محققان به ارتباط نزدیک بین مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌‌های فراوری‌شده با دیابت پی بردند

در دستورالعمل‌های غذایی کنونی توصیه می‌شود گوشت قرمز و فراوری‌شده را مصرف با مرغ یا جایگزین‌هایی مانند نخود، لوبیا و عدس کاهش دهید.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های 31 گروه طی مطالعه‌ای که نتایج آن روز سه‌‌شنبه در مجله «دیابت و غدد درون‌ریز لنست» (The Lancet Diabetes & Endocrinology) منتشر شد، ارتباط بین مصرف گوشت‌های فراوری‌شده و گوشت قرمز غیرفراوری‌شده با ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

به گزارش ایندیپندنت، دکتر نیتا فروهی، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد بهداشت و تغذیه جمعیت در دانشگاه کمبریج بریتانیا، می‌گوید: «این مطالعه تا به امروز جامع‌ترین تحقیقی بوده است که این ارتباط را نشان می‌دهد.»

به گزارش مرکز ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی انگلستان، دیابت نوع 2 که یک بیماری مزمن و شایع‌ترین نوع دیابت است، زمانی رخ می‌دهد که قند خون به‌طور مداوم بسیار بالا باشد و اگر کنترل نشود، می‌تواند به بیماری‌های قلبی، کلیوی و سکته مغزی منجر شود.

دکتر هیلدا مولرونی، از دانشگاه متروپولیتن لندن اشاره می‌کند که در مورد مصرف گوشت سوالات مهمی وجود دارد که باید بررسی شوند، از جمله خطرات احتمالی مصرف گوشت مرغ و تاثیر روش‌های مختلف پخت‌وپز که در مطالعه جدید به طور کامل بررسی نشده‌اند. با این حال او گفت که یافته‌های این تحقیق با دستورالعمل‌های تغذیه‌ای کنونی که کاهش مصرف گوشت را توصیه می‌کنند، همخوانی دارد.

او تاکید می‌کند از آنجا که این مطالعه مشاهده‌ای بوده، نمی‌توان با قطعیت گفت که گوشت قرمز علت مستقیم ابتلا به دیابت نوع 2 است. با این حال، دکتر فروهی تاکید می‌کند که ارتباط بین مصرف گوشت و دیابت نوع 2 بسیار قوی و نتایج این تحقیق در جمعیت‌های مختلف مناطق و کشورهای مختلف جهان یکسان بوده که نشان می‌دهد که این ارتباط به طور گسترده‌ای تعمیم‌پذیر است.

به گزارش سی‌ان‌ان،‌ محققان در این مطالعه داده‌های حدود دو میلیون نفر از 20 کشور جهان را تجزیه و تحلیل کردند. علاوه بر این، عواملی مانند کیفیت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، مصرف سیگار، مصرف الکل، میزان کالری دریافتی و شاخص توده بدنی هم که می‌توانند بر نتایج تاثیر بگذارند، در نظر گرفته‌ شدند تا به گفته دکتر فروهی، از پنهان ماندن یا اغراق در رابطه بین مصرف گوشت و دیابت نوع 2 جلوگیری شود.

با این حال دکتر دوان ملور، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن رژیم غذای بریتانیا و پژوهشگر دانشگاه، اشاره می‌کند این داده‌ها به محققان امکان نداد سایر عوامل احتمالی موثر در ابتلا به دیابت نوع 2 از جمله سابقه خانوادگی، مقاومت انسولین و سایز دور کمر را در نظر بگیرند. در حالی که این عوامل بیشتر از عواملی که محققان توانستند در نظر بگیرند، با خطر ابتلا به دیابت مرتبطند و احتمال دارد که افزایش خطر ابتلا به دیابت در صورت مصرف گوشت قرمز و فراوری‌شده، به دلیل این عوامل اثرگذار باشد.

سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر مصرف کنید

به گفته دکتر ملور، باوجود این محدودیت‌ها در تحقیق، شواهد موجود در مطالعه جدید و توصیه‌های تغذیه‌ای کنونی برای کاهش مصرف گوشت قرمز دلایل محکمی ارائه می‌دهند.

او گفت: «مصرف گوشت عموما بیشتر از میزان توصیه‌شده در دستورالعمل‌های تغذیه‌ای است. اکنون توصیه می‌شود که گوشت قرمز و فراوری‌شده با مصرف مرغ و جایگزین‌هایی مانند نخود، لوبیا، عدس و توفو کاهش یابد. البته هنوز در مورد ارتباط بین مصرف مرغ و خطر دیابت نوع 2 تحقیق مشخصی انجان نشده اما مطالعه اخیر نشان داده است که جایگزین کردن گوشت قرمز و فراوری‌شده با مرغ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کم می‌کند.»

فروهی می‌گوید: «به طور کلی میزان فراوری شدن محصولات گوشتی مانند ژامبون، سوسیس، بیکن، هات داگ، سالامی یا پپرونی بسیار بالا است و نمک و افزودنی‌های شیمیایی زیادی دارند که برای سلامتی بسیار مضر است.»

او به افرادی که نگران دیابت‌اند، توصیه کرد علاوه بر مصرف وعده‌های غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، مغزها و حبوبات، ورزش منظم را هم در برنامه خود بگنجانند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان