وبلاگ مشرق

سهم قالیباف و مجلس در ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ دولت کدام جوان‌ها را به مدیریت بگمارد؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفته است که شاخص دسترسی به اینترنت پر سرعت در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان به ۸۵ درصد ارتقا یافت.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سهم قالیباف و مجلس در ماجرای حذف ارز 4200 تومانی

سهم قالیباف و مجلس در ماجرای حذف ارز 4200 تومانی/ دولت کدام جوان‌ها را به مدیریت بگمارد؟

سیدکریم حسینی، نماینده سابق مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی در دوره یازدهم پارلمان در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی پیرامون چالش‌های اخیر بعد از اظهار نظر وزیر اقتصاد دولت سابق در خصوص حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی –که موجب شد ضعف‌های این کار متوجه مجلس یازدهم شود- گفت: اینگونه اظهارنظرها معمولا با نیت و اهداف سیاسی مطرح می‌شود وگرنه عزیزان به خاطر دارند که نمایندگان اساسا به علت همین آثاری که این طرح می‌توانست در پی داشته باشد با اجرای آن مخالف بودند.

او افزوده است: یکی از دغدغه‌های نمایندگان از ابتدای زمانی که بحث حذف ارز 4200 تومانی مطرح شد شیوه جایگزینی‌ آن برای مردم و در معیشت خانوارها بود چراکه این ارز برای کالاهای اساسی و دارو پرداخت می‌شد و مشخص بود این اقلام حتما از اجرای این طرح تاثیر خواهد پذیرفت و تاثیرپذیری آن‌ها هم به معنای گرانی است. به همین خاطر نمایندگان مجلس در اسفند ماه سال 1400 و در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 1401 که این مساله در آن آمده بود، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی را شرط اجرای این تصمیم قرار دادند تا این اتفاق به نحوی انجام شود که بازار در اثر تغییر شیوه پرداخت ارز ترجیحی و افزایش مبلغ یارانه نقدی تورم تازه‌ای را تجربه نکند.

حسینی با اشاره به اجرای این مصوبه بدون رعایت شرط آن، خاطرنشان کرد: متاسفانه این کار صورت گرفت و بر بازار هم اثر گذاشت و تاثیر آن هم آنطور که شاهد هستیم بیشتر از ارزیابی‌هایی بود که در ابتدا مسئولان از آن سخن می‌گفتند.

این نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این مساله که "الان مسئولان دولت سیزدهم اینگونه مطرح می‌کنند که حذف ارز 4200 تومانی مصوبه مجلس بوده، آیا واقعا چنین بود؟ تصریح کرد: به هیچ وجه اینطور نیست. دولت قبل از فرارسیدن موعد بررسی بودجه 1401 طی 2 مرحله این مساله را به عنوان طرح پیشنهادی آورده بود که با مخالفت مجلس مواجه شد اما در لایحه بودجه سال 1401 موضوع حذف ارز ترجیحی را برای سومین بار آورد. در اینجا هم نگفته بود که قصد دارد بعد از حذف ارز 4200 تومانی چه شیوه‌ای را برای پرداخت یارانه آن اجرا کند. بعد از رفت و آمدهای متعدد و رایزنی‌ها و اصرار مسئولان مربوطه دولتی، نمایندگان راضی به پذیرش حذف ارز ترجیحی شدند اما آن را مشروط به ایجاد زیرساخت و اعطای کالابرگ الکترونیکی کردند که متاسفانه دولت با آغاز سال بعدی به صورت شتابزده نسبت به اجرای آن اقدام کرد.[1]

*ما قضاوت درباره سخنان این نماینده محترم را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

امر واضح این است که حذف ارز 4200 به هر قیمتی خواسته دولت سابق بود و هم‌اکنون که اثرات سوء حذف ارز ترجیحی بدون پیوست آن آشکار شده؛ اوج ناجوانمردی آنست که عده‌ای مسئولیت طرح مذکور را متوجه مجلس یازدهم کنند!

این در حالی است که مجلس اولا بصورت علی‌الرأس اصراری بر اجرای این طرح نداشت و ثانیا تمام شقوق آنرا منوط به اجرای پیش‌شرط‌هایی کرده بود که عملا یا اجرا نشدند و یا ضعیف اجرا شدند.

هرچند مجلس یازدهم باید با توجه به میزان کارآمدی دولت وقت اقدام به تصویب قوانین مهم می‌کرد.

درباره ماجرای حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی و نقش دولت وقت در آن می‌توانید این گزارش تحقیقی مشرق را نیز بخوانید.

***

شرحی بر توصیه رهبری پیرامون الزامات تربیت نسلی مدیران

دولت کدام جوان‌ها را به مدیریت بگمارد؟

سهم قالیباف و مجلس در ماجرای حذف ارز 4200 تومانی/ دولت کدام جوان‌ها را به مدیریت بگمارد؟

مقام معظم رهبری در نخستین دیدار خود با اعضای هیئت دولت جدید، نکته‌ای مهم را درباره لزوم به‌کارگیری جوانان در ساختار مدیریتی دولت و تربیت نسلی مدیران گوشزد کردند.

معظم‌له در این رابطه خطاب به رئیس‌جمهور پزشکیان و دولت چهاردهم فرمودند: همکاران جوان، مومن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه را انتخاب کنید تا گره‌ها را باز کنند و با پرورش آنها در مدیریت‌های رده‌های مختلف از پایین، بتدریج نسلی از مدیران برجسته و پرانگیزه برای فردای کشور شکل گیرد.

به گزارش مشرق، رهبر انقلاب به رئیس جمهور توصیه کردند: صد جوان با این خصوصیات را بکار گیرید و اگر در پایان دولت، همین صد مدیر قوی و آماده تحویل دهید به نظر من این کار بسیار بزرگی خواهد بود.[2]

*از باب اقتراح پیرامون این سفارش اکید رهبر معظم انقلاب می‌توان نکات مهمی را مطرح کرد:

به کارگیری جوانان در مناصب کلان دولت اگرچه به معنی لزوم تجربه‌یابی و ورز خوردن این جوانان برای ادامه حیات نسلی مدیران کارکشته در کشور است؛ لکن این مسئله به معنی قرار دادن جوانان بی‌کارنامه و بی‌تجربه در مناصب اجرایی هم نیست.

به این معنی که جوانانی که در حیطه سفارش رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرند باید در سطح سنی خود از سوابق لازم برخوردار باشند و مهمتر از سابقه نیز از کارنامه خوبی برخوردار باشند.

یعنی نکته منفی بزرگ در کارنامه سیاسی و اجرایی آنها نباشد و به معنی سلیس‌تر هرکجا تنگه احدی را در اختیار داشته‌اند؛ آنرا به خوبی مدیریت کرده باشند.

این تنگه احد نیز می‌تواند یک رسانه، یک سمت کارشناسی یا یک شأن سیاسی باشد لکن هرچه هست بایستی خروجی آن به شدت مثبت و چشمگیر ارزیابی شود.

مبحث بعدی درباره جوانانی که باید در دولت پزشکیان و تمام دولت‌ها مورد توجه قرار بگیرند حیث "نخبگی" است.

علاوه بر کارنامه،‌ یک جوان بایستی از حیث نخبگی هم برخوردار باشد تا در شئون مدیریت کلان تعریف شود.

و نخبگی نیز تبلور اعظم و اصلی خود را در کارنامه‌ها نشان می‌دهد.

مسئله دیگری که درباره مباحث مربوط به این جوانان چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ لزوم توجه به اصالت‌های خانوادگی و مسلک‌های تربیتی آنان است.

همچنانکه از توصیه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر می‌دانیم؛ مسئولان یک حکومت اسلامی بایستی برآمده از "بیوتات صالحه" باشند.

معنای بیوتات صالحه معنای بسیطی است که شاید درباره همه ابواب آن هم نتوان بصورت عمومی سخن گفت.

لکن من‌حیث‌المجموع باید به گذشته و خانواده چنین جوانانی هم توجه معقول کرد تا فرایندهای کشور و حکمرانی همواره به سمت اصالت و اصیل‌زادگی حرکت کند.

در مجموع می‌توان این کمک فکری را به دولت محترم ارائه کرد که امروز جوانان بسیاری در کشور داریم که سوابقی مثل حضور در نبردهای محور مقاومت، حل فکری و فرموله چالش‌های مهم سیاسی، خدمات بزرگ جهادی، مدیریت‌های موفق، ایجاد اشتغال و... دارند.

اینان بایستی در کانال‌هایی غیر از تحصیل دانشگاهی و نرخ معدل در اولویت توجه فرایند تربیت مدیران حکمران قرار بگیرند.

بدیهیست که در دانش مدیریت؛ توان اجرای کار که تشخیص آن از کارنامه افراد ممکن است؛ ربط چندانی به تحصیل و مقاطع تحصیلی ندارد و نرخ معدل، جزئی‌ترین فاکتور در انتخاب یک مدیر کارآمد است.

***

خدمت صادقانه نظام اسلامی به سیستان و بلوچستان

پوشش اکثریتی اینترنت پرسرعت در استان سیستان و بلوچستان تحقق یافت

سهم قالیباف و مجلس در ماجرای حذف ارز 4200 تومانی/ دولت کدام جوان‌ها را به مدیریت بگمارد؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شاخص دسترسی به اینترنت پر سرعت در روستاهای بالای 20 خانوار این استان به 85 درصد ارتقا یافت.

منصور بیجار در مصاحبه با ایرنا همچنین افزود: ساخت 37 سایت جدید اپراتور همراه اول در راه‌های سیستان و بلوچستان، 58 سایت جدید اپراتور ایرانسل در راه‌ها و تامین و نصب تجهیزات انتقال جهت تامین پهنای باند 415 سایت و مرکز مخابراتی از مهمترین اقدامات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان در سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای یک‌هزار و 318 کیلومتر فیبرنوری زمینی به منظور تامین بستر انتقال ارتباطات و بهبود پایداری ارتباطات 16 شهر و 516 روستا با جمعیتی بیش از 332 هزار و 36 نفر در استان اجرا شده است.

طبق این گزارش، هم اینک 100 درصد نقاط شهری سیستان و بلوچستان دارای پوشش اینترنتی هستند.[3]

*پوشش 85 درصدی اینترنت در بزرگترین استان کشور؛ افتخاری در خدمتگزاری است که نظام جمهوری اسلامی ایران آنرا محقق کرد.

اقدامی که حکایت از نگاه یکسان حاکمیت نظام به تمام استان‌های کشور دارد.

در آمار مذکور همچون توجه نظام اسلامی به همه نقاط مسکونی، ولو نقاطی مثل روستاهای کم‌خانوار که باید تجمیع شوند نیز حائز اهمیت است. روستاهایی که ارائه خدمات مختلف به آنها اگر نگوییم غیر ممکن اما بعضا بسیار مشکل است لکن نظام اسلامی در راستای یکسان‌سازی توجه خود به همه شهروندان و مناطق کشور، اهتمام ویژه‌ای حتی به این مسئله نشان داده است.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1522650

2_ mshrgh.ir/1637111

3_ www.irna.ir/xjRry9

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان