عربستان سعودی در مصر آسمان‌خراش‌هایی با برق هیدروژنی می‌سازد

در رویارویی با رقابت‌های منطقه‌ای، مصر سعی دارد خود را به عنوان یک قطب انرژی سبز معرفی کند.

یک شرکت املاک و مستغلات در عربستان سعودی اعلام کرده است که قصد دارد اوایل سال 2025 ساخت یک برج اداری 50 طبقه به ارزش یک میلیارد دلار را در پایتخت جدید مصر آغاز کند که برای تامین برق از هیدروژن پاک استفاده می‌کند و در نوع خود، اولین خواهد بود. 

به گزارش ایندیپندنت، طراحی پیچیده و قیمت بالا نمایانگر ریسک‌پذیری و امیدواری شرکت املاک و مستغلات مگنوم (Magnom Properties،)، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی سعودی راوابی هلدینگ (Rawabi Holding)، به موفقیت این پروژه در جذب مشتریان بین‌المللی و سرمایه‌گذاران در این پایتخت جدید است؛ شهری جدید‌التاسیس که بیش از شش میلیون نفر جمعیت خواهد داشت و در بیابان‌های شرق قاهره در حال ساخت است.

سرمایه‌گذاری در زمینه هیدروژن پاک هم که هنوز به طور گسترده و در مقیاس بزرگ آزمایش نشده، وجه دیگر این ریسک‌پذیری است؛ با امید به اینکه این فناوری در آینده موفق و مقرون‌به‌صرفه باشد و مصر را در رویارویی با رقابت‌های منطقه‌ای، به‌عنوان یک مرکز مهم انرژی سبز معرفی کند.  

به گزارش گلف‌بیزنس، وزارتخانه‌های مصر در ماه ژوییه 2023 از قاهره به شهر جدید منتقل شدند، اما تعداد کمی از ساکنان به این شهر نقل مکان کرده‌اند و روند ساخت‌ زیرساخت‌ها از جمله خطوط ریلی، همچنان ادامه دارد.

کریم دِی‌هوم، مدیر اجرایی پروژه‌های شرکت مگنوم، اعلام کرده است که این شرکت طراحی دقیق برج بین‌المللی فوربس را به‌زودی آغاز خواهد کرد و هدف این است که ساخت آن را تا سال 2030 به پایان برساند.

این شرکت در سال 2021 زمین این برج را در منطقه تجاری پایتخت جدید خریداری کرد و در حال انتخاب زمین برای برج‌های مشابهی است که برای ساخت آن‌ها در دبی و ریاض برنامه‌ریزی کرده است.

دیهوم در مصاحبه‌ای گفت: «ما می‌خواهیم به مستاجران، خریداران و سرمایه‌گذاران برای استفاده از امکانات در سراسر منطقه فرصت دهیم.» او تاکید کرد: «این شبکه‌ای از فضاهای اداری پیشرفته است.» 

در میان مجموعه‌ای از پروژه‌های کلان که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دنبال می‌کند، ساخت پایتخت جدید برای مصر، بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین پروژه محسوب می‌شود. این طرح‌ها توسعه زیرساخت‌ها را به دنبال داشته است، اما در عین حال فشار زیادی بر بودجه وارد کرده، بدهی‌ها را افزایش داده و ارز زیادی مصرف کرده، به طوری که دولت مصر تحت فشار صندوق بین‌المللی پول، مجبور شده است سرمایه‌گذاری‌های عمومی را محدود کند.

سرمایه‌گذاران معتقدند موقعیت راهبردی مصر و نیروی کار فراوان، پتانسیل‌های مهمی به شمار می‌روند اما اقتصاد این کشور مدت‌ها است که به دلیل سوء‌مدیریت و بهره‌وری ضعیف، با مشکل مواجه است. قیمت یک میلیارد دلاری برای یک برج و همچنین طراحی بسیار مجلل آن هم در کشور مصر امری غیر‌معمول است. به‌ویژه اینکه مجموع هزینه‌ای که چین برای تکمیل این بخش از پروژه پایتخت جدید مصر شامل ساخت 20 برج‌ تجاری پیش‌بینی کرده، حدود سه میلیارد دلار است 

این برج که با همکاری گروه رسانه‌ای فوربس و آدریان اسمیت، و گوردون گیل، معماران مستقر در شیکاگو طراحی شده است، طبق طرح‌ها، سیستم‌های امنیتی سایبری پیشرفته، دو آسانسور ویژه (وی‌آی‌پی) و یک محوطه فرود هلی‌کوپتر خواهد داشت و اولین برج کربن صفر خالص در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود. پنل‌های خورشیدی تعبیه‌شده در نما 25 درصد برق مصرفی‌ را تامین خواهند کرد و باقی برق ساختمان از هیدروژن پاکی که به صورت مایع به ساختمان منتقل خواهد شد، تامین می‌‌شود. 

دیهوم می‌گوید که ما می‌کوشیم هرگونه وابستگی به خدمات شهری را به طور کامل حذف کنیم و همچنین افزود خریداران زمین برای طرح پایدار، تشویق‌هایی دریافت خواهند کرد.

این طرح همچنین می‌تواند به حفاظت در برابر قطع برق شبکه محلی کمک کند. مصر به دلیل کمبود گاز طبیعی با قطعی‌های مداوم و طولانی‌مدت برق مواجه است.

احمد قاسم، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری مگنوم، می‌گوید که تامین مالی این برج به روش‌های مختلف از طریق وام و سهام انجام خواهد شد. او می‌گوید: «ما هنوز در مورد حفظ مالکیت کامل برج در حال مذاکره و تبادل نظریم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان