چرا بعد از مراجعه به دندانپزشک دچار سردرد می‌شوید

آمار دقیقی درباره سردرد‌های ناشی از دندانپزشکی در دست نیست، اما چنین سردرد‌هایی غیر معمول نیستند.

برخی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود پس از مراجعه به دندانپزشکی دچار سردرد شوید و کار‌هایی که می‌توانید برای درمان سردرد خود انجام دهید در اینجا ذکر شده است.

به گزارش فرارو به نقل از لیو استرانگ، دکتر آلا الحبیب، متخصص مغز و اعصاب از بیمارستان پرزبیتریان سلامت تگزاس، می‌گوید: «به سختی می‌توان آمار‌هایی دقیق در مورد سردرد‌های ناشی از دندانپزشکی به دست آورد، اما چنین سردرد‌هایی غیر معمول نیستند.» اگرچه این سر درد‌ها می‌توانند آزاردهنده باشد، اما معمولا خطرناک نیستند.

البته اگر بعد از مراجعه به دندانپزشکی به طور مداوم دچار سردرد یا میگرن می‌شوید حتماً دندانپزشک خود را مطلع کنید. آن‌ها می‌توانند در درمان شما تغییراتی ایجاد کنند یا توصیه‌هایی برای جلوگیری از این مشکل ارائه دهند.

1. ترس از مراجعه به دندانپزشک

بسیاری افراد از مراجعه به دندانپزشک اضطراب دارند. در واقع، طبق داده‌های کلینیک کلیولند، حدود 36 درصد از مردم در ایالات متحده از درماان‌های دندانپزشکی می‌ترسند. این اضطراب به تنهایی می‌تواند باعث بروز سردرد شود. دکتر الحبیب تأیید کرده است استرس و اضطراب مرتبط با ویزیت دندانپزشکی می‌تواند باعث سردرد شود.

کیفیت خواب نیز می‌تواند در این مورد تأثیرگذار باشد. به گفته مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته آمریکا، اگر اضطراب شما را شب قبل از ملاقات با دندانپزشک بیدار نگه دارد، می‌تواند دلیلی برای ایجاد سردرد در اواخر روز باشد.

راه حل این مشکل رو به رو شدن و کنار گذاشتن ترستان از دندانپزشکی است. در میان گذاشتن ترس و اضطرابتان با دندانپزشک نیز می‌تواند به شما کمک کند. از این طریق دندانپزشکتان می‌تواند سرعت و نحوه درمان شما را تغییر دهد. گوش دادن به موسیقی در حین معاینه و درمان دندانپزشکی نیز می‌تواند اعصاب شما را تسکین دهد و باعث کاهش اضطراب در شما شود.

2. دندان قروچه

بر طبق گزارش کلینیک مایو، اگر در طول ویزیت خود احساس استرس یا اضطراب می‌کنید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید درگیر دندان قروچه شوید. ممکن است قبل یا بعد از وقت دندانپزشکی دندان‌هایتان را بر هم فشار بدهید. دکتر الحبیب معتقد است دندان قروچه عضلات فک را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه باعث بروز سردرد می‌شود.

حتما درباره این عادت مضر با پزشک خود صحبت کنید و از او مشاوره بگیرید. می‌توانید سایر تکنیک‌های کاهش استرس مانند استفاده از توپ استرس یا تصور کردن خودتان در مکانی شاد را پیش از جلسه بعدی دندانپزشکی امتحان کنید،

3. درد فک

هنگامی که در دندانپزشک هستید، اغلب مجبور هستید دهان خود را برای مدت طولانی باز نگه دارید. این وضعیت می‌تواند فک شما را تحت فشار قرار دهد و باعث اسپاسم عضلات فک و در نتیجه ایجاد سردرد شود. دکتر الحبیب می‌گوید: «مفصل گیجگاهی فکی، استخوان فک را به جمجمه متصل می‌کند و فشار زیاد روی این مفصل می‌تواند باعث بروز سردرد شود.» این سردرد‌ها را به طور معمول در اطراف سر احساس خواهید کرد و همچنین ممکن است متوجه درد یا خستگی فک خود شوید.

برای درمان این سردرد‌ها می‌توانید یک کمپرس گرم را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی فک خود قرار دهید. دکتر الحبیب می‌گوید: «این کار می‌تواند به آرامش عضلات و کاهش التهاب کمک کند و در نهایت باعث کاهش سردرد خواهد شد.» ماساژ آرام ناحیه دردناک با نوک انگشتان نیز می‌تواند با افزایش گردش خون به کاهش تنش کمک کند. ورزش‌های مخصوص فک نیز می‌توانند به شل شدن عضلات فک و کاهش سردرد کمک کنند..

4. دارو‌های بی حس کننده

در موارد نادر، دارو‌های بی‌حس‌کننده‌ای که دندانپزشکان قبل از پر کردن دندان، استفاده از روکش یا سایر روش‌ها درمانی استفاده می‌کنند می‌تواند باعث سردرد شود. طبق پژوهش در شماره دسامبر 2021 مجله دارو بی‌حسی و درد داندانپزشکی، حدود 2 درصد از افراد پس از دریافت داروی بی‌حس کننده دهان برای درمان‌های دندانپزشکی، دچار سردرد می‌شوند. دکتر الحبیب می‌گوید: «این دارو‌ها اغلب دارای موادی هستند که می‌تواند باعث افزایش موقت فشار خون و در نتیجه بروز سردرد شوند.»

دکتر الحبیب خاطر نشان کرد سردرد‌های ناشی از تزریق بی حس کننده دهان معمولاً کوتاه مدت هستند و خود به خود برطرف می‌شوند. او همچنین افزود با نوشیدن آب فراوان و استراحت در یک اتاق تاریک و ساکت می‌توان این فرآیند را تسریع کرد تا سردرد به حداقل برسد.

چه زمانی بخاطر سردرد بعد از دندانپزشکی به پزشک مراجعه کنیم

احتمالاً پس از مراجعه به دندانپزشک نیازی به نگرانی در مورد سردرد خفیف ندارید. در واقع حتی جرم گیری دندان‌ها نیز می‌تواند باعث آسیب به لثه‌ها و در نتیجه درد فک و سر شود. با این حال اگر سردرد شما یک هفته پس از مراجعه به دندانپزشکی طول کشید، با سرگیجه یا مشکلات بینایی همراه بود یا در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان