با این اپلیکیشن به دانشمندان در کشف سیاهچاله‌های جدید کمک کنید

با استفاده از یک اپلیکیشن جدید علمی شهروندی که توسط کنسرسیوم سیاهچاله هلندی توسعه داده شده است، عموم مردم می‌توانند به کنسرسیوم کمک کنند تا هزاران تصویر را مرتب کنند تا اهداف بالقوه مورد علاقه شناسایی شوند.

یک اپلیکیشن به نام یابنده سیاهچاله(Black Hole Finder) که یک پروژه علمی شهروندی است و در سراسر جهان قابل دسترسی است، در اختیار کاربران قرار گرفته تا افراد در یافتن سیاهچاله‌های جدید به دانشمندان کمک کنند.

به گزارش ایسنا، کاربری در داخل هواپیما نشسته و به سه تصویر سیاه و سفید دانه‌دار روی تلفنش خیره شده است. از خود می‌پرسد: واقعی یا ساختگی و پاسخ می‌دهد: واقعی. تصمیمش را می‌گیرد و به سمت سه گانه بعدی می‌رود.

به نقل از اسپیس، با استفاده از یک اپلیکیشن جدید علمی شهروندی که توسط کنسرسیوم سیاهچاله هلندی توسعه داده شده است، عموم مردم می‌توانند به کنسرسیوم کمک کنند تا هزاران تصویر را مرتب کنند تا اهداف بالقوه مورد علاقه شناسایی شوند.

در نهایت، کنسرسیوم سیاهچاله هلندی به دنبال گران‌نواخترها(Kilonova) می‌گردد که انفجار قدرتمندی از تشعشعات الکترومغناطیسی ایجاد شده در نتیجه ادغام یک ستاره نوترونی و یک سیاهچاله هستند. یک گران‌نواختر به نوبه خود می‌تواند سیاهچاله‌ای با جرم ستاره‌ای ایجاد کند.

برای کشف گران‌نواخترها، این کنسرسیوم از آرایه تلسکوپ BlackGEM در شمال شیلی استفاده می‌کند تا بخش‌های وسیعی از آسمان شب را به دنبال این انفجارهای درخشان، اما بسیار کوتاه مدت، بگردد و تصاویری ثبت کند. نور آنها ممکن است فقط چند روز برای ما قابل مشاهده باشد. اکنون، مشکل اینجاست که برخی از این تصاویر منابع ستاره‌ای واقعی را نشان می‌دهند در حالی که برخی دیگر منابع کاذب، مانند پرتاب نور از یک ماهواره ارتباطی را نشان می‌دهند.

در حالی که فیلترهای هوش مصنوعی می‌توانند به از بین بردن برخی از منابع نادرست کمک کنند، اما نمی‌توانند همه چیز را شناسایی کنند. به همین دلیل است که کنسرسیوم سیاهچاله هلند از طریق برنامه یابنده سیاهچاله از مردم کمک می‌گیرد.

استیون بلومن(Steven Bloemen)، مدیر پروژه تلسکوپ BlackGEM از دانشگاه رادبود، در بیانیه‌ای گفت: مردم هنوز در شناسایی الگوها بسیار بهتر از الگوریتم‌های ما عمل می‌کنند. با استفاده از این اپلیکیشن، شهروندان در سراسر جهان می‌توانند به آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی ما کمک کنند تا بین منابع واقعی و نادرست تمایز قائل شود.

استفاده از اپلیکیشن بسیار ساده است. شما به سه تصویر نگاه می‌کنید و تصمیم می‌گیرید که آیا تصویر از یک منبع واقعی است یا گزینه‌ای نادرست را نشان می‌دهد و اگر مطمئن نیستید می‌توانید «ناشناس» را انتخاب کنید. البته، این اپلیکیشن تمام عواملی را که باید برای تصمیم گیری در نظر بگیرید، به شما آموزش می‌دهد.

اپلیکیشن یابنده سیاهچاله به هشت زبان هلندی، انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، چینی، بنگالی، لهستانی و ایتالیایی و برای هر سیستم عامل اپل و اندروید در دسترس است. همچنین یک نسخه تحت وب برای کسانی که از رایانه استفاده می‌کنند در دسترس است. بنابراین اگر هر روز چند دقیقه وقت خالی دارید، می‌توانید به کنسرسیوم سیاهچاله هلندی برای جستجو در کیهان کمک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان