جوکر بانوان، مجالی برای زنان هنرمند با چاشنی اخلاق و ادب

آنطور که به نظر می‌رسد برنامه جوکر با حضور بانوان تاکنون بازخورد منفی دریافت نکرده است و این نشان‌دهنده هنر سازندگان این برنامه و همچنین بانوان هنرمند حاضر در برنامه است که در عین رعایت شئون و ادب و اخلاق توانسته‌اند موجب خنده و همچنین رضایت مخاطبان شوند.

مریم قربانی‌نیا (روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ) برای برنامه جوکر بانوان نوشت: مجموعه نمایش خانگی «جوکر» از آذرماه 1400 به کارگردانی احسان علیخانی ساخته و از سرویس پخش اینترنتی فیلیمو پخش شد. فصل اول آن که در 30 قسمت ساخته شده بود، با استقبال بالایی از سوی بینندگان مواجه شد و مورد توجه جمع بسیاری از مخاطبان قرار گرفت.

پخش فصل دوم نیز با عنوان «جوکر 2: طبقه بیست و یک» از 16 خرداد 1403 در پلتفرم فیلیمو آغاز شد و هر چند بخش‌های مربوط به گروه اول با انتقاداتی روبه‌رو شد، اما گروه دوم با حضور جمعی از خانم‌های هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون ساخته و پخش شد و مورد توجه قرار گرفت.

احسان علیخانی طبق قولی که از زمان ساخت فصل اول این برنامه داده بود، فصلی از جوکر را با حضور خانم‌ها ساخت و علیرغم سختی‌های طبیعی تولید چنین برنامه‌ای توانست رضایت مخاطبان را بدست آورد.

این فصل از جوکر تیتراژ ابتدایی متفاوت و جذابی دارد که از همان ابتدا با صدای خاص محمدرضا علیمردانی و شعر طنزی که در متن آن به اسامی شرکت‌کننده‌ها اشاره شده است، حس و حال و فضای کمدی را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

در سری اول فصل دوم جوکر که با حضور آقایان بود، علیخانی حضور پررنگ‌تری داشت و مرتبا درباره برنامه توضیحاتی را ارائه می‌کرد که بر خلاف سیامک انصاری که خود به تنهایی موجب خنده مخاطبان می‌شد، نتوانسته بود جذابیت و فضای کمدی لازم را ایحاد کند، اما در سری دوم که با حضور خانم‌ها ساخته شده، علیخانی هوشمندانه به این ضعف پی برده و حضور کمرنگ‌تری دارد. او را کمتر می‌بینیم، کمتر صحبت می‌کند و کمتر توضیح می‌دهد.

سری اول جوکر بانوان با حضور ناهید مسلمی، رویا میرعلمی، گیتی قاسمی، سوسن پرور، نرگس محمدی، الیکا عبدالرزاقی، متین ستوده و ژاله صامتی ساخته شد که همه آنها بازیگران شناخته شده عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون هستند که نقش‌های بسیار موفقی را در آثار کمدی پرمخاطب ایفا کرده‌اند.

آنچه در جوکر بانوان، بیش از هر چیز هنر بازیگران حاضر در این برنامه را به رخ می‌کشد، این است که بانوان حاضر در این برنامه به موجب جنسیت و جایگاه اجتماعی و عرفی زنان در جامعه ناچار به رعایت چارچوب‌ها و اصول بسیار سخت و محکمی هستند و از هر شوخی کلامی و هر حرکتی نمی‌توانند برای رسیدن به هدف برنامه که خنداندن سایر شرکت‌کنندگان و مخاطبان است، استفاده کنند، اما با این حال به موفقیت قابل توجهی دست یافته‌اند.

ساختن چنین برنامه‌ای قطعا دشواری‌های بسیاری برای سازندگان و شرکت‌کنندگان داشته است؛ چه از لحاظ رعایت اصول و چه از لحاظ کسب مجوزهای لازم برای تولید و پخش، تا بتوانند برنامه‌ای بدون حاشیه و نکات منفی اخلاقی بسازند و رضایت همگان اعم از مسئولین و اقشار مختلف مخاطبان با هر دیدگاه و اعتقاد و سلیقه‌ای را جلب کنند.

جوکر بانوان، مجالی برای زنان هنرمند با چاشنی اخلاق و ادب

یکی از نکاتی که بسیار حایز اهمیت است این است که برای رسیدن به یک جامعه عادلانه نیازمند فضا دادن به تمامی مردم بر اساس عدالت جنسیتی هستیم و اساسا نباید این نگاه حاکم باشد که یک سری از برنامه‌ها فقط برای یک قشر و یا یک جنس از مردم است.

زنان هم در این جامعه حق دارند. باید شرایطی فراهم شود تا آنها هم بتوانند در فضاهای مختلفی حضور پیدا کنند و مجال داشته باشند تا هنر و توانایی‌های خود را بروز دهند، کما اینکه قسمت‌های پخش شده از سری ویژه بانوان برنامه جوکر به خوبی نشان داد که زنان هنرمند این سرزمین از چه توانایی و هنری بهره‌مند هستند.

آنطور که به نظر می‌رسد برنامه جوکر با حضور بانوان تاکنون بازخورد منفی دریافت نکرده است و این نشان‌دهنده هنر سازندگان این برنامه و همچنین بانوان هنرمند حاضر در برنامه است که در عین رعایت شئون و ادب و اخلاق توانسته‌اند موجب خنده و همچنین رضایت مخاطبان شوند.

امید است این برنامه موجب شود که برنامه‌سازان به این قطعیت برسند که خنداندن مخاطب نباید به واسطه استفاده از شوخی‌های سخیف و حتی جنسی باشد و می‌توان برنامه‌ای جذاب و پرمخاطب بر مدار اخلاق ساخت.

همچنین امیدواریم برنامه جوکر بانوان فتح بابی شود برای حضور پررنگ‌تر زنان در عرصه‌های مختلف و مجال بیشتری برای زنان این مرز و بوم ایجاد شود تا بتوانند بیش از پیش هنر و توانایی‌های خود را به منصه ظهور بگذارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان