هشدار محققان: مراقب قند و چربی اشباع‌شده پنهان در غذاهای سالم باشید

کریستوفر تیلور، از نویسندگان پژوهش هاروارد: سینه مرغ به این معروف است که ماده غذایی با چربی اشباع‌شده بسیار کم است، با این حال همچنان مقداری چربی اشباع‌شده دارد.

مطالعه جدید دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داده که برخی انتخاب‌های به ظاهر «سالم» غذایی ممکن است حاوی مقدار زیادی شکر افزوده و چربی اشباع‌شده باشند.

به نقل از نیویورک‌پست، توصیه «دستورالعمل رژیم غذایی 2050‌ــ2020 برای آمریکایی‌ها» این است که میزان قند افزودنی و چربی اشباع‌شده را به کمتر از 10 درصد کالری روزانه‌ برسانند. با این حال فقط 30 تا 40 درصد بزرگسالان این کشور این میزان را رعایت می‌کنند و کسانی که این کار را نمی‌کنند، با افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ــ‌عروقی، دیابت و سرطان مواجه‌اند.

چرا کاهش مصرف موارد مضر این‌قدر سخت است؟ 

به گزارش ایندیپندنت، تحقیقات جدید دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد که منابع «پنهانی» مسئول این مشکل‌اند و باعث می‌شوند ما بدون اینکه بدانیم یا بخواهیم، از حد مجاز فراتر برویم. 

این مطالعه که ماه گذشته در مجله «مواد مغذی» (Nutrients) منتشر شد، به شناسایی منابع آشکارا مضر مانند پنیر و نوشابه‌های گازدار و همچنین منابع ظاهرا بی‌ضرر از نظر چربی‌های اشباع و شکر، مانند سینه مرغ و سس کچاپ پرداخت.

کریستوفر تیلور، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: «سینه مرغ به این معروف است که ماده غذایی با چربی اشباع‌شده بسیار کم است، با این حال همچنان مقداری چربی اشباع‌شده دارد. بنابراین آگاهی از اینکه غذاهای با مقدار کمتر چربی‌های اشباع چطور به‌آرامی و مخفیانه این چربی‌ها را به رژیم غذایی ما اضافه می‌کنند، مفید است.»

تیلور و تیمش داده‌های رژیم غذایی بیش از 36 هزار و 600 بزرگسال آمریکایی را که در یک نظرسنجی تغذیه‌ای از سال 2005 تا 2018 شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. هدف اصلی این تحقیق طراحی ابزار تحقیقاتی به منظور ساده‌سازی ارزیابی‌‌ رژیم غذایی بود، با این حال این مطالعه مصرف‌کنندگان را ترغیب می‌‌کرد به برچسب‌های تغذیه‌ای روی خوراکی‌ها هم توجه کنند و در مورد منابع قند و چربی‌اشباع‌‌شده در مواد غذایی هشیار باشند. 

محققان در یافته‌هایشان نوشتند: «تقریبا نیمی از مصرف شکر افزوده از پنج منبع بود: نوشابه‌های گازدار، چای‌های شیرین‌شده، آبمیوه‌ها، کیک و شیرینی، شکر و عسل. منابع اصلی شکر افزوده برای افراد بالای 70 سال هم بستنی و دسرهای لبنیاتی منجمد، کوکی‌ها، مرباها، شربت‌ها بودند.»

این مطالعه نشان داد که چاشنی‌های گوجه‌فرنگی (مانند سس کچاپ)، بیسکوییت‌های حاوی غلات سالم و سبوس‌دار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نان‌های مخمری نیز به مصرف شکر افزوده کمک می‌کنند.

همچنین باید به چربی‌های اشباع‌شده در انواع سوسیس و کالباس‌، جایگزین‌های خامه، سیب‌زمینی‌ سرخ‌شده و شیر کامل توجه داشت.

این تیم با تکیه بر این یافته‌ها و نتایج، به دنبال طراحی برنامه‌ای (اپلیکیشن) است که به کاربران کمک می‌کند در تمام غذاها از میزان مواد مغذی خاصی که باعث نگرانی می‌شوند (مانند شکر و چربی اشباع‌شده) مطلع شوند و انتخاب‌های غذایی هوشمندانه‌تر و آگاهانه‌تری داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان