هشت دلیل عمده درد شکم را نادیده نگیرید

مایعی که به هضم غذا کمک می‌کند، اسید زیادی در خود دارد. گاهی اوقات این مایع از سد محافظ معده عبور و پوشش آن را تحریک می‌کند. در این حالت فرد دچار "گاستریت" می‌شود، گاستریت توسط باکتری‌ها، استفاده مدام از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، الکل زیاد یا استرس ایجاد شود.

دردهای شکمی از جمله دردهای حاد، مزمن و یا پیش رونده را همه تجربه کرده‌ایم. درد خفیف شکم ممکن است بدون درمان بهبود پیدا کند اما هر کدام از این دردها اگر برای بیش از 24 ساعت طول کشید، همراه با یبوست، سوزش ادرار و از دست دادن اشتها بود، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
به گزارش دویچه وله، نشریه پزشکی "Web MD " رایج‌ترین علل دردهای شکمی و نحوه برخورد با آنها را ذکر کرده است:

گاستریت

مایعی که به هضم غذا کمک می‌کند، اسید زیادی در خود دارد. گاهی اوقات این مایع از سد محافظ معده عبور و پوشش آن را تحریک می‌کند. در این حالت فرد دچار "گاستریت" می‌شود، گاستریت توسط باکتری‌ها، استفاده مدام از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، الکل زیاد یا استرس ایجاد شود. گاهی اوقات می‌توانید این عارضه را با داروهای ضد اسید بدون نسخه یا داروهای تجویزی درمان کنید. اما بهترین راه برای درمان گاستریت این است که به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است منجر به خونریزی یا زخم معده شود.

زخم معده

باکتری‌ها علت شایع زخم های باز روی پوشش معده یا قسمت بالایی روده کوچک هستند. علاوه بر باکتری‌ها، استفاده طولانی مدت از آسپرین، ایبوپروفن و سایر مسکن‌ها می‌تواند در بروز زخم معده نقش داشته باشد. همچنین افرادی که سیگار می‌کشند یا مشروب می‌نوشند بیشتر به این زخم‌ها مبتلا می‌شوند. زخم‌های معده معمولاً بسته به علت، با داروهای تجویزی که اسید معده را کاهش می‌دهند، درمان می‌شوند.

ویروس شکمی

این ویروس که همچنین به عنوان "آنفلوآنزای معده" شناخته می‌شود، یک عفونت ویروسی در روده است. شما در صورت ابتلا به این ویروس ممکن است اسهال رقیق، گرفتگی عضلات، یا حالت تهوع داشته باشید. ویروس شکمی قابل انتقال از فرد مبتلا است و همچنین از طریق غذای آلوده نیز منتقل می‌شود. هیچ درمان خاصی برای ویروس شکمی وجود ندارد اما معمولا خود به خود از بین می‌رود. اگر تب دارید، دچار استفراغ، کم آبی یا خون در استفراغ یا مدفوع خود هستید، به پزشک مراجعه کنید.

مسمومیت غذایی

باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های موجود در غذا باعث بروز این بیماری می‌شوند. ممکن است در صورت مسمومیت غذایی دچار اسهال، حالت تهوع و استفراغ شوید. این عارضه معمولاً به خودی خود بهبود می‌یابد، اما اگر دچار کم‌آبی هستید، خون در استفراغ یا مدفوع خود مشاهده می‌کنید، یا بیش از 3 روز است که اسهال شدید را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

سندرم روده تحریک‌پذیر

این بیماری رایج که بر روده بزرگ (که کولون نیز نامیده می‌شود) تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شکمی، نفخ، اسهال و یبوست شود. مشخص نیست چرا این اتفاق می‌افتد، اما غذا، استرس، هورمون‌ها و عفونت همگی می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. پزشک می‌تواند از طریق تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی یا تجویز برخی داروها به شما در کنترل علائم کمک کند.

بیماری التهابی لگن

التهاب اندام‌های تناسلی، اغلب به دنبال یک بیماری مقاربتی مانند "کلامیدیا یا سوزاک" باعث بروز بیماری التهابی لگن در زنان می‌شود. فرد مبتلا به این عارضه اغلب علاوه بر درد در شکم، هنگام رابطه جنسی تب، ترشح غیرعادی و درد یا خونریزی دارد. بیماری التهابی لگن معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمان است. در غیر این صورت می‌تواند به سیستم تولید مثل آسیب برساند.

آپاندیسیت

آپاندیس در ابتدای کولون و در قسمت پایین سمت راست شکم قرار دارد. مشخص نیست آپاندیس چه کاری انجام می‌دهد، اما زمانی که ملتهب می‌شود، معمولاً عفونی است و باید خارج شود. وقتی آپاندیس می‌ترکد، می‌تواند باکتری را پخش کند. درد "آپاندیسیت" اغلب از ناف شروع می‌شود و به پایین و سمت راست گسترش می‌یابد. اگر فکر می‌کنید ممکن است آپاندیسیت داشته باشید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

حملات کیسه صفرا

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که سنگ‌های صفراوی لوله‌ها یا مجاری را که بین کبد، پانکراس، کیسه صفرا و روده کوچک قرار دارند را مسدود می‌کنند. شایع‌ترین علامت این عارضه درد شکم است. سنگ‌ها اغلب خود به خود حرکت می‌کنند، اما اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان