حذف کتاب های همجنس گرایی از مدارس بریتانیا پس از شکایت والدین

یکی از کتابداران مدرسه که در این مطالعه شرکت کرده بود، می‌گوید به دنبال شکایت یکی از والدین در مورد یک کتاب خاص، به او دستور داده شد که همه کتاب‌ها با مضامین «ال‌جی‌بی‌تی» (همجنس گرایی) را از قفسه‌ها حذف کند.

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، مسئولان کتابخانه‌‌ها در مدارس بریتانیا درخواست‌هایی مبنی بر جمع آوری و حذف کتاب‌های حاوی مطالبی درباره دگرباشان جنسی دریافت کرده‌اند. بیشتر این درخواست‌ها از سوی والدین مطرح شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ تحقیق سازمان «شاخص سانسور» بریتانیا از 53 کتابدار در مدارس این کشور نشان داد که 28 نفر (53٪ ) درخواست‌هایی مبنی بر جمع آوری و حذف کتاب‌های حاوی مطالبی درباره دگرباشان جنسی دریافت کرده‌اند. براساس این تحقیق که 6 ماه به طول انجامید بیش از نیمی از این موارد از قفسه‌های کتاب خارج شدند.

یکی از کتابداران مدرسه که در این مطالعه شرکت کرده بود، می‌گوید به دنبال شکایت یکی از والدین در مورد یک کتاب خاص، به او دستور داده شد که همه کتاب‌ها با مضامین «ال‌جی‌بی‌تی» (همجنس گرایی) را از قفسه‌ها حذف کند.

«این کتاب همجنس گرا است» نوشته جونو داوسون، «جولیان یک پری دریایی است» نوشته جسیکا لاو، و «آی‌بی‌سی پراید» اثر لویی استوول، الی بارنز و امی فلپس از جمله کتاب‌هایی بودند که از وجود آنها در مدارس شکایت شده است. 

براساس این گزارش نیمی از این درخواست‌ها از سوی والدین مطرح شده است. 

بسیاری از کتابداران به دلیل ترس از برخورد‌ها خواستند که نامشان مخفی بماند. آنها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند که اگر از درخواست‌ها امتناع می‌کردند احتمالا شغلشان را از دست می‌دادند. 

 برخی از آنها نیز گزارش دادند زمانی که از دستورات سرپیچی کردند و این کتاب‌ها را محتاطانه به دانش‌آموزان ارائه دادند، تعدادی از والدین به دلیل اینکه فرزندانشان کتاب‌های حاوی مطالبی درباره دگرباشان جنسی را خوانده بودند تلاش کردند آنها را از مدرسه اخراج کنند.

به گفته این کتابداران برخی از کارمندان ارشد مدارس به آنها دستور داده‌اند که کتاب‌‌ها درباره «ال‌جی‌بی‌تی»‌ها است را نگه دارند اما آنها را در معرض دید قرار ندهند. 

ممنوعیت‌ برخی از کتاب‌ها در مدارس بریتانیا ممکن است تحت تاثیر روند تشدید سانسور کتاب در ایالات متحده باشد که سال گذشته به بالاترین حد خود رسید.

طبق گزارش انجمن قلم ایالات متحده، سازمانی که از آزادی بیان دفاع می‌کند، 1477 مورد ممنوعیت کتاب در سال تحصیلی 2022-2023 مشاهده شده که بر 874 عنوان منحصر به فرد در ایالات متحده تأثیر گذاشته است.

 از 874 عنوان کتاب ممنوعه در این فهرست، 44٪ شامل مضامین یا موارد خشونت و آزار فیزیکی بوده است. 38٪ موضوعات مربوط به سلامت و رفاه دانش آموزان، از جمله مطالبی در مورد سلامت روان، قلدری، خودکشی، سوء مصرف مواد، و همچنین کتاب‌هایی که در مورد سلامت جنسی و بلوغ است، 30٪ شامل رنگین پوستان یا بحث در مورد نژاد و نژادپرستی است و 26٪  مربوط به شخصیت‌ها یا موضوعاتی درباره دگرباشان جنسی بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان