توپ های یخی؛ پدیده ای نادر در طبیعت(+فیلم و عکس)

توپ های یخی پدیده ای نادر هستند و شرایط برای تشکیل آنها باید بی نقص باشد.

عصر ایران - طی ماهی های پاییز و زمستان، این امکان وجود دارد که در برخی مناطق جهان با پدیده ای به نام توپ های یخی یا تخم های یخی مواجه شوید. این پدیده نادر در امتداد خطوط ساحلی دریاچه های بزرگ آمریکا، سواحل فنلاند، سیبری، آلمان، استونی، سوئد و چند نقطه دیگر در نیمکره شمالی رخ می دهد.

چگونگی شکل گیری توپ های یخی

توپ های یخی از چندین لایه یخ شکل گرفته اند. زمانی که برف می بارد و دما زیر صفر است، صفحات یخی در آب تشکیل می شود. به واسطه باد و امواج، تکه هایی از این صفحات یخ جدا می شوند و به لجن برف یا تکه های بزرگ تر و جامدتر تبدیل می شوند.

این تکه های یخ شروع به چسبیدن به هم می کنند و جزر و مد دریا یا دریاچه به آرامی آنها را به اطراف حرکت داده و می چرخاند. از این رو، یک گلوله یخی شکل می گیرد و شروع به رشد می کند. لایه های جدید با یخ زدن لایه های آب در سطح توپ روی هم جمع می شوند. سپس، حرکت امواج شکلی گرد به آن می بخشد.

توپ های یخی؛ از شگفتی های طبیعی

در نهایت، این توپ های یخی راهی خط ساحلی می شوند و هزاران توپ می توانند چندین کیلومتر در امتداد خط ساحلی وجود داشته باشند. این می تواند ساحل را به میدانی از توپ های یخی تبدیل کند.

اندازه توپ های یخی متفاوت است که از اندازه یک توپ گلف تا توپی به قطر یک متر می تواند متغییر باشد. رنگ توپ های یخی نیز متفاوت است و می توانند سفید، شفاف، خاکستری یا قهوه ای باشند. تغییر رنگ به دلیل ناخالصی های موجود در آب، خاک یا شن و ماسه تیره رنگ رخ می دهد.

توپ های یخی؛ از شگفتی های طبیعی

پدیده ای نادر

توپ های یخی پدیده ای رایج نیستند. شرایط برای تشکیل آنها باید بی نقص باشد. توپ ها هر چند سال یک بار با توجه به شرایط آب و هوایی ظاهر می شوند. در همین راستا، دما باید اندکی زیر صفر باشد، خط ساحلی باید شیب ملایمی داشته باشد، آب باید آرام و دارای امواج ملایم باشد و باد در جهتی خاص بوزد تا توپ های یخی شکل بگیرند.

به عنوان نمونه، توپ های یخی در سال 2016 در ساحلی نزدیک به دهکده نیدا در سیبری تشکیل شدند. در سال 2019، توپ های یخی در جزیره هایلوتو، فنلاند دیده شدند. در سال 2020، آنها در ساحلی در پارک ایالتی هلند در دریاچه میشیگان ظاهر شدند.

توپ های یخی؛ از شگفتی های طبیعی

توپ های یخی؛ از شگفتی های طبیعی

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان