری بلک هاوک می‌تواند تا 4082 کیلوگرم محموله حمل کند

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

از آنجایی که بلک هاوک در درجه اول یک هلیکوپتر چندکاره است، حمل بار یکی از قابلیت‌های اصلی آن است. حداکثر وزن ناخالص آن 9979 کیلوگرم بوده و می‌تواند 4082 کیلوگرم محموله را به شکل بار داخلی یا خارجی حمل کند. لاکهید می‌گوید: «سطل بامبی یا وسایل نقلیه سبک آتش‌نشانی را از قلاب محموله بارگیری آویزان کنید، سپس از این هلیکوپتر به روی زمین رها کنید».

موتور‌های ارتقا یافته و گیربکس تقویت شده این هلیکوپتر باعث افزایش ظرفیت باربری هلیکوپتر بلک هاوک در طول سال‌ها شده است. بلک هاوک می‌تواند 12 سرباز کاملاً مجهز را به عمق میدان نبرد منتقل کند. در نهایت انتظار می‌رود که هلیکوپتر V280 Valor ساخت کمپانی بل که اکنون در حال توسعه است، در این نقش جایگزین بلک هاوک شود.

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

4- تخلیه پزشکی

نسخه HH-60M برای تخلیه سربازان زخمی طراحی شده است

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

بلک هاوک یک نوع تخصصی پزشکی دارد. لاکهید مارتین در این باره می‌گوید: “به سرعت صندلی‌های سربازان را با تخت/برانکارد جایگزین کنید تا مجروحان را به خانه بازگردانید. نسخه اختصاصی HH-60M MEDEVAC سیکورسکی برای ارتش ایالات متحده این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد». در سال 2022، شرکت تخلیه هوایی گارد ویرجینیای غربی اولین فروند از شش هلیکوپتر جدید بلک هاوک از مدل HH-60M “Mike” را دریافت کرد.

این نسخه به طور خاص برای پشتیبانی از خدمات پزشکی و آمبولانس هوایی طراحی شده است تا نیرو‌های مجروح را از میدان جنگ و در شرایط آب و هوایی سخت خارج کنند. نسخه مایک یک جهش تکنولوژی 30 ساله با چندین بروزرسانی نسبت به طراحی‌های کنونی بلک هاوک است و این مدت پیشرفته‌ترین پلتفرم آمبولانس هوایی هلیکوپتری نظامی در جهان به شمار می‌آید.

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

5- جستجو و نجات

نسخه HH-60W ‘Whiskey’ یک بلک هاوک مخصوص جستجو و نجات است

5 قابلیت ویژه هلیکوپتر UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی

میراث سرویس بلک هاوک در ارتش با اولین عملیات نجات هلیکوپتری در جهان آغاز شد. امروزه بلک هاک می‌تواند مأموریت‌های جستجو و نجات را با پیچ کردن یک بالابر نجات انجام دهد، در حالی که یک حسگر الکترواپتیکال و رادار هواشناسی به مأموریت‌های جستجو و نجات کمک می‌کنند.

نسخه نجات رزمی هلیکوپتر بلک هاوک به نام HH-60W “Whiskey” بر اساس نسخه UH-60M ساخته شده و برای افزودن روزآمدسازی‌ها برای پشتیبانی بهتر از امداد و نجات رزمی و سایر ماموریت‌های ویژه طراحی شده است. این نسخه ظرفیت حمل داخلی سوخت را بدون استفاده از مخازن سوخت کمکی دو برابر کرده، بسته سلاح و سیستم‌های دفاعی را برای نیرو‌ها فراهم نموده و برد و بقا را در یک محیط‌های با تهدید بالا ارائه می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان