سقوط نیویورک اوکراین به دست روسیه

هرچند «نی‌یو-یورک» یک شهر کوچک است، اما کنترل آن گامی دیگر به سوی دو مرکز مهم در دونتسک، یعنی تورتسک و پوکروفسک، خواهد بود.

ارتش روسیه می‌گوید که شهر کوچکی در شرق اوکراین به نام نی‌یو-یورک را به عنوان بخشی از حرکت نیروهایش به سوی مراکز بزرگ جمعیتی در منطقه دونتسک تصرف کرده است.

به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی،‌ ارتش اوکراین از دست دادن نی‌یو-یورک را تایید نکرد و فقط گفت که نیروهای روسیه مشغول حملاتی در نزدیکی شهر و مناطق دیگر هستند. ارتش اوکراین گفت در حال «دفع» این حملات است و «نبرد ادامه دارد.»

هرچند «نی‌یو-یورک» یک شهر کوچک است، اما کنترل آن گامی دیگر به سوی دو مرکز مهم در دونتسک، یعنی تورتسک و پوکروفسک، خواهد بود.

تصور می‌شود یکی از اهداف تصرف خاک روسیه در منطقه کورسک توسط اوکراین واداشتن روسیه به دور کردن برخی از نیروهایش از جبهه شرق باشد.

اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از این موضوع دیده نشده است. 

این درحالی است که الکساندر سیرسکی، فرمانده کل اوکراین، ادعا کرده که این کشور اکنون کنترل 93 روستا و شهر کوچک در منطقه کورسک روسیه را به دست گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، وضعیت در شرق را دشوار توصیف کرد اما گفت که نیروهای اوکراینی تمام تلاش خود را برای نابودی نیروهای روسیه انجام می‌دهند. فرمانده ارتش این کشور در یک نشست خبری گفت که روسیه در حال اعزام نیروهای اضافی به خط مقدم در شرق اوکراین است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که عملیات یگان‌های «گروه نیروهای مرکزی» این کشور، نیروهای اوکراینی را شکست داده است و از نی‌یو-یورک به عنوان «یکی از بزرگترین سکونتگاه‌های تورتسک و یک مرکز لجستیکی مهم استراتژیک» یاد کرد. روسیه همچنین از این شهر با نام روسی نوگورودسکویه نام برد.

وبلاگ نویسان نظامی روسیه اواخر روز دوشنبه تصاویری از نصب پرچم سه رنگ روسیه بر بام مدرسه‌ای در نی‌یو-یورک را به اشتراک گذاشتند. پرچم اوکراین در این تصاویر به زمین افتاده بود.

با این حال، این ویدئو اولین بار دو هفته پیش منتشر شد و نیروهای اوکراینی بعد از آن در روز 8 اوت با یک پهپاد این نقطه و پرچم روسیه را منفجر کردند.

نی‌یو-یورک درست در جنوب تورتسک قرار دارد و نیروهای روسیه روز دوشنبه گفتند که زلیزنه در جنوب شرقی تورتسک را نیز تصرف کرده‌اند.

نیروهای اوکراینی گفتند که همچنان در زلیزنه در حال نبرد هستند و به نقل از منابع محلی گزارش شد که این نیروها همچنان کنترل 20 درصد نی‌یو-یورک را در اختیار دارند، اگرچه ذخایر بسیار کمتری نسبت به روس‌ها دارند.

با پیشروی نیروهای روسیه مقام‌های اوکراینی روز دوشنبه دستور تخلیه پوکروفسک را صادر کردند.

از طرف دیگر فرمانده کل اوکراین گفت ضدحمله این کشور در منطقه کورسک اکنون به عمق 28 تا 35 کیلومتری خاک روسیه رسیده است، به طوری که 1263 کیلومتر مربع آن تحت کنترل اوکراین است که در مجموع شامل 93 مرکز جمعیتی می‌شود.

آندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه گفت که سه گروه نظامی جدید برای مقابله با عملیات اوکراین در سه منطقه مرزی کورسک، بلگورود و بریانسک تشکیل شده است.

وظیفه آنها محافظت از «شهروندان و خاک (روسیه) در برابر حملات» هواپیماهای بدون سرنشین و سایر وسایل تهاجمی خواهد بود.

مقام‌های روسیه موفقیت عملیات اوکراین در منطقه کورسک را کم اهمیت جلوه داده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که به نظر می‌رسد عملیات اوکراین او را غافلگیر کرده باشد، روز سه‌شنبه آن را با قتل عام مدرسه‌ای در سال 2004 توسط پیکارجویان چچنی در بسلان مقایسه کرد که در آن بیش از 300 نفر کشته شدند.

او در بازدید از آن مدرسه و مادران قربانیان در اوستیای شمالی گفت: «همانطور که قبلا با تروریست‌ها جنگیدیم، اکنون با کسانی که در منطقه کورسک، دونباس و نووروسیا مرتکب جنایت می‌شوند، می‌جنگیم». نووروسیا یک اصطلاح قدیمی دوران امپراتوری روسیه برای مناطق اشغال شده وکراین است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان