سیدرضا صالحی امیری ؛ مدیری که هنوز کتاب می‌خواند و مستند حرف می‌زند

زمانی که می خواست کمیته ملی المپیک را تحویل دهد، روسای اکثر فدراسیون ها سراغش آمدند تا متقاعدش کنند که یک دور دیگر هم کاندیدا شود که اگر می شد، رأی قریب به اتفاق شان را داشت. با این حال، چون دولتی غیر همسو بر سر کار آمده بود، صلاح وزرش کشور را در این دید که از کمیته ملی المپیک درگذرد.

  عصر ایران؛ جعفر محمدی - سید رضا صالحی امیری را از زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، از نزدیک می‌شناسم و بعد از مدت‌ها نشست و برخاست با او، اولین جمله‌ای که درباره‌اش به بقیه گفته‌ام این است: از معدود مدیران باسواد و کتابخوان کشور است. این را از آنجا می گویم که هر بار در هر موضوعی سخن به میان آمده، مستند به کتاب و پژوهش و آمار حرف زده و به یاد ندارم در مسائل مهم، چیز را بدون پشتوانه علمی و بی استناد به فکت و عدد و رقم گفته و تحلیل کرده باشد.

   خدا حفظ کند دکتر محمود سریع‌القلم را که به بحق از سرمایه های بزرگ ایران امروز است؛ ایشان همیشه تأکید دارد که فکت و سند و عدد باید جای ادعا و شخصی گویی را در مسائل اساسی کشور بگیرد و من، هر بار دکتر صالحی امیری را دیده ام و با او هم صحبت شده ام، به این فکر کرده ام که یکی از مصداق های عینی شده توصیه دکتر سریع القلم است.

  آن طور که صالحی امیری را شناخته ام، از بن جان، دلبسته و نگران جمهوری اسلامی است ولی راه حراست از آن را نه شعارگرایی و سطح نگری که اصلاح خردمندانه امور می داند و به این امر، تقید درونی و عملی دارد کما این که هر جا بوده، بهسازی کرده و بهتر از آنچه تحویل گرفته، تحویل داده است. دو نمونه بارزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته ملی المپیک است که اصلاحات اصولی در راستای کارآمدسازی شان انجام داد به طوری که هنوز بخشی از روشمندی او در وزارت فرهنگ باقی است و زمانی که می خواست کمیته ملی المپیک را تحویل دهد، روسای اکثر فدراسیون ها سراغش آمدند تا متقاعدش کنند که یک دور دیگر هم کاندیدا شود که اگر می شد، رأی قریب به اتفاق شان را داشت. با این حال، چون دولتی غیر همسو بر سر کار آمده بود، صلاح وزرش کشور را در این دید که از کمیته ملی المپیک درگذرد.

  زمانی هم که در مهر 1392 و در دولت یازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شد، جریانی فاسد که آمدن او را مخل منافع مالی خود در برخی مجموعه های ورزشی پردرآمد می دانستند، شروع به شایعه سازی و لابی های گسترده با مجلسی ها کردند و بدین ترتیب او را از رأی اعتماد محروم کردند. جالب اینجاست که بعدها نمایندگانی که واقعیت را فهمیدند و متوجه شدند که بازی خورده اند، از صالحی امیری عذرخواهی و طلب حلالیت کردند. مجلس در 9 آبان 95 اشتباه خود را جبران و به او به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رأی اعتماد داد.

  سلامت مالی او نیز از ویژگی هایی است که هر که از نزدیک بشناسدش، بر آن صحه می گذارد. خودش یک بار گفت که یکی از دلایلی که از معاونت فرهنگی شهرداری تهران استعفا کرده، این بوده که فضای سالم مالی در شهرداری حاکم نبوده و این، با روحیاتش در تضاد بوده است.

  در مجموع آنچه صالحی امیری را گزینه ای مناسب برای وزارت کرده این است که علاوه بر باسواد بودن به معنای واقعی (تالیف 14 عنوان کتاب، 25 عنوان مقاله علمی - پژوهشی، 35 عنوان مقاله علمی - ترویجی و 18 عنوان مقاله ارائه‌شده در کنفرانس‌های علمی) و سلامت مالی و اخلاقی، واجد ویژگی ها و دیسپلین مدیریتی است و کارنامه اش نشان می دهد توانایی "شناخت و حل مساله" را دارد. شاید به همین دلیل باشد که مسعود پزشکیان، سید رضا صالحی امیری را برای وزارتی (میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در نظر گرفته که در سرزمین باستانی و تاریخی و پرجاذبه ایران، پر از مسائل شناخته و ناشناخته و حل نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان